Για τέταρτη συνεχή ημέρα, τα καταστήματα λιανικής παραμένουν ανοιχτά, με τους καταναλωτές να καλούνται να τηρούν τα μέτρα και να συμμορφώνονται με τους περιορισμούς στο πλαίσιο προστασίας της δημόσιας υγείας από την εξάπλωση του κορωνοϊού.

Πλεόν από τις 18 Ιανουαρίου 2021, τα νέα μέτρα αφορούν και τα σούπερ μάρκετ, αφού οι καταναλωτές υποχρεώνονται να κάνουν τις αγορές στα σούπερ μάρκετ εντός 2 ωρών. Επιπλέον, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ατόμων, από 1 άτομο ανά 10 τ.μ. που ίσχυε μέχρι την Κυριακή 17/1, από τη Δευτέρα 18/1 έχει γίνει 1 άτομο ανά 25 τ.μ..

Το ωράριο λειτουργίας για τα σούπερ μάρκετ και ο κωδικός μετακίνησης

Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί τα σούπερ μάρκετ μπορούν να είναι ανοιχτά από τις 07:00 έως τις 20:00 (αντί έως τις 20:30 που ίσχυε μέχρι πριν τις 18 Ιανουαρίου). Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στα εμπορικά καταστήματα, μεταξύ των οποίων και στα σούπερ μάρκετ, να ανοίξουν την Κυριακή, 24 Ιανουαρίου 2021.

Η απόφαση ορίζει πως η λειτουργία την ερχόμενη Κυριακή είναι προαιρετική και μπορούν να ανοίξουν από τις 11:00 το πρωί. Σημειώνεται ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να στείλουν μήνυμα στο 13033 με τον κωδικό 2 για να κάνουν τις αγορές τους, ενώ έχουν στη διάθεσή τους δύο ώρες από τη στιγμή που θα λάβουν το απαντητικό μήνυμα.

Όλα αυτά έχουν ως συνέπεια, να δημιουργείται έντονη ανησυχία σε ότι αφορά την εξυπηρέτηση των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ με το Ινστιτούτο Έρευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών και ζητάει να μπει νέος κωδικός στο 13033 (για παράδειγμα το 7) για τις συγκεκριμένες αγορές.

Το ΙΕΛΚΑ εκτιμά ότι οι συνέπειες θα είναι μεταξύ άλλων o συνωστισμός. Αναλυτικά τι εκτιμά:

  • Συνωστισμός εκτός των καταστημάτων στις ουρές: Ο συνωστισμός έξω από τα καταστήματα -που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα- είναι δυνητικά πιο επικίνδυνος από τη γρήγορη εξυπηρέτηση, όπως γινόταν μέχρι σήμερα μέσα στα καταστήματα.
  • Αύξηση του μέσου χρόνου εξυπηρέτησης λόγω των ουρών: Π.χ., αντί για μία ώρα επίσκεψη θα χρειάζεται 1 ώρα συν 15 λεπτά αναμονή για είσοδο στο κατάστημα. Με δεδομένο μάλιστα τον περιορισμό του 2ωρου χρόνου για αγορές από το 13033, πρακτικά μειώνοντας τον διαθέσιμο χρόνο επίσκεψης για να αγοραστούν προϊόντα πρώτης ανάγκης.
  • Εμφάνιση ανησυχίας, θυμού, αν όχι και πανικού, στο αγοραστικό κοινό: Κι αυτό λόγω των ουρών, κάτι που θα μεταφραστεί και σε αγοραστική συμπεριφορά.
  • Λάθος επικοινωνιακό μήνυμα προς τον καταναλωτή-πολίτη: Τόσο σε σχέση με την πορεία της πανδημίας, όσο και σε σχέση με την ασφάλεια των αγορών του.

Οι προτάσεις του ΙΕΛΚΑ:

  • Την επαναφορά του μέγιστου αριθμού ατόμων για όλα τα καταστήματα στα ισχύοντα ως τις 17/1 (1 άτομο ανά 10 τ.μ.), με στόχο την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και την κανονικότητα στην προμήθεια βασικών καταναλωτικών αγαθών.
  • Την επαναφορά της λήξης του ωραρίου λειτουργίας για τα καταστήματα τροφίμων στις 20:30, για να δοθεί χρόνος για αγορές ειδών πρώτης ανάγκης στους εργαζόμενους των καταστημάτων του λοιπού λιανεμπορίου.
  • Την υιοθέτηση διαφορετικού διακριτού κωδικού μετακίνησης στο 13033 για τα καταστήματα τροφίμων σε σχέση με τα υπόλοιπα καταστήματα του λιανεμπορίου (π.χ. το «7»), προκειμένου να διαχωριστεί ο χρόνος των αγορών για είδη πρώτης ανάγκης σε σχέση με τα λοιπά είδη.