Χωρίς προσαύξηση 1-2 μηνών, αλλά πληρώνοντας μόνον τα τέλη που αναλογούν στους μήνες που επιθυμούν να επαναχρησιμοποιήσουν το όχημά τους, θα μπορούν οι ιδιοκτήτες ΙΧ και μοτοσυκλετών να δηλώνουν άρση ακινησίας στην εφορία.

Την προαναγγελία έκανε με δηλώσεις του στον Σκάι, ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος, επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες αυτές που από τα μέσα Μαΐου είχε δημοσιεύσει το ΘΕΜΑ.

Για πρώτη φορά το 2014, όταν είχαν ήδη κατατεθεί στην εφορία οι πινακίδες οχημάτων από 1.000.000 ιδιοκτήτες, δόθηκε η δυνατότητα προσωρινής παραλαβής τους για έως και 7 μήνες το χρόνο, χωρίς την επιβολή του προστίμου που ισχύει –το 100% των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.

Ωστόσο πλήρωναν ως προσαύξηση επιπλέον τέλη, ύψους 1 ή και 2 μηνών, πέραν αυτών που αναλογούσαν στο διάστημα κυκλοφορίας του αυτοκινήτου ή της μηχανής τους. Φέτος όμως η κυβέρνηση προτίθεται να διευκολύνει περισσότερους να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους και ετοιμάζει τροπολογία με βάση την οποία, ειδικά για το 2020, δεν θα επιβληθεί η παραμικρή προσαύξηση τελών, αλλά ο κάθε ιδιοκτήτης αυτοκινήτου ή μοτοσυκλέτας θα πληρώσει μόνο την αναλογία τελών για τους μήνες ακριβώς που θα κάνει χρήση του οχήματος.

Τι συμφέρει

Ο λόγος που 1 εκατομμύριο ιδιοκτήτες παρέδωσαν μαζικά τις πινακίδες τους και έθεσαν σε ακινησία τα ΙΧ τους, ήταν η αδυναμία να πληρώνουν τα τέλη κυκλοφορίας κάθε χρόνο στο ακέραιο, αλλά και για να μην πιαστούν στα τεκμήρια που φορτώνουν φόρους και «κόβουν» επιδόματα, για το μεγάλου κυβισμού ή το τρίτο αυτοκίνητο της οικογένειας. Και αυτό γιατί τα τεκμήρια δεν ισχύουν για τους μήνες ή τα χρόνια που τα οχήματα μένουν ακινητοποιημένα, εφόσον όμως έχει δηλωθεί η ακινησία και έχουν παραδοθεί οι πινακίδες στην εφορία.

Το σύστημα «τέλη με το μήνα» έδωσε διέξοδο σε πολλούς που μπόρεσαν να τις ανακτήσουν και να θέσουν σε κυκλοφορία για 1 ή 3 ή περισσότερους μήνες τα αυτοκίνητά τους. Γλίτωναν έτσι αναλογικά από τα τεκμήρια, αλλά όχι και από τα τέλη. Και αυτό γιατί για 1 μήνα κυκλοφορίας πλήρωναν τέλη 2 μηνών, για 3 μήνες πλήρωναν 4, ενώ για 5 ή 6 μήνες ως το τέλος του χρόνου πλήρωναν και επιπλέον τέλη για 2 μήνες!

Το αντικίνητρο αυτό αίρεται όμως πλέον και έτσι, για παράδειγμα, για ένα 2ο αυτοκίνητο 2.000 κυβικών του 2009 με ετήσια τέλη 690 ευρώ, θα πληρώσει:

– 58 ευρώ αντί 115 ευρώ που πλήρωναν ως πέρυσι για 1 μήνα κυκλοφορίας

– 172,5 ευρώ αντί 230 ευρώ για 3 μήνες κυκλοφορίας

– 345 ευρώ αντί 460 ευρώ από Ιούλιο έως και Δεκέμβριο.

Άρση ακινησίας ή η πινακίδα στην «ανακύκλωση»

Ένα προσθετό κίνητρο δίνει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, σε όσους σκέπτονται να βγάλουν στο δρόμο για τις καλοκαιρινές τους διακοπές ένα όχημα, τις πινακίδες κυκλοφορίας του οποίου είχαν καταθέσει στην εφορία για περισσότερους από 18 μήνες. Εάν το κάνουν, θα γλιτώσουν την καταστροφή της πινακίδας τους και δεν θα επιβαρυνθούν με 30 ευρώ για την έκδοση νέας.

Θα μπορούν έτσι να κινήσουν ξανά το όχημά τους από τον Ιούνιο και μετά, για τις μετακινήσεις του καλοκαιριού ή και έως το τέλος του έτους, γλιτώνοντας να πληρώσουν στο ακέραιο τα ετήσια τέλη, αλλά και την προσαύξηση 100% που θα κατέβαλαν αν δεν γινόταν η διευκόλυνση αυτή.

Πώς θα υπολογίζονται τα τέλη ΙΧ με το μήνα

*Χρέωση ολόκληρου του μήνα ανεξαρτήτως αν η άρση ακινησίας γίνει στην αρχή ή στο τέλος

*Για άρση ακινησίας 1 μηνός θα καταβάλλεται 1/12 αντί τα 2/12 του συνολικού ποσού

Παράδειγμα:

-για ετήσια τέλη 120€ πληρώνονται 10 ευρώ αντίο 20 ευρώ

*Για άρση ακινησίας 3 μηνών πληρώνονται τα 3/12 του συνολικού ποσού

Παράδειγμα:

– 30 ευρώ (αντί 40 ευρώ) για ετήσια τέλη 120€

*Για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους καμία επιπλέον επιβάρυνση.

Παράδειγμα:

-για άρση ακινησίας τον Ιούνιο 70€ (αντί για 90€) με ετήσια τέλη 120€

* Ποινές: Πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ποσού των τελών αν δεν επιστραφούν οι πινακίδες στην εφορία την ημέρα λήξης προθεσμίας

Παράδειγμα:

-για ετήσια τέλη 120€ à 10€ για 1 μήνα + 240€ πρόστιμο = 250 ευρώ

* Προσοχή! Αν πουληθεί το όχημα, πληρώνετε και το υπόλοιπο ποσό των τελών συν τις τυχόν οφειλές άλλων ετών, διαφορετικά επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο όλων των ετήσιων τελών που χρωστά ο ιδιοκτήτης.

Παράδειγμα: για ετήσια τέλη 120€ à πρόστιμο 240€ για κάθε χρόνο οφειλής