Μέχρι τα τέλη Ιουνίου προβλέπεται ότι θα έχει ξεκαθαρίσει το ρυθμιστικό πλαίσιο από την ΡΑΕ για το WACC του ΑΔΜΗΕ.

Πρόκειται για την απόδοση του επενδεδυμένου κεφαλαίου για την περίοδο 2022-2025, ένα θέμα που σέρνεται από τον περασμένο Οκτώβριο και δεν έχει κλείσει ακόμη εξαιτίας διευκρινίσεων και πρόσθετων απαιτήσεων που έχει ζητήσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας από τον ΑΔΜΗΕ.

Ωστόσο το ύψος του WACC είναι καθοριστικής σημασίας για τον διαχειριστή, σε μία δύσκολη συγκυρία, κατά την οποία όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη του, επιταχύνει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 5 δισ. ευρώ έως το 2030.

«Διαφαίνεται ο κίνδυνος να μη ληφθούν υπόψη οι συνθήκες για τον υπολογισμό του WACC αλλά και να περισταλούν λειτουργικές δαπάνες που έχει εισηγηθεί ο Διαχειριστής αντί να αυξηθούν, όπως απαιτεί η αναπτυξιακή του πορεία για το ίδιο διάστημα» αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Από την άλλη πλευρά, τα επιχειρήματα είναι ότι ο ΑΔΜΗΕ ανεβάζει τα λειτουργικά κόστη με διάφορους τρόπους χωρίς να τα τεκμηριώνει όπως για παράδειγμα το σχέδιο για την αγορά 6 γερανών ή ακόμη και την ανάγκη για 700 προσλήψεις την επόμενη τριετία.

Πού βρίσκεται όμως το θέμα για τον καθορισμό του WACC; Πληροφορίες αναφέρουν ότι, από την ΡΑΕ, το ρυθμιζόμενο έσοδο έχει προσδιοριστεί κάτω από 6%.

Ωστόσο λόγω της αύξησης του πληθωρισμού, που είναι μία σημαντική παράμετρος που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη, το έσοδο θα αναπροσαρμοστεί κατά πληροφορίες ελαφρώς πάνω από το 6% (πιθανώς στο 6,3%).

Απέχει όμως πολύ από τις απαιτήσεις του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος έχει εισηγηθεί την διατήρηση ενός εύλογου εσόδου για την περίοδο 2022-2025 που προσδιορίζει το WACC στο 7,5%.

Λόγω μάλιστα του συνεχώς εντεινόμενου αρνητικού περιβάλλοντος και της αύξησης του πληθωρισμού, ο ΑΔΜΗΕ ζητά να αυξηθεί ακόμη περισσότερο «ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στη ραγδαία μεταβολή των μακροοικονομικών συνθηκών, καθώς το ύψος του καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από παράγοντες όπως η εξέλιξη των επιτοκίων και των κρατικών και εταιρικών ομολόγων»

Ο ΑΔΜΗΕ υποστηρίζει ότι το ύψος του WACC είναι κρίσιμο για την οικονομική βιωσιμότητα του Διαχειριστή ώστε να υλοποιεί απρόσκοπτα τις επενδύσεις του και ότι έχει ελάχιστη επίπτωση στον λογαριασμό του τελικού καταναλωτή.

«Είναι χαρακτηριστικό ότι 1% χαμηλότερο WACC του ΑΔΜΗΕ μεταφράζεται σε ετήσιο όφελος μόλις 1,70 ευρώ για έναν οικιακό καταναλωτή, δηλαδή 0,2% με 0,3% του ετήσιου λογαριασμού, ανάλογα με τις τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος».

Τονίζεται μάλιστα ότι ελάχιστα είναι τα αντίστοιχα οφέλη και για τους βιομηχανικούς καταναλωτές που συνδέονται στα δίκτυα Υψηλής Τάσης του ΑΔΜΗΕ.

Πηγές του Διαχειριστή τονίζουν την ανάγκη για ένα σταθερό και προβλέψιμο ρυθμιστικό περιβάλλον και αναφέρουν ότι ενδεχόμενη απόφαση για WACC μικρότερο από το προτεινόμενο, θα προκαλούσε ερωτήματα σχετικά με τη λειτουργία του ρυθμιστικού πλαισίου και θα ήταν επιζήμια για την προσπάθεια δημιουργίας ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος στη χώρα.

Η ενεργειακή κρίση

Η ενεργειακή κρίση προκαλεί αναταράξεις σε όλους τους τομείς της αγοράς, επισημαίνουν από τον ΑΔΜΗΕ. Η εκτίναξη του κόστους του χρήματος οδηγεί, μεταξύ άλλων, σε ένα όλο και πιο δυσμενές πιστωτικό περιβάλλον και οι ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο που επιδρά αρνητικά στην υλοποίηση κρίσιμων έργων, αναγκαίων για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ενεργειακή θωράκιση της χώρας σε βάθος χρόνου.

Αίσθηση μάλιστα προκαλούν οι αναφορές του ΑΔΜΗΕ, ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει απώλειες στελεχών της, σε μια ιδιαίτερα απαιτητική περίοδος, τα οποία μετακινούνται στην αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αλλά και προς άλλες εταιρείες του κλάδου που προσφέρουν ικανοποιητικές παροχές και προοπτικές επαγγελματικής εξέλιξης.

Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία θέτει ως άμεση προτεραιότητα τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης που θα επιτρέψουν στον Διαχειριστή να προσελκύσει υψηλού επιπέδου κατάρτισης επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, προκειμένου να τρέξει αποτελεσματικά το φιλόδοξο επενδυτικό του πρόγραμμα αλλά και να διασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία και συντήρηση του ηλεκτρικού συστήματος.

Παράλληλα, το νέο προσωπικό θα καλύψει και θέσεις εργασίας με κύριες αρμοδιότητες τη διασφάλιση της αδιάλειπτης ηλεκτροδότησης της χώρας, και τη συντήρηση του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων του δικτύου ώστε να μειωθούν πιθανότητες βλαβών και διακοπών, και να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής.

«Σε περίπτωση που η στελέχωση του Διαχειριστή εξαιτίας περικοπών δεν είναι ικανοποιητική, είναι δεδομένο ότι το επίπεδο ποιότητας παροχής υπηρεσιών ηλεκτροδότησης θα είναι χαμηλότερο στο μέλλον».

Επιπλέον, ο Διαχειριστής όπως έχει ήδη προτείνει στη ΡΑΕ, θα μπορούσε να περιορίσει το μισθολογικό του κόστος υπό την προϋπόθεση έγκρισης από την Αρχή εκτεταμένων προγραμμάτων οικειοθελούς αποχώρησης, σε αναλογία με τις πρακτικές αντίστοιχων προγραμμάτων που έχουν εφαρμοστεί σε μεγάλες επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων, ώστε τα προγράμματα να θεωρούνται ελκυστικά και να επιτύχουν εν τέλει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Τυχόν περικοπή των ανωτέρω προσλήψεων θα αφαιρούσε από τον Διαχειριστή τα απαραίτητα «εργαλεία» για την επιτέλεση τόσο των διαχρονικών αρμοδιοτήτων του, όσο και των καίριων αναπτυξιακών στόχων που του έχει θέσει η Πολιτεία, τονίζει η εταιρεία.