«Εάν υπάρχουν τιμολόγια από την 1η Μαΐου και ενώ ακόμη δεν έχει ανοίξει η πλατφόρμα για το νέο πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά 3” – το οποίο είναι θέμα λίγων ημερών για να ξεκινήσει- θα μπορούν να μπουν σε αυτό το πρόγραμμα, όταν αυτό ανοίξει». Αυτό αποκάλυψε η υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας του τριήμερου Balkan Energy Forum που πραγματοποιείται στην Κοζάνη, με διοργανωτές το ΥΜΑΘ και τη ΔΕΘ-Helexpo.

Κατά τη διάρκεια συμμετοχής της σε θεματικό πάνελ με τίτλο «Πράσινη κινητικότητα: Ηλεκτροκίνηση, μπαταρίες και υδρογόνο», η υφυπουργός αναφέρθηκε στις δράσεις και στα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση, προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, και επικεντρώθηκε στη χρηματοδότηση τεσσάρων σχετικών κρατικών προγραμμάτων που βρίσκονται ή θα βρεθούν σε εξέλιξη το προσεχές διάστημα.

Πρόκειται για το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που εισέρχεται στην τρίτη φάση και αφορά στην επιδότηση αγοράς νέων ηλεκτρικών οχημάτων, σκούτερ και ποδηλάτων από φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Όπως ανέφερε η ίδια, εντός των επομένων ημερών θα ανακοινωθούν τα ακριβή ποσά και η διαδικασία επιδότησης όσων ενταχθούν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3».

Για το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», που δίνει τη δυνατότητα σε επαγγελματίες οδηγούς να αποκτήσουν ηλεκτρικό ταξί με ποσό επιδότησης κατ’ ελάχιστο 22.500 ευρώ, για το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» μέσω του οποίου επιδοτείται η εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων φορτιστών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Χριστίνα Αλεξοπούλου, σήμερα η Ελλάδα διαθέτει 5.472 δημόσια σημεία φόρτισης, ενώ ο αριθμός των κυκλοφορούντων ηλεκτρικών οχημάτων ανέρχεται σε 14.000. Τέλος, αναφέρθηκε και στο πρόγραμμα «e Astypalea», που επιδοτεί τους κατοίκους του νησιού με ποσά που φτάνουν μέχρι τις 12.000 ευρώ, για την αγορά νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

«Η ηλεκτροκίνηση τα τελευταία χρόνια μπήκε στη ζωή μας και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη βιώσιμη κινητικότητα. Βέβαια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ρυπαίνουν κατά τη διάρκεια της παραγωγής τους, όχι όμως και κατά τη διάρκεια της χρήσης. Ειδικά, αν σκεφτούμε ότι το 57% της συνολικής ενέργειας παράγεται από ΑΠΕ. Σήμερα στην Ελλάδα ένα στα δέκα αυτοκίνητα είναι ηλεκτρικό, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι δύο στα δέκα. Άρα έχουμε πολλή δουλειά ακόμη», τόνισε η Χριστίνα Αλεξοπούλου.

Αναφερόμενη στα προγράμματα που τρέχουν στην Ελλάδα για την ηλεκτροκίνηση, η Χριστίνα Αλεξοπούλου επισήμανε πως: «σήμερα υπάρχουν τέσσερα προγράμματα για την ηλεκτροκίνηση. Σε λίγες ημέρες θα ανοίξει το νέο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Σύντομα θα παρουσιάσουμε και τα ποσά, με τα οποία θα επιδοτούνται οι ενδιαφερόμενοι. Θέλω να πω ότι ακόμη και αν υπάρχουν τιμολόγια από την 1η Μαΐου, αυτά θα ικανοποιηθούν στο πλαίσιο του νέου προγράμματος.

Άλλο πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση είναι τα πράσινα ταξί. Η επιδότηση αγγίζει και τα 22.500 ευρώ, ενώ αν συντρέχουν και άλλοι λόγοι, όπως για παράδειγμα ΑμεΑ, αυτό το ποσό μπορεί να φθάσει και τα 28.000 ευρώ. Είναι ένα σημαντικό ποσό για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που θα χρησιμοποιηθεί για ταξί και με δεδομένο ότι κάθε μήνα οι τιμές των αυτοκινήτων μειώνονται, αποτελεί μια καλή ευκαιρία. Υπάρχει το πρόγραμμα “Φορτίζω παντού”, που επιδοτείται με 80 εκατομμύρια.

Τα 30 εκατομμύρια είναι για την υποδομή που θα μπει στους δήμους και τα υπόλοιπα 50 εκατομμύρια για τις εταιρείες που θέλουν να τοποθετήσουν δημόσιους προσβάσιμους φορτιστές. Τέλος, υπάρχει το πρόγραμμα “Αστυπάλαια – έξυπνο και αειφόρο νησί”, όπου στόχος μας είναι να μην υπάρχει θερμικός κινητήρας και όλα να είναι ηλεκτρικά. Θα θέλαμε και άλλα νησιά να γίνουν πράσινα».

Ωστόσο, αναφέρθηκε και στην εκπαίδευση φορέων για την ηλεκτροκίνηση. «Τα παιδιά μαθαίνουν από παραδείγματα. Αυτά βλέπουν και κρίνουν τους γονείς και επεμβαίνουν όταν ένας γονέας δεν φοράει ζώνη. Αυτά θα μάθουν εύκολα γιατί θα ζήσουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Το σίγουρο είναι ότι την ηλεκτροκίνηση τη μαθαίνουμε. Έχει εκπαιδευτεί πάνω σε αυτό το θέμα η Αστυνομία και η Πυροσβεστική, ενώ κάθε μήνα έχουμε νέους μηχανικούς που έχουν ειδικευτεί στην ηλεκτροκίνηση. Όσο αυτή προχωράει, τόσο και εμείς εξελισσόμαστε».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, Βασίλειος Καππάτος, τόνισε πως «η ακαδημαϊκή κοινότητα παίζει σπουδαίο ρόλο για τη μάθηση και διάδοση της πράσινης κινητικότητας. Φυσικά δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε το γεγονός ότι λαμβάνουμε τεχνογνωσία από την Ευρώπη», για να συμπληρώσει η τεχνική εμπειρογνώμονας στη Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Motor Oil, Βασιλική Παναρέτου, ότι «στο πλαίσιο της μετάβασης της εταιρείας προς την πράσινη κινητικότητα, επενδύουμε 4 δισ. ευρώ για να μειώσουμε το CO2. Οι βασικοί πυλώνες που δίνουμε πολύ μεγάλη βαρύτητα είναι η ηλεκτροκίνηση, το δίκτυο φόρτισης, η ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων και το υδρογόνο».

Ιδιαίτερα αισιόδοξος για την τεχνογνωσία που απέκτησε η Ελλάδα και τον ρόλο που διαδραματίζει στην διεθνή σκηνή, στον τομέα της φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φάνηκε ο κ. Χαράλαμπος Μαρμάγγελος, ένας εκ των δύο ιδρυτών της εταιρίας MC CHARGERS, η οποία εξειδικεύεται στην ανάπτυξη και παραγωγή Σταθμών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων. «Πλέον μπορούμε να ικανοποιήσουμε κάθε ανάγκη που αφορά τη φόρτιση. Από τις ανάγκες ενός σπιτιού μέχρι και τις ανάγκες μιας εταιρείας. Αναπτύξαμε την τεχνογνωσία της φόρτισης και πλέον κάνουμε συνεργασία και στο εξωτερικό.

Η θέση της Ελλάδας σε αυτόν τον τομέα είναι πολύ καλή και βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά. Γενικά η Ευρώπη είναι πολύ πίσω στο κομμάτι των φορτιστών. Όπως συμβαίνει και στη χώρα μας. Σήμερα σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν μόλις το 10% των φορτιστών. Φανταστείτε τι δυναμική υπάρχει. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες. Όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στα Βαλκάνια, που είναι πίσω σε αυτό το κομμάτι», επισήμανε.

Τέλος, ο Flavio Grazian, που εργάζεται ως διευθυντής έργου στο Bus, που είναι μια μονάδα του τμήματος Γνώσης και Καινοτομίας στη Διεθνή Ένωση Δημοσίων Μεταφορών, τόνισε πως: «Η μετάβαση προς την πράσινη κινητικότητα δίνει πολλές ευκαιρίες. Στόχος μας είναι να υπάρξει πλήρης ανθρακοποίηση και η ΕΕ προσπαθεί προς αυτήν την κατεύθυνση. Επίσης, πολύ σημαντικό είναι να αναπτυχθεί το δίκτυο υδρογόνου, να γίνουν σταθμοί πλήρωσης και να βγουν στην παραγωγή αυτοκίνητα με αυτό το καύσιμο».

 

Παράλληλα, επεσήμανε πως ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία, που είναι αθόρυβα και δεν ρυπαίνουν το κέντρο των πόλεων. Αναφορικά με το εάν συνδέεται η ηλεκτροκίνηση με την οδική ασφάλεια, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε πως: «Η σύννομη οδήγηση είναι και οικολογική. Τα σύγχρονα συστήματα ανάκτησης ενέργειας των ηλεκτρικών οχημάτων εκπαιδεύουν το χρήστη προς αυτή την κατεύθυνση. Ο οδηγός μαθαίνει να οδηγεί πιο αργά, πιο αποδοτικά, πιο συνετά και με μεγαλύτερη ασφάλεια».

Σε σχέση με το εάν θα δούμε υδρογονοκίνητα οχήματα στην Ελλάδα, η κ. Αλεξοπούλου δήλωσε πως: «Ως πολιτεία οφείλουμε να παρακολουθούμε την εξέλιξη της τεχνολογίας, που μας φέρνει πιο κοντά στο στόχο της απανθρακοποίησης, αλλά και της ελαχιστοποίησης των εκπομπών ρύπων. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε, όπου χρειάζεται, το απαιτούμενο νομικό πλαίσιο για την ομαλή ανάπτυξη του δικτύου παραγωγής πράσινου υδρογόνου, αποθήκευσης και αξιοποίησής του. Την ίδια στιγμή καλούμαστε να ενημερώσουμε τους πολίτες για τα οφέλη αυτής της επένδυσης, να εκπαιδεύουμε τον κόσμο στην χρήση του και να διασφαλίσουμε ότι αυτή θα γίνει σύμφωνα με τα υψηλότερα στάνταρ ασφαλείας».

Κατά τη μετάβασή της στον χώρο του forum, η κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου είχε την ευκαιρία να δει ένα λεωφορείο υδρογόνου (Fuel Cell Electric Bus), που βρισκόταν στον χώρο της έκθεσης στο πλαίσιο του 3ου JIVE Roadshow. Η εν λόγω εκδήλωση διοργανώνεται από το Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας (CluBE), σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό έργο TRIERES, και υποστηρίζεται από την Hellenic Hydrogen και την Coral Gas. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στηρίζει κάθε προσπάθεια ανάδειξης των εναλλακτικών καυσίμων φιλικών προς το περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμη

ΔΕΗ: Απόσχιση του τηλεπικοινωνιακού κλάδου χονδρικής

United Maritime: Στα $3,7 εκατ. τα λειτουργικά κέρδη το α’ τρίμηνο 2024 – Μέρισμα $0,075 ανά μετοχή (πίνακας)

Σιτάρι: Γιατί οι τιμές του κινούνται σε υψηλά επίπεδα 9μήνου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ