Mια οραματική διαδρομή 76 συνολικά χιλιομέτρων στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, περιλαμβάνει το κυβερνητικό σχέδιο για την ανάπτυξη ποδηλατόδρομου που θα συνδέει την περιοχή του Πειραιά με το ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.

Ο πρωθυπουργός επέλεξε να εξαγγείλει τον φιλόδοξο σχεδιασμό για το παραλιακό μέτωπο,  ένα 24ωρο πριν από0 την Παγκόσμια Ημέρα για το Περιβάλλον. Και μία μέρα μετά την εμβληματική δράση στην Αστυπάλαια για την μετατροπή του μικρού νησιού των Δωδεκανήσων σε ένα οικολογικό εργαστήρι που θα αποτελέσει και ένα μεγάλο πείραμα για τo είδος των πηγών ενέργειας που θα χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή στο κοντινό μέλλον.

Αυτό το πράσινο πρόσημο που βάζει σε κάθε πινελιά του κυβερνητικού έργου ο Πρωθυπουργός, αποτελεί και η χθεσινή παρουσίαση του σχεδιασμού που θέλει την σταδιακή απομάκρυνση των οχημάτων με ορυκτά καύσιμα από την πόλη, δίνοντας έμφαση στον εξηλεκτρισμού των μεταφορών και τη χρήση πιο  οικολογικών μέσων όπως είναι το ποδήλατο, το μετρό, το τραμ και ο σιδηρόδρομος. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε αναφερθεί και προ εβδομάδων στην μετάβαση των μεταφορών σε ένα πιο καθαρό περιβάλλον, μιλώντας κατά την παρουσίαση της πρωτοβουλίας για την θέσπιση κλιματικού νόμου, για την ανάγκη να υπάρξουν περιορισμοί στην κυκλοφορία οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Η μεγάλη ποδηλατική διαδρομή

Ο πρωθυπουργός παρουσίασε χθες σε ειδική εκδήλωση στην Γλυφάδα, το σχεδιασμό για την ανάπτυξη ενός ποδηλατόδρομου που θα είναι συνολικού μήκους 76 χιλιομέτρων και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το έργο προβλέπεται να ξεκινά από το ΣΕΦ και να καταλήξει σε πρώτη φάση στην πλαζ της Βούλας διανύοντας 22 χιλιόμετρα. Στην συνέχεια θα ακολουθήσει σε δεύτερο στάδιο, η επέκταση ως το Σούνιο.

Όπως είπε, η χώρα χρειάζεται μια Εθνική Στρατηγική ποδηλασίας, η οποία εκπονείται για πρώτη φορά, συνδυάζοντας αρμοδιότητες των δύο συναρμόδιων υπουργείων – του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως προς την αρμοδιότητα της χωροταξίας-, ώστε μέσα στις πόλεις και όχι μόνο μέσα στην Αθήνα,  να χρησιμοποιεί ο κόσμος περισσότερο το μέσο που είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον.

Ο κ. Μητσοτάκης παραδέχτηκε ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει ανεπτυγμένο ποδηλατικό κίνημα και αυτό όπως είπε δεν οφείλεται στο ότι δεν αγαπάμε το ποδήλατο. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας, στο πώς δηλαδή ο κάθε Δήμος αντιλαμβάνεται ότι μπορεί να ενσωματώσει στο δικό του αστικό ιστό την ποδηλασία. Φταίει, όπως τονίστηκε ότι οι ελληνικοί δρόμοι έχουν χτιστεί σε προγράμματα πόλεων και αυτό δυσκολεύει την διέλευση των πεζών και των ποδηλάτων. Οι δρόμοι δεν είναι φιλικοί για τους ποδηλάτες για αυτό και πρώτη προτεραιότητα, σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη είναι η εκπόνηση μιας εθνικής στρατηγικής μέχρι το τέλος του 2021.

Στόχος του ρυθμιστικού πλαισίου θα πρέπει να είναι η αύξηση της χρήσης του στις καθημερινές μετακινήσεις, η προώθηση ασφαλούς χρήσης και ο συνδυασμός με άλλα μέσα, η ενσωμάτωση του ποδηλάτου στην τροφοδοσία και τις εμπορευματικές μεταφορές, η αποκατάσταση αστοχιών στη νομοθεσία και τις υποδομές αλλά και  η ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισμού.

Δείτε όλο το σχέδιο

Ποδήλατο και Παραλιακό Μέτωπο

Η Ελλάδα όπως αναφέρθηκε δέχεται τουρίστες από περιοχές του Δυτικού κόσμου που έχουν μέσα στην κουλτούρα τους το ποδήλατο. Τονίστηκε ωστόσο ότι η διείσδυση του δίτροχου μέσου υπολείπεται στις χώρες του Νότου της ΕΕ. Εν αντιθέσει με άλλες χώρες που αν και το κλίμα δεν ευνοεί την χρήση  του ποδηλάτου  όπως ο βορράς, χρησιμοποιείται κατά κόρον στην καθημερινές μετακινήσεις.

Ο κ. Μπακογιάννης παρουσιάζοντας χθες το βηματισμό του ΥΠΕΝ, είπε πως τον Ιούλιο αναμένεται να ξεκινήσει πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ με δικαιούχους 80 δήμους για την ανάπτυξη ποδηλατόδρομων και την τόνωση της χρήσης του ποδηλάτου. «Στόχος μας είναι μέσα από μία εφαρμογή σε οποιαδήποτε πόλη κι αν βρίσκεσαι, να μπορείς να νοικιάζεις ποδήλατο».

Σήμερα στην Αττική υπάρχει ήδη ένας σχεδιασμός για ένα ποδηλατόδρομο μήκους 27 χιλιομέτρων από  Κηφισιά έως Φάληρο. Εχει ήδη κατασκευαστεί το νότιο τμήμα Φάληρο – Γκάζι μήκους 10 χιλιομέτρων από το 2014. Το βόρειο τμήμα Γκάζι – Κηφισιά μήκους 16 χιλιομέτρων έχει προϋπολογισμό 10 εκατομμυρίων ευρώ και αυτήν την περίοδο εκπονούνται τα τεύχη δημοπράτησης ώστε να δοθούν στην Περιφέρεια Αττικής.