Ρήγμα στη συμφωνία με τη Shell μετά τις καταγγελίες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού

Της Μαριάννας Τζάννε

Mπορεί οι μέτοχοι αλλά και η διοίκηση της ΔΕΠΑ να εκτιμούν ότι η συμφωνία με την ολλανδική Shell για την εξαγορά της ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής εντός των ημερών κλείνει, όμως η υλοποίηση του σχεδίου ισχυροποίησης της εταιρείας στη λιανική αγορά φυσικού αερίου αντιμετωπίζει ήδη το πρώτο μεγάλο χτύπημα από τον ανταγωνισμό.

Προτού ακόμη υπογραφεί η τελική συμφωνία και φτάσει στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές (ΡΑΕ, Επιτροπή Ανταγωνισμού, DG Comp) για να πάρει την έγκρισή τους, εκδηλώνονται οι πρώτες αντιδράσεις από την αγορά για τον νέο ρόλο που επιφυλάσσει η αναδιάρθρωση της ΔΕΠΑ στον τομέα του φυσικού αερίου. Οι αντιρρήσεις από τον όμιλο της Motor Oil στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι οποίες τις προηγούμενες ημέρες έγινε γνωστό ότι εκφράστηκαν μέσω υπομνήματος, δημιουργούν το πρώτο μεγάλο ταρακούνημα στην υλοποίηση του σχεδιασμού, καθώς θέτουν έναν μεγάλο προβληματισμό που ενδεχομένως να βάλει σοβαρά εμπόδια στον τρόπο με τον οποίο θα πορευτεί η εταιρεία το επόμενο διάστημα στην αγορά.

Τα δύσκολα τώρα αρχίζουν, αν αναλογιστεί κανείς τον γολγοθά των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού στην Ελλάδα και την Ε.Ε. που καλούνται να φιλτράρουν τη συμφωνία αποεπένδυσης των Ολλανδών από την αγορά φυσικού αερίου ώστε να προχωρήσει το επόμενο βήμα που είναι η πώληση της ΔΕΠΑ σε ιδιώτες επενδυτές. H τελευταία, σύμφωνα με το καλό σενάριο, δεν προβλέπεται να ξεκινήσει πριν από το προσεχές φθινόπωρο.

Το μοντέλο διατήρησης του ρόλου της εταιρείας στη χονδρική αγορά φυσικού αερίου και η ισχυροποίησή της στην προμήθεια με την εξαγορά του 49% των μετοχών της Shell σε EΠΑ και ΕΔΑ Αττικής (εταιρείες παροχής και διανομής αερίου) έχουν μπει στο μικροσκόπιο του ανταγωνισμού, ο οποίος θεωρεί ότι δεν αντιμετωπίζεται η σύγκρουση συμφερόντων που έθεσαν από την αρχή οι δανειστές. Την ίδια ώρα εκτιμάται ότι δίνονται μεγάλα προνόμια στον νέο ιδιώτη επενδυτή που θα αποκτήσει την εταιρεία στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης. Κάποιοι μάλιστα διερωτώνται αν τα χρήματα που θα πάρει η Shell για να φύγει από την ελληνική αγορά θα μπορέσουν να επιστραφούν στους μετόχους της ΔΕΠΑ από την πώληση των δύο εταιρειών που σχεδιάζει να βγάλει σε διαγωνισμό η κυβέρνηση στον τομέα της εμπορίας και των υποδομών φυσικού αερίου.

Δεν είναι λίγοι ακόμη και μέσα στη ΔΕΠΑ αυτοί που υποστηρίζουν ότι δεν υπήρχε κανένας λόγος βιασύνης να κλείσει τώρα η συμφωνία, πόσο μάλλον που ήδη έχει ολοκληρωθεί το deal με την ιταλική Eni για την έξοδο της ΔΕΠΑ από την αγορά φυσικού αερίου σε Θεσσαλονίκη – Θεσσαλία. Η μόνη, όπως τονίζουν, που πρέπει αισθάνεται ικανοποιημένη είναι η Shell, η οποία αποχωρεί από την ελληνική αγορά με τίμημα που ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ, για το οποίο διατυπώνονται πολλές ενστάσεις τόσο μεταξύ του μάνατζμεντ της ΔΕΠΑ όσο και μεταξύ των μετόχων. Από την πώληση των δραστηριοτήτων στη Βόρεια Ελλάδα η εταιρεία θα εισπράξει 57 εκατ. ευρώ, επομένως θα χρειαστεί να συνεισφέρει επιπλέον 93 εκατ. για να πληρώσει τους Ολλανδούς.

Η συμφωνία με τη Shell, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα κλείσει μέχρι τις 15 Ιουνίου, καθώς οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται με στόχο η τελική συμφωνία να έχει οριστικοποιηθεί μέχρι τα τέλη του μήνα. Ωστόσο η ΔΕΠΑ αντιμετωπίζει τον κίνδυνο οι Ολλανδοί, που σήμερα δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα μέσω μιας εταιρείας ειδικού σκοπού, να επανέλθουν μετά από μια τριετία, αφού τόσο είναι το χρονικό διάστημα που περιλαμβάνεται κατά πληροφορίες ως ρήτρα στη συμφωνία για να μετριάσουν τον κίνδυνο ανταγωνισμού. Μολονότι η διοίκηση της ΔΕΠΑ επισημαίνει ότι το τελευταίο διάστημα η Shell υλοποιεί ένα εκτεταμένο διεθνές σχέδιο αποεπένδυσης συνολικού ύψους 30 δισ. ευρώ, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει οι συνθήκες την επόμενη τριετία να της επιτρέψουν να επανακάμψει στην ήδη απελευθερωμένη αγορά φυσικού αερίου όπου η ΕΠΑ Αττικής δραστηριοποιείται.

Με τα έως σήμερα δεδομένα, την επόμενη εβδομάδα τα τεχνικά κλιμάκια των δύο πλευρών θα ξανακαθίσουν στο ίδιο τραπέζι προκειμένου να μπουν οι τελευταίες λεπτομέρειες αυτής της αγοραπωλησίας που έχει περάσει από σαράντα κύματα. Βασικό αγκάθι των διαπραγματεύσεων και απαίτηση της ΔΕΠΑ που μένει να ικανοποιηθεί είναι η Shell να αναλάβει τις ευθύνες που της αναλογούν σε νομικό και τεχνικό επίπεδο για ό,τι συμβεί στο μέλλον, καθώς επί χρόνια είχε το μάνατζμεντ της ΕΠΑ Αττικής.