Ενέργεια & Περιβάλλον

ΕΛΠΕ: Σε τροχιά σταδιακής ανάκαμψης

  • newsroom


Τι βλέπουν οι αναλυτές για τα αποτελέσματα α’ εξαμήνου που θα ανακοινώσει σήμερα ο Όμιλος- Τα «δυνατά» και τα «αδύναμα» σημεία

Σε τροχιά σταδιακής ανάκαμψης μέσα σε ένα περιβάλλον πρωτοφανούς κρίσης για την αγορά πετρελαίου, εισέρχονται τα ΕΛΠΕ, όπως προκύπτει από τις εκτιμήσεις των αναλυτών ενόψει της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων α’ εξαμήνου του Ομίλου σήμερα το απόγευμα.

Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι τα ΕΛΠΕ αναμένεται να καταγράψουν βελτιωμένη λειτουργική κερδοφορία συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ τη διαφορά κάνει ο κλάδος των πετροχημικών που θα αποτελέσει «πυλώνα» των EBITDA (εκτιμάται ότι θα εισφέρει περί τα 39 εκατ. το β’ τρίμηνο) . Από την άλλη, οι συνέπειες της πανδημίας, οι οποίες άλλωστε έχουν οδηγήσει σε περιορισμό ή και αναστολή λειτουργίας άλλα μεγάλα διυλιστήρια, θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τα συνολικά αποτελέσματα του Ομίλου.

Οι περισσότεροι αναλυτές βλέπουν τα προσαρμοσμένα EBITDA του β’ τριμήνου να διαμορφώνονται στην περιοχή των 70-77 εκατ. ευρώ (έναντι 63 εκατ. ευρώ) και τις καθαρές ζημίες να μειώνονται από 3 εκατ. ευρώ-14 εκατ. ευρώ έναντι 22 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Κοινή είναι η διαπίστωση για την αύξηση του λειτουργικού κόστους λόγω της ενέργειας και της εκτόξευσης της τιμής των εκπομπών ρύπων, ενώ στα θετικά προσμετράται η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού στο διυλιστήριο της Ελευσίνας. Επίσης, αναμένονται έκτακτα θετικά αποτελέσματα από την επανεκτίμηση των αποθεμάτων λόγω της ανόδου των τιμών του αργού.

Ειδικότερα, η UBS εκτιμά μια μέτρια βελτίωση των EBITDA λόγω των υψηλών περιθωρίων στα πετροχημικά, με το περιθώριο διύλισης να παραμένει σταθερό, ενώ διαβλέπει ότι οι περιορισμοί λόγω Covid-19 και η αδύναμη ζήτηση καυσίμων αεροσκαφών θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις επιδόσεις.

Η Alpha Finance αναμένει προσαρμοσμένα EBITDA στα 59 εκατ. ευρώ (-7% σε ετήσια βάση, -2% έναντι του β’ τριμήνου) και καθαρά έσοδα -14 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με -22 εκατ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του 2020 και 2 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2021. Σημειώνει ακόμη ότι τα περιθώρια διύλισης αυξήθηκαν τον Ιούνιο, λόγω βενζίνης.

Η Optima Bank αναμένει προσαρμοσμένο EBITDA 70 εκατ. ευρώ ( +6% ετησίως, +21% QoQ) και προσαρμοσμένη καθαρή ζημία 11 εκατ. από προσαρμοσμένη καθαρή ζημία 22 εκατ. το 2ο τρίμηνο.

Επίσης, βλέπει ότι το καθαρό περιθώριο διύλισης θα καταγράψει μια μικρή βελτίωση στο 2ο τρίμηνο με το μεικτό περιθώριο να αυξάνεται στα 7 USD/bbl από 6,8 USD/bbl το 1ο τρίμηνο. Όσον αφορά την ολοκλήρωση της συντήρησης του διυλιστηρίου Ελευσίνας τον Απρίλιο, αναμένει ότι η συνολική καθαρή παραγωγή θα έχει ανακάμψει σε περίπου 3,5 εκατομμύρια τόνους.

Η Eurobank Equities προβλέπει προσαρμοσμένα EBITDA ύψους 77,3 εκατ. ευρώ (+ 23%) που οφείλεται κυρίως στην αυξημένη συμβολή των πετροχημικών λόγω ισχυρών περιθωρίων του πολυπροπυλενίου.

Η AXIA Ventures, από την πλευρά της, εκτιμά ότι τα περιθώρια διύλισης έδειξαν μια μικρή διαδοχική βελτίωση στο 2ο τρίμηνο λόγω σταδιακής αύξησης της ζήτησης μετά την άρση των περιορισμών που αντικατοπτρίζονται κυρίως στη βενζίνη.

Έτσι αναμένει ότι το περιθώριο διύλισης το 2ο τρίμηνο θα έχει βελτιωθεί κατά περίπου 1,0 $/bbl σε σύγκριση με πέρυσι (+0,8 $/bbl Q-o-Q) στα 6,9 $/bbl. Από την άλλη πλευρά, οι δυσμενείς συναλλαγματικές ισοτιμίες και η αύξηση του λειτουργικού κόστους (λόγω υψηλότερου κόστους CO2 και ηλεκτρικής ενέργειας σε ετήσια βάση) αναμένεται να έχουν επιπτώσεις στα EBITDA. Αντίθετα τα πετροχημικά συνεχίζουν την πολύ ισχυρή τους επίδοση με το EBITDA το 2ο τρίμηνο να φτάνει τα 39 εκατ. ευρώ έναντι 16 εκατ.

Συνολικά προβλέπει EBITDA στα 76 εκατ. ευρώ (+26,5% Q-ο-Q) καθώς και κέρδη αποθεμάτων 20 εκατ. το τρίμηνο λόγω ανάκαμψης των τιμών αργού.

Το στοίχημα του μετασχηματισμού

Υπενθυμίζεται ότι κατά τη Γενική Συνέλευση του Ομίλου στις 30 Ιουνίου ο Διευθύνων Σύμβουλος Α. Σιάμισιης είχε αναφέρει ότι το 2020 ήταν η χειρότερη χρονιά για την αγορά του πετρελαίου, με πρωτοφανή μείωση της ζήτησης και δομικές αλλαγές με επιπτώσεις τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τη διύλιση.

«Η πρωτοφανής πτώση στις τιμές του πετρελαίου οδήγησε σε διαγραφές στην αξία των αποθεμάτων των ΕΛΠΕ, αν και ένα μέρος ήδη ανακτήθηκε μετά την πρόσφατη άνοδο των τιμών, ενώ πολλά διυλιστήρια έκλεισαν ή μείωσαν την παραγωγή τους. Ο στόχος που τέθηκε ήταν ο όμιλος να μη χάσει ούτε μία μέρα παραγωγής, την ίδια στιγμή που η ζήτηση της ελληνικής αγοράς μειώθηκε σε πρωτοφανή επίπεδα: τα αεροπορικά καύσιμα μειώθηκαν 70%, τα ναυτιλιακά 30% και τα καύσιμα κίνησης 10- 15%» είχε τονίσει.

Για το 2021 ο κ. Σιάμισιης είχε επισημάνει ότι το πρώτο τρίμηνο ήταν πολύ δύσκολο από πλευράς αποτελεσμάτων, ωστόσο υπάρχει η θετική εξέλιξη της ανάκαμψης της τιμής του αργού ενώ τα περιθώρια διύλισης εξακολουθούν να παραμένουν χαμηλά. Ταυτόχρονα, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός της υπέρογκης αύξησης του κόστους εκπομπής ρύπων, φτάνοντας σε νούμερα της τάξης των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που επιβαρύνουν την κερδοφορία. «Ο μόνος τρόπος αντίδρασης είναι να μετασχηματιστούμε δομικά και να μειώσουμε τις εκπομπές μας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σιάμισιης.

Σε σχέση με τη στρατηγική του ομίλου σημείωσε ότι στα επόμενα 5 με 10 χρόνια το 50% των επενδύσεων ύψους 4 δισ. ευρώ θα κατευθυνθεί στη νέα ενέργεια, στις ΑΠΕ και την ηλεκτροπαραγωγή, ενώ τα υπόλοιπα στην παραδοσιακή δραστηριότητα της διύλισης με στόχο την παραγωγή πιο καθαρών καυσίμων.

Στο πλαίσιο δημιουργίας ενός ισορροπημένου χαρτοφυλακίου ο Όμιλος ΕΛΠΕ επιδιώκει τη δραστική μείωση των εκπομπών άνθρακα στις δραστηριότητες αλυσίδας αξίας προϊόντων πετρελαίου, μέσω έργων βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης και χρήσης καθαρότερων μορφών ενέργειας, μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα και υιοθέτηση τεχνολογιών μπλε/πράσινου υδρογόνου. Επιπλέον στοχεύει στην ανάπτυξη σημαντικού χαρτοφυλακίου ΑΠΕ, 600 MW μέχρι το 2025 και 2 GW μέχρι το 2030, αρχικά σε Φ/Β και χερσαία αιολικά, με μελλοντική επέκταση σε θαλάσσια αιολικά και εφαρμογές αποθήκευσης.

 Διαβάστε ακόμη

Ο δημοσκοπικός φόβος των «ψεκ», το γκάζι της Atticabank, το φρένο στο Ντυνάν, ο 50αααρης και η εφοπλίστρια

«Έσβησαν» φόροι 32 εκατ. ευρώ με τα κουπόνια των παγίων δαπανών

Πλειστηριασμοί: Το… ασφαλτάδικο, τα catamaran που έμειναν στα αζήτητα και το τάνκερ των $14 εκατ. (pics)