H αναβάθμιση του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) ώστε και μέσω του πλωτού τερματικού (FSRU) της Αλεξανδρούπολης από την Gastrade να καλύπτονται ανάγκες της Μολδαβίας και Ουκρανίας αλλά και ο διάδρομος πράσινης ενέργειας που προωθείται με αναβάθμιση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων μεταξύ Ελλάδας-Βουλγαρίας και Ρουμανίας μαζί με τους αγωγούς υδρογόνου, είναι μερικά από τα θέματα  που συζητήθηκαν στη χθεσινή συνάντηση των πρωθυπουργών Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας στην συνάντηση στη Βάρνα.

Ένα μεγάλο μέρος των τριμερών συναντήσεων κάλυψαν επίσης τα θέματα υποδομών και κυρίως η σιδηροδρομική και οδική παράκαμψη του Βοσπόρου με τη σύνδεση των ελληνικών λιμανιών Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε (στον Δούναβη) καθώς και το λιμάνι της Κωστάντζας στην Ρουμανία.

Όπως δήλωσε χθες ο Πρωθυπουργός, η Ελλάδα φιλοδοξεί να παίξει ένα κεντρικό ρόλο στην ενεργειακή διασυνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών. «Από πέρυσι έχουμε τετραπλασιάσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου προς τους βόρειους γείτονές μας» όπως τόνισε. Ο αγωγός IGB συμπλήρωσε το πρώτο έτος λειτουργίας του και μάλιστα μεταφέρει καύσιμο μέχρι και τη Μολδαβία θωρακίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ενεργειακή ασφάλεια όλης της ΝΑ Ευρώπης.

«Συνολικά έχουμε κάθε λόγο να είμαστε ικανοποιημένοι στην Ευρώπη από την προσπάθεια απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο και η Ελλάδα έχει παίξει ρόλο» δήλωσε ο Πρωθυπουργός.

Όπως ανέφερε την περίοδο της ενεργειακής κρίσης, η Ελλάδα στάθηκε κοντά στη Βουλγαρία ενώ ελληνικές εταιρείες πρωταγωνιστούν στην τροφοδοσία της Μολδαβίας με αέριο.

Με τη λειτουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης θα αυξηθεί σημαντικά η δυνατότητα υποδοχής LNG στα ΒΑ σύνορα, ενώ πρόθεση είναι η εξαγωγή με υφιστάμενους αγωγούς και με πιθανή αναβάθμισή τους.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στο ρόλο των ΑΠΕ, λέγοντας ότι στόχος είναι να μετατρέψουμε την χώρα μας σε κέντρο διεθνών διασυνδέσεων και διακίνησης πράσινης ενέργειας με πρώτους σταθμούς τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, κάτι που απαιτεί την ενίσχυση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων.

Στον τομέα των υποδομών, όπως αναφέρθηκε η Ελλάδα, είναι πλέον μέλος της «Πρωτοβουλίας των Τριών Θαλασσών» (Three Seas Initiative – 3SI) για την ανάπτυξη δικτύων μεταφορών σε Βόρεια Θάλασσα, Εύξεινο Πόντο και Αδριατική. Ο κ. Μητσοτάκης είπε χθες πως πρέπει να αλλάξει το όνομα σε «Πρωτοβουλία των Τεσσάρων Θαλασσών» με την προσθήκη του Αιγαίου.

Δεν είναι η πρώτη φορά που την Ελλάδα απασχολεί η σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου, αφού το θέμα έχει  περάσει από διάφορες διακυμάνσεις τα τελευταία χρόνια χωρίς ουσιαστική πρόοδο.

Χθες αποφασίστηκε  η συγκρότηση μιας Τριμελούς Ομάδας Εργασίας υπό τους αρμόδιους υπουργούς Υποδομών με στόχο την υπογραφή ενός νέου μνημονίου συναντίληψης (MoU) για τη χρηματοδότηση, σχεδιασμό, κατασκευή και διαχείριση ενός νέου διαδρόμου μεταφορών στον άξονα Βορρά – Νότου που θα συνδέει τις τρεις χώρες με σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές.

Με βάση το MoU θα υπογραφεί και τριμερής Κοινή Συμφωνία των τριών κρατών για την προώθηση των έργων.

Διαβάστε ακόμη

Νέο νομοσχέδιο με «ανάσες» για τα κόκκινα δάνεια

Το debate της Αθήνας και το ρίσκο, τα φιλαράκια του Αγγελούδη στη Σαλόνικα, η προσφυγή στο λιμάνι του Βόλου και το ακίνητο του Ζαννή στη γαλλική Ριβιέρα

Πλειστηριασμοί: Ποια «νέα» ξενοδοχεία βγαίνουν στο σφυρί το επόμενο διάστημα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ