Στην πιο κρίσιμη συγκυρία για την επάρκεια φυσικού αερίου σε όλη την Ευρώπη αλλά και στην χώρα μας θα διεξαχθούν οι δημοπρασίες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου για την κατανομή χωρητικότητας της περιόδου 2022-2026 στη Ρεβυθούσα, οι οποίες μεταφέρονται από 22 Οκτωβρίου έως 2 Νοεμβρίου.

Οι ανατιμήσεις των διεθνών τιμών που συνεχίζουν να καλπάζουν δημιουργούν πονοκέφαλο στους διαχειριστές και τους φορείς της ενεργειακής αγοράς, οι οποίοι ζήτησαν παράταση για την διενέργεια των δημοπρασιών ελπίζοντας σε αποκλιμάκωση τιμολογίων.

Το αίτημα όμως απορρίφθηκε από την ΡΑΕ υπό τον φόβο της ενεργειακής επάρκειας της χώρας σε φυσικό αέριο και έτσι οι δημοπρασίες από 18 έως 22 Οκτωβρίου μετακινούνται κατά μία εβδομάδα. Με βάση το πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ ο προγραμματισμός περιλαμβάνει για την επόμενη χρονιά 23 φορτία LNG και από 22 φορτία ετησίως έως το 2026.

Οι δημοπρασίες αυτές κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικές καθώς θα φανούν οι ποσότητες φυσικού αερίου που θα μπουν στην χώρα μας το 2022, η εξέλιξη της ζήτησης σε αέριο από τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής αλλά και η δυνατότητά τους να κάνουν νέες προμήθειες σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, δεν υπάρχουν προγραμματισμένες συντηρήσεις στο εθνικό δίκτυο φυσικού αερίου και το σύστημα βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα.

Η δυναμικότητα σε τροφοδοσία  φυσικού αερίου στη βόρεια είσοδο της χώρας είναι 170.000 θερμικές μεγαβατώρες ανά ημέρα (ΜWh/d) και στη Ρεβυθούσα 200.000 δηλαδή συνολικά 370.000 ΜWh/d.

Το φορτίο αναμένεται  υψηλό με τις εκτιμήσεις να ανεβάζουν τη ζήτηση στην ελληνική αγορά μεταξύ 270.000 και 350.000 θερμικών μεγαβατώρων. Υπολογίζεται ότι ο τομέας της ηλεκτροπαραγωγής θα χρειαστεί περίπου 100.000 μεγαβατώρες ανά μέρα και λίγο παραπάνω η βιομηχανία και τα νοικοκυριά. Επίσης μικρότερες ποσότητες προορίζονται για εξαγωγές στη Βουλγαρία.

Αρμόδιες πηγές του ΔΕΣΦΑ κρίνουν ότι δεν τίθεται θέμα επάρκειας  της χώρας σε φυσικό αέριο και ότι το πρόβλημα είναι πρωτίστως η τιμή. Όσο όμως η Gazpom κρατά κλειστούς τους διαδρόμους του αερίου προς την Ευρώπη, η τελευταία δεν μπορεί από το να είναι ανήσυχη, την στιγμή μάλιστα που τα αποθέματά της είναι σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Το κρίσιμο στοιχείο όπως τονίζουν στελέχη ενεργειακών ομίλων στην Ελλάδα είναι πόσο βαρύς θα είναι ο φετινός χειμώνας καθώς η παράμετρος αυτή είναι εκείνη που θα κρίνει τη ζήτηση και θα δοκιμάσει ή όχι τα αποθέματά μας.

Η δυσκολία στην τροφοδοσία με αέριο των υπόγειων αποθηκών της ΕΕ σε συνδυασμό με τις υψηλές τιμές και την μειωμένη παραγωγή απαιτούν προετοιμασία για ενδεχόμενη κρίση και θέτουν όλους τους αρμόδιους φορείς σε επιφυλακή.

Μέχρι τα τέλη του έτους, στην Ρεβυθούσα προγραμματίζονται 10 φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από Μυτιληναίο -Ήρων, ΔΕΠΑ, Elpedison και ΔΕΗ με πάνω από 1,1 εκ. κυβικά μέτρα LNG.

Συνολικά από τις αρχές του 2021  μέχρι τα τέλη του έτους θα διακινηθούν μέσω της Ρεβυθούσας 3,68 εκ. κυβικά μέτρα LNG.

Ως θετική παράμετρος για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας καταγράφεται η λειτουργία του TΑΡ, μέσω του οποίου εισέρχονται ποσότητες 1 δισ. κ.μ. ετησίως αζέρικου αερίου. Οι ποσότητες αυτές υπολογίζεται ότι καλύπτουν το 20% της εγχώριας ζήτησης.

Αντίστοιχα, η ΔΕΠΑ αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα φυσικού αερίου από αγωγούς με ποσότητες 3,5 δισεκατομμυρίων bcm και περίπου 500.000 έως 1 δις. LNG καλύπτοντας το 60% της εγχώριας ζήτησης με μακροχρόνια συμβόλαια. Ακολουθούν Κοπελούζος και Μυτιληναίος με κατ΄εκτίμηση ποσότητες προμήθειες 1,5 δις.bcm αερίου από τους αγωγούς συν τις προμήθειες σε LNG.

Μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και του ΔΕΣΦΑ έχουν ξεκινήσει διαβουλεύσεις και έχει τεθεί σε ετοιμότητα η ομάδα διαχείρισης κρίσεων, η οποία αναμένεται να συνεδριάσει εκ νέου τις επόμενες μέρες για να αξιολογήσει τα στοιχεία που θα προκύψουν από την δημοπρασία για την κατανομή της χωρητικότητας του σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα.