Η είδηση ενός ισραηλινού χτυπήματος στο ιρανικό έδαφος, που ενδεχομένως θα κλιμακώσει τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή, προκάλεσε σοκ στις παγκόσμιες αγορές. Οι γεωπολιτικές αβεβαιότητες διαφαίνονται μεγάλες, ικανές να μεταβάλουν γρήγορα την πορεία των εμπορευμάτων, όπως το πετρέλαιο, και να αναζωπυρώσουν τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό.

Παρόλο που οι τιμές του πετρελαίου έκαναν τρενάκι του τρόμου την Παρασκευή, με το WTI να σκαρφαλώνει στα 86 δολάρια/βαρέλι, οι αναφορές έδειξαν ότι η επίθεση ήταν λιγότερο εκτεταμένη από ό,τι αρχικά πιστευόταν, με τις βασικές πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν να φαίνονται ανέγγιχτες. Επιπλέον, το Ιράν υποβάθμισε την επίθεση και κάθε πιθανότητα άμεσων αντιποίνων. Αυτή η επανεκτίμηση της κατάστασης προκάλεσε την εξάλειψη των προηγούμενων κερδών των τιμών του πετρελαίου, με το WTI να κλείνει την εβδομάδα στα 82 USD/βαρέλι.

“Η αύξηση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή και οι αυστηρότερες κυρώσεις κατά του Ιράν θα μπορούσαν να επηρεάσουν την προμήθεια υγραερίου, θέτοντας κινδύνους για τις ιρανικές εξαγωγές. Ταυτόχρονα, οι συνεχιζόμενες περικοπές από τον ΟΠΕΚ+ περιορίζουν περαιτέρω τις εκροές από την περιοχή” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

“Το Ιράν, ένας σημαντικός παίκτης στην αγορά υγραερίου, είδε εξαγωγές περίπου 1.000.000 μετρικών τόνων τον Μάρτιο, με τις ποσότητες του Απριλίου να ανέρχονται επί του παρόντος σε 600.000 μετρικούς τόνους. Μετά τις ενέργειες του Ιράν κατά του Ισραήλ, οι ΗΠΑ επέβαλαν πρόσθετες κυρώσεις στη χώρα.

Επιπλέον, η νομοθεσία που αποσκοπεί στην παρεμπόδιση της κατανάλωσης ιρανικού αργού πετρελαίου από την Κίνα έχει περάσει με ισχυρή υποστήριξη.

Υπό το πρίσμα αυτών των εξελίξεων, έχουν προκύψει ανησυχίες σχετικά με το πώς οι αυστηρότερες κυρώσεις των ΗΠΑ θα μπορούσαν να επηρεάσουν την προσφορά πετρελαίου και ενδεχομένως να διαταράξουν τις ροές υγραερίου.

Παρά τις αυξανόμενες εντάσεις μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας αναμένεται να συνεχίσουν να αγοράζουν ιρανικό αργό πετρέλαιο. Καθώς οι ΗΠΑ επέβαλαν νέες κυρώσεις τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας, τα οποία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο ιρανικό πετρέλαιο (αντιπροσωπεύοντας το 40-50% των εισαγωγών τους), βρήκαν τρόπους να συνεχίσουν να πραγματοποιούν αυτές τις αγορές”.

Η Βενεζουέλα

Ας μεταφερθούμε από τη Μέση Ανατολή στην Αμερική, όπου σε μια νέα κίνηση, οι ΗΠΑ επέβαλαν εκ νέου ευρείες κυρώσεις για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο στη Βενεζουέλα. Ωστόσο, άφησαν την πόρτα ανοιχτή, επιτρέποντας στις εταιρείες να υποβάλουν αίτηση για συγκεκριμένες άδειες. Η προσέγγιση αυτή αποσκοπεί στην ελαχιστοποίηση των διαταραχών στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, ιδίως κατά τη διάρκεια ενός εκλογικού έτους στις ΗΠΑ, ενώ παράλληλα ενθαρρύνει τη σταδιακή πολιτική πρόοδο στη Βενεζουέλα. Η μετάβαση από μια γενική άδεια σε ειδικές για κάθε εταιρεία θα μπορούσε να προσφέρει μεγαλύτερη σταθερότητα στις επιχειρήσεις που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στη Βενεζουέλα. Επιπλέον, θα μπορούσε να ωφελήσει την πολιτική αντιπολίτευση που ελπίζει να αποκτήσει δυναμική μετά τις επερχόμενες προεδρικές εκλογές του Ιουλίου.

“Ο τελικός αντίκτυπος στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, ωστόσο, παραμένει ασαφής και θα εξαρτηθεί από το πόσες εταιρείες θα υποβάλουν αίτηση για άδειες και την ταχύτητα επεξεργασίας από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ” επισημαίνουν οι αναλυτές:

“ Η αλληλεπίδραση μεταξύ των γεωπολιτικών παραγόντων και της οικονομικής πραγματικότητας διαμορφώνει συχνά τις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου. Με τις ανανεωμένες κυρώσεις των ΗΠΑ στο πετρέλαιο της Βενεζουέλας, η Ινδία φαίνεται λιγότερο πιθανό να ανταγωνιστεί για το αργό της. Ωστόσο, η Κίνα, ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στην Ασία, ενδέχεται να μην αυξήσει σημαντικά τις αγορές της. Η δυναμική της προσφοράς και της ζήτησης, σε συνδυασμό με την ανταγωνιστικότητα των τιμών, θα υπαγορεύσει πιθανότατα την έκταση των αγορών των κινεζικών διυλιστηρίων. Είναι ενδιαφέρον ότι, όταν ο ανταγωνισμός με την Ινδία αναθερμάνθηκε μετά την άρση των κυρώσεων της Βενεζουέλας στα τέλη του περασμένου έτους, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας μείωσαν στην πραγματικότητα τις εισαγωγές από τη Βενεζουέλα κατά 40%. Η Βενεζουέλα μπορεί να χρειαστεί να επανεκτιμήσει την τιμολογιακή της στρατηγική για να προσελκύσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τα κινεζικά διυλιστήρια, ιδίως λαμβάνοντας υπόψη τις άφθονες επιλογές που έχει σήμερα η Κίνα από διάφορες πηγές” και καταλήγουν:

“Η εκ νέου επιβολή κυρώσεων στη Βενεζουέλα και πρόσθετων κυρώσεων στο Ιράν θα αναδιαμορφώσουν πιθανότατα το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου. Ωστόσο, η έκταση των επιπτώσεων παραμένει ασαφής. Δεν είναι βέβαιο αν αυτή η αναδιάταξη θα αυξήσει σημαντικά τις τιμές των ναύλων ή απλώς θα αναδιατάξει τα τονομίλια χωρίς σημαντικές διακυμάνσεις των τιμών”.

Διαβάστε ακόμη:

ΕΤΑΔ: Το πωλητήριο των €3,33 εκατ. και το παρασκήνιο πίσω από ένα ιστορικό ακίνητο στο Μαρούσι (pics)

Χρυσή λίρα: Νέο ράλι στην τιμή λόγω (και) Μέσης Ανατολής – Πού έφτασε (πίνακας)

Eurostat: Πρωτογενές πλεόνασμα 1,9% φέρνει άλλες «αναβαθμίσεις» το 2024

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ