Καθισμένοι αναπαυτικά στον καναπέ απολαμβάνετε την ταινία μυστηρίου που επιλέξατε όταν ξαφνικά, τη στιγμή που η αγωνία για τη ζωή του πρωταγωνιστή κορυφώνεται, η μουσική αλλάζει δραματικά. Νότες «δύσκολες», ρυθμοί αργόσυρτοι ή εντυπωσιακά γρήγοροι «ντύνουν» τις σκηνές και αυτομάτως νιώθετε άγχος, ταραχή, ακόμα και τρόμο. Η μουσική διαδραματίζει σημαντικό ρόλο αφού καταφέρνει να μας επηρεάσει, με τους δημιουργούς να μελετούν προσεκτικά την επιλογή της επένδυσης των ταινιών τους με στόχο να χαράξουν για πάντα στη μνήμη των θεατών τη μελωδία που επιλέγουν.

Αυτή την ικανότητα, να προκαλέσει συναισθήματα αγωνίας, κατορθώνει και μία σύνθεση που δημιούργησε ένας Ιάπωνας περιβαλλοντολόγος, ο οποίος είχε σκοπό να αναδείξει πώς έχει επηρεαστεί το κλίμα τις τελευταίες δεκαετίες και ενδεχομένως να προϊδεάσει για αυτό που θα ακολουθήσει αν δε ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Ο γεωεπιστήμονας και μουσικός Χιρότο Ναγκάι συγκέντρωσε δεδομένα από δορυφόρους σε Αρκτική και Ανταρκτική και τα μετέτρεψε σε μουσικό, σχεδόν απόκοσμο, κομμάτι έξι λεπτών.

Το έργο του με τίτλο «Νο. 1, Polar Energy Budget» δημοσιεύθηκε στο περιοδικό iScience και ο δημιουργός του εφάρμοσε τη διαδικασία της ηχοποίησης για να μεταμορφώσει τα στοιχεία σε ήχο.

«Στόχος μου είναι να μεταφέρω όχι μόνο τα περιβαλλοντικά ζητήματα αλλά και τα περίπλοκα σχεδιασμένα συστήματα της Γης και ολόκληρη την ιστορία 4,5 δισεκατομμυρίων ετών πίσω από αυτά», εξήγησε ο Ναγκάι προσθέτοντας πως θέλει να τραβήξει την προσοχή «στην πολυπλοκότητα και τη θαυμάσια τάξη των μηχανισμών της Γης».

Η σύνθεση έχει γραφεί για δύο βιολιά, βιόλα και τσέλο, με τον Ναγκάι να την έχει δημιουργήσει αντλώντας πληροφορίες από στοιχεία τεσσάρων πολικών τοποθεσιών από το 1982 ως το 2022. Συγκεκριμένα από τη Γροιλανδία, το αρχιπέλαγος Σβάλμπαρντ της Νορβηγίας και δύο ερευνητικούς σταθμούς στην Ανταρκτική.

Στη συνέχεια, χρησιμοποίησε ένα πρόγραμμα ηχογράφησης για να «μεταφράσει» τα στοιχεία για την ηλιακή ακτινοβολία, την υπέρυθρη ακτινοβολία από την ατμόσφαιρα, τη θερμοκρασία της επιφάνειας της Γης, το πάχος των νεφών και τη βροχόπτωση σε ποικίλους μουσικούς τόνους.

Ο Ναγκάι εμπνεύστηκε από τις πολικές περιοχές, οι οποίες είναι ιδιαίτερα εύθραυστες και επιρρεπείς στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, με την ελπίδα ο ακροατής να αισθανθεί και να κατανοήσει πώς η ανθρώπινη δραστηριότητα επιδρά αρνητικά στον πλανήτη.

«Στη σύγχρονη εποχή, όπου η παγκόσμια περιβαλλοντική συνείδηση είναι υψίστης σημασίας, το έργο αυτό μπορεί να τοποθετηθεί ως μια μουσική σύνθεση ευθυγραμμισμένη με αυτή την περιβαλλοντική συνείδηση», αναφέρει η έκθεση που δημοσίευσε ο επιστήμονας, ο οποίος επιχειρεί να αποδώσει «τον ήχο της Γης με τη μορφή τραγουδιού της ανθρωπότητας».

Αναφορικά με τον ιδιαίτερο τίτλο του έργου του, ο Ναγκάι εξηγεί πως ο όρος «ενεργειακός προϋπολογισμός» σχετίζεται με την εισροή και την εκροή φυσικής ενέργειας στην επιφάνεια της Γης που προέρχεται από την ηλιακή ακτινοβολία. Αυτή η ενέργεια κυκλοφορεί μέσω της ξηράς, της ατμόσφαιρας και των ωκεανών, επηρεάζοντας το γήινο σύστημα καθώς αλλάζει φυσικές μορφές.

Παράλληλα, ο επιστήμονας ισχυρίζεται ότι η μουσική, σε αντίθεση με τον ήχο, προκαλεί συναισθηματική αντίδραση και υποστηρίζει ότι η «μουσικοποίηση» των δεδομένων απαιτεί παρέμβαση από τον συνθέτη για να δημιουργήσει ένταση και να προσθέσει δυναμική.

Όπως αναφέρει η έκθεση, η αρχική επεξεργασία περιλαμβάνει την εξαγωγή μονοδιάστατων χρονικών προφίλ των φυσικών μεγεθών από το 1982 στις τέσσερις τοποθεσίες-στόχους με τη χρήση ενός επεξεργαστή κώδικα με βάση το πρόγραμμα περιήγησης του Google Earth Engine (GEE). Τα αρχεία μετατρέπονται στη συνέχεια σε μορφή MIDI (Musical Instruments Digital Interface), ενώ κατά τη διαδικασία εκτελούνται διάφορες ρυθμίσεις παρεμβαίνοντας για παράδειγμα στο εύρος της νότας, τη μείωση ή αύξηση των μουσικών οργάνων, τον διαφορετικό τρόπο παιξίματος (tremoro, stacato, pizzicato sul tasto και sul ponticello), την εξάλειψη ορισμένων από τις υπάρχουσες νότες, τις αλλαγές στην ένταση του ήχου.

Ο Ναγκάι ελπίζει το έργο του να εμπνεύσει και άλλους επιστήμονες να μετατρέψουν τα δεδομένα από την περιβαλλοντική κρίση σε τέχνη καθώς όπως λέει ο πόρος των δεδομένων αυτών είναι αναξιοποίητος, αλλά μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες.

«Πιστεύω ότι είναι απαραίτητο να ξεκινήσει μια εποχή όπου οι μη επιστήμονες θα μπορούν να χειρίζονται ελεύθερα τα δεδομένα των γεωεπιστημών για εντελώς νέους σκοπούς», προσθέτει.

Διαβάστε ακόμη:

Τεράστια η ζήτηση για το νέο 30ετές ομόλογο – Πάνω από €33 δισ. οι προσφορές

Διασύνδεση POS με ταμειακές μηχανές: Στο 94% το ποσοστό συμμόρφωσης των επιχειρήσεων

ΕΤΕ: Μια «τέλεια καταιγίδα» χτύπησε τις ελληνικές εξαγωγές – Ποιοι κλάδοι άντεξαν

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ