Έτοιμη να επιβάλλει νέα μέτρα για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών στην ενέργεια εμφανίζεται η Δύση, η οποία αναμένεται να χρησιμοποιήσει και το όπλο του… πλαφόν. 

Οι ηγέτες των επτά πιο προηγμένων οικονομιών του πλανήτη (G7) συνεδριάζουν την Παρασκευή για να αποφασίσουν την εισαγωγή ανώτατης τιμής αγοράς του ρωσικού πετρελαίου, σε μια κίνηση που αποσκοπεί στη χαλάρωση των ενεργειακών πιέσεων και στον περιορισμό των εσόδων της Μόσχας.  

Πιο συγκεκριμένα, οι υπουργοί Οικονομικών των G7, εκτός απροόπτου, θα «ανάψουν» το πράσινο φως στο σχέδιο, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο των μέτρων τιμωρίας της Ρωσίας για την πρόσφατη εισβολή στην Ουκρανία. 

Με βάση τα όσα έχουν μέχρι στιγμής διαρρεύσει, η Δύση θα μπορεί να αγοράζει κανονικά πετρέλαιο από τη Ρωσία, αλλά σε μια συγκεκριμένη τιμή, η οποία θα έχει ανώτατο όριο.  

Μόλις επικυρωθεί η σχετική απόφαση, τότε η Ευρωπαϊκή Ένωση θα κληθεί να τροποποιήσει τις πρόσφατες κυρώσεις στη Μόσχα (6ος γύρος μέτρων), οι οποίες απαγόρευαν καθολικά την αγορά ρωσικού πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου.  

Μ’ αυτό τον τρόπο επιδιώκεται, όπως προαναφέρθηκε, αφενός η αποκλιμάκωση των ανοδικών πιέσεων στις τιμές (δεδομένου ότι θα αυξηθεί η προσφορά), αφετέρου ο περιορισμός των ενεργειακών εσόδων της Ρωσίας, η οποία επωφελείται από τις υψηλές τιμές στην αγορά.  

Οι ενστάσεις και οι δυσκολίες 

Ωστόσο, όπως επισημαίνει το πρακτορείο Bloomberg, δεν θεωρείται βέβαιο ότι όλες οι χώρες της Ε.Ε. θα συμφωνήσουν στην επιβολή ανώτατης τιμής. Κι αυτό, διότι η Ουγγαρία, ο στενότερος σύμμαχος της Μόσχας στους κόλπους της Ε.Ε., ήδη τάσσεται εναντίον μιας τέτοιας κίνησης. 

Ιδιαίτερης σημασίας για την αποτελεσματικότητα του μηχανισμού έχει η συμμετοχή κι άλλων -εκτός Ευρώπης- μεγάλων αγοραστών του ρωσικού πετρελαίου, όπως η Ινδία και η Τουρκία, οι οποίες μέσω του μηχανισμού των G7 μπορούν να εξασφαλίσουν ευνοϊκότερες τιμές. 

Μια ενδεχόμενη άρνησή τους, ουσιαστική δίνει στη Ρωσία τη δυνατότητα να συνεχίσει να πουλάει σε αυξημένες τιμές τα προϊόντα της, γεμίζοντας τα ταμεία του κράτους και των ενεργειακών επιχειρήσεων.  

Την ίδια ώρα, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνο ξεκαθάρισε ότι η Μόσχα δεν πρόκειται να πουλήσει πετρέλαιο σε οποιαδήποτε χώρα συμμετάσχει στον μηχανισμό των G7. «Δεν θα συνεργαστούμε σε αρχές, οι οποίες δεν ευθυγραμμίζονται με την αγορά» επισήμανε ο Πεσκόφ. 

Πλαφόν και στο αέριο ;  

Ανεξαρτήτως των παραπάνω, η ιδέα της θέσπισης ανώτατων ορίων στις τιμές των ρωσικών ενεργειακών προϊόντων φαίνεται ότι αποκτά αυξάνουσα δυναμική τις τελευταίες ημέρες, καθώς η επιλογή των κυρώσεων έχει αποδειχθεί εν μέρει αναποτελεσματική ή έστω ελλειμματική. 

Γι’ αυτόν τον λόγο, πέραν του πετρελαίου, αντίστοιχες κινήσεις εξετάζει και η Κομισιόν σε σχέση με το φυσικό αέριο. Χαρακτηριστική ήταν η παρέμβαση της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, 

«Πιστεύω ακράδαντα ότι έχει έρθει η ώρα για την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό φυσικό αέριο που εισάγεται μέσω αγωγών στην Ευρώπη» επεσήμανε, μεταξύ άλλων, μιλώντας την Παρασκευή σε δημοσιογράφους, στο περιθώριο του συνεδρίου των συντηρητικών Γερμανών βουλευτών στο Μούρναου. 

Ωστόσο, όπως και στο πετρέλαιο, μια τέτοια απόφαση προϋποθέτει τη συναίνεση της Ρωσίας, η οποία είναι άγνωστο αν θα δεχθεί να διαθέτει το φυσικό της αέριο σε τιμή χαμηλότερη της σημερινής. Ιδίως ενόσω το Κρεμλίνο συνεχίζει να βρίσκει νέους αγοραστές στην Ασία, την Αφρική κι άλλες περιοχής του μη δυτικού κόσμου.  

Στο μεταξύ, η Μόσχα εμφανίζεται έτοιμη να ξαναρχίσει τις προμήθειες φυσικού αερίου μέσω του βασικού αγωγού της Nord Stream 1, προς την Ευρώπη, μια κίνηση που αναμένεται να προκαλέσει «ανακούφιση» στις αγορές, παρόλο που εξακολουθούν να υπάρχουν φόβοι για περισσότερες διακοπές αυτόν τον χειμώνα. Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι ροές θα εκκινήσουν το Σάββατο στο 20% της χωρητικότητας του αγωγού.

Διαβάστε επίσης

Ο αετός της Ραφήνας, το σφυρί στο κτήμα Κοντομηνά, ο Νορβηγός και η διάρρηξη στο σήριαλ Μουζάκη

ΔΕΠΑ Υποδομών: Σε διαπραγματεύσεις με την Italgas για την απόκτηση 10% έως 20% ο όμιλος Κοπελούζου

Ryanair: Το «κόψιμο» δρομολογίων στο Ελ. Βενιζέλος – Η απώλεια μεριδίου και ο ρόλος της Sky Express