Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα καταρρεύσουν από την 1η Οκτωβρίου, καθώς απόψε τα μεσάνυχτα ώρα ΗΠΑ καταργείται η ομοσπονδιακή φοροαπαλλαγή ύψους 7.500 δολαρίων για τους επίδοξους αγοραστές.

Το κίνητρο αυτό, που θεσπίστηκε από την κυβέρνηση Μπάιντεν το 2022, καταργείται τώρα στο πλαίσιο του ευρύτερου νομοσχεδίου δαπανών και φόρων του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.

Η απώλεια της επιδότησης σημαίνει ότι οι πραγματικές τιμές για τους καταναλωτές θα αυξηθούν σημαντικά, κάτι που ήδη οδήγησε πολλούς να σπεύσουν να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, αυτή η προσωρινή «έκρηξη» μπορεί να οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Αντιμέτωπες με αυτό το ενδεχόμενο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν πώς θα προσαρμόσουν τις τιμές και τα κίνητρα για να διατηρήσουν τη ζήτηση.

Ιστορικά, όταν το 2019 καταργήθηκε μια παλαιότερη μορφή της φοροαπαλλαγής για την Tesla και τη General Motors και οι δύο αντέδρασαν με μειώσεις τιμών.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν αυξηθεί σταθερά τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ, πολύ ταχύτερα από τα συμβατικά οχήματα. Το 2024, οι πωλήσεις EVs αυξήθηκαν κατά 7% φθάνοντας τα 1,6 εκατ., έναντι μόλις 2% αύξησης για τα συμβατικά αυτοκίνητα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bureau of Transportation Statistics.

Ωστόσο, στο πρώτο εξάμηνο του 2025 η αύξηση περιορίστηκε μόλις στο 1,5%, σύμφωνα με την Cox Automotive, γεγονός που είχε ήδη ωθήσει τις εταιρείες σε προσφορές και ευνοϊκούς όρους leasing.

Πέρα από τα νέα κίνητρα που αναζητούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να προσελκύσουν τους καταναλωτές, δεν αποκλείεται να οδηγηθούν και σε μειώσεις στην παραγωγή.

Πάντως, παρά την απώλεια της επιδότησης, η ζήτηση δεν θα εξαφανιστεί πλήρως. Έρευνα της Cox έδειξε ότι το 65% των υποψήφιων αγοραστών EVs στις ΗΠΑ σκοπεύουν να προχωρήσουν στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, ακόμα και χωρίς το φορολογικό όφελος. Μόνο το 20% δήλωσε ότι θα στραφεί σε υβριδικά ή συμβατικά αυτοκίνητα.

Για τους περισσότερους Αμερικανούς καταναλωτές, παράγοντες όπως οι επιδόσεις, η οικονομία καυσίμου και συντήρησης, καθώς και οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, παραμένουν σημαντικότεροι από την ίδια την πίστωση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επίμαχη φοροαπαλλαγή δεν αφορούσε όλα τα EVs. Οχήματα με τιμή καταλόγου πάνω από 80.000 δολάρια δεν ήταν επιλέξιμα, επομένως η λήξη της δεν θα επηρεάσει ιδιαίτερα την κατηγορία των πολυτελών SUV και των φορτηγών.

Διαβάστε ακόμη

Νέες προσλήψεις: Πώς θα κατανεμηθούν οι 20.000 θέσεις που αποφάσισε το υπουργικό Συμβούλιο για το 2026

«Καυτή πατάτα» για τις Βρυξέλλες το ψηφιακό ευρώ

Η χαρά του πεζού: Ποιες είναι οι 10 καλύτερες πόλεις στον κόσμο για μετακίνηση χωρίς αυτοκίνητο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα