Με ένα πολύπλευρο στρατηγικό Σχέδιο Δράσης, εκτιμώμενου συνολικού προϋπολογισμού περί τα 5 δις ευρώ, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κινητοποιείται για την αντιμετώπιση του φαινομένου της ενεργειακής ένδειας, το οποίο, ιδιαίτερα υπό τις παρούσες συνθήκες, εντείνεται διαρκώς.

Στο τελικό κείμενο του σχεδίου το οποίο ενέκρινε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας περιλαμβάνεται δέσμη μέτρων και πολιτικών για την ενίσχυση των ευάλωτων νοικοκυριών κατά την περίοδο 2021-2030. Τονίζεται, ωστόσο, ότι αυτό αποτελεί το πρώτο καθοριστικό βήμα για την υιοθέτηση μιας συνεκτικής στρατηγικής με σκοπό την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας στην Ελλάδα.

Όπως επισημαίνεται, η ενεργειακή ένδεια αποτελεί ένα ιδιαίτερα σοβαρό φαινόμενο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το οποίο πλήττει πάνω από 50 εκατ. πολίτες κυρίως λόγω της χαμηλής ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων κατοικίας και των οικιακών συσκευών, του υψηλού κόστους αγοράς των ενεργειακών προϊόντων, των χαμηλών εισοδημάτων και των ιδιαίτερων αναγκών των νοικοκυριών.

Για τη χώρα μας στόχος του Σχεδίου Δράσης είναι η μείωση κατά τουλάχιστον 50% των σχετικών δεικτών αποτύπωσης της ενεργειακής ένδειας μέχρι το 2025 και κατά 75% μέχρι το 2030 σε σχέση με το έτος 2016, το οποίο αποτελεί και το έτος βάσης αναφοράς.

Γενικό πλαίσιο μέτρων πολιτικής

Η εξειδίκευση των σχεδιαζόμενων μέτρων πολιτικής στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης βασίζεται σε τρεις διαφορετικές διαστάσεις,

Η πρώτη διάσταση στοχεύει στη προστασία των πληττόμενων καταναλωτών από το φαινόμενο της ενεργειακής ένδειας. Θα εφαρμοστούν τρία μέτρα πολιτικής, τα οποία συνδυάζουν τόσο τη στήριξη πληττόμενων νοικοκυριών σε ακραίες και έκτακτες συνθήκες ενεργειακής ένδειας, όσο και την προστασία τους μέσω κανονιστικών και ρυθμιστικών μέτρων.

Η δεύτερη διάσταση αποσκοπεί στη μακροπρόθεσμη καταπολέμηση του φαινομένου μέσω της υλοποίησης χρηματοδοτικών προγραμμάτων για τη συντεταγμένη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την προώθηση της χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε κτίρια κατοικίας πληττόμενων νοικοκυριών. Τέσσερα διαφορετικά μέτρα πολιτικής θα εφαρμοστούν πλήρως ευθυγραμμισμένα με τις βασικές αρχές σχεδιασμού που περιγράφονται στο ΕΣΕΚ, τόσο για την περίπτωση χρηματοδοτικών προγραμμάτων, όσο και για συγκεκριμένους μηχανισμούς της αγοράς, όπως ενδεικτικά είναι τα Καθεστώτα Επιβολής της Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης.

Η τρίτη διάσταση αφορά τη διεξαγωγή δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης σε νοικοκυριά, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν μέσω των Καθεστώτων Επιβολής της Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης της περίοδου 2021-2030, όσο και μέσω κεντρικά σχεδιαζόμενων δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε πληττόμενους καταναλωτές και επαγγελματίες δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας.

Προστασία των καταναλωτών

Τα μέτρα πολιτικής, τα οποία προβλέπονται στο πλαίσιο της πρώτης διάστασης στοχεύουν το σύνολο των πληττόμενων νοικοκυριών από το φαινόμενο της ενεργειακής ένδειας με σκοπό την προστασία τους από ακραίες συνθήκες ενεργειακής ένδειας και έκτακτες συνθήκες.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ως πληττόμενα νοικοκυριά από τις ακραίες συνθήκες ενεργειακής ένδειας ορίζονται τα νοικοκυριά στα οποία η απόκλιση της θεωρητικής καταναλισκόμενης ενέργειας σε σχέση με την πραγματική είναι μεγαλύτερη του 200%. Το συγκεκριμένο όριο οδηγεί στο συμπέρασμα ότι περίπου το 19% του συνόλου των πληττόμενων νοικοκυριών από το φαινόμενο της ενεργειακής ένδειας, δηλαδή 90 χιλιάδες νοικοκυριά για το έτος 2019, δύναται να θεωρηθεί ότι βιώνει ακραίες συνθήκες από το εν λόγω φαινόμενο.

Στα μέτρα της πρώτης διάστασης περιλαμβάνονται:

-Προνομιακό τιμολόγιο

Παροχή προνομιακού τιμολογίου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με σκοπό την προστασία των πληττόμενων.

Η προνομιακή τιμολόγηση θα αφορά την ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι την κάλυψη των ελάχιστων συνθηκών θερμικής άνεσης συμπεριλαμβανομένης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας των λοιπών χρήσεων των πληττόμενων νοικοκυριών, τα οποία εντάσσονται στο συγκεκριμένο μέτρο πολιτικής.

Θα εφαρμοστεί σε συγκεκριμένα έτη μέσα στην περίοδο 2021-2030 ανάλογα με τις διαμορφωθείσες ακραίες και έκτακτες συνθήκες. Το κόστος της δημόσιας δαπάνης αναμένεται κατ’ελάχιστο να ανέλθει σε 40 εκατ. ευρώ για κάθε έτος εφαρμογής του, ενώ θα επηρεαστούν θετικά περί τα 100 χιλιάδες πληττόμενα νοικοκυριά.

-Διάθεση «ενεργειακής κάρτας»

Το μέτρο αποσκοπεί στην παροχή συγκεκριμένων ποσοτήτων ενεργειακών προϊόντων σε προνομιακή τιμή μέσω “ενεργειακής κάρτας”, η οποία θα διατεθεί για την κάλυψη των ελάχιστων συνθηκών θερμικής άνεσης των πληττόμενων νοικοκυριών. Η παρεχόμενη “ενεργειακή κάρτα” θα δίνει τη δυνατότητα κατανάλωσης συγκεκριμένης ποσότητας ενεργειακών προϊόντων από τα πληττόμενα νοικοκυριά, ενώ δεν θα δίνεται η δυνατότητα αντικατάστασης τους με το ισοδύναμο ποσό αγοράς τους ή η ενδεχόμενη υποκατάσταση τους με άλλο ενεργειακό προϊόν.

Το κόστος της δημόσιας δαπάνης αναμένεται κατ’ελάχιστο να ανέλθει σε 40 εκατ. ευρώ για κάθε έτος εφαρμογής.

-Ρυθμιστικά μέτρα

Προστασία των πληττόμενων νοικοκυριών μέσω της θέσπισης και εφαρμογής κατάλληλων κανονιστικών και ρυθμιστικών μέτρων.

Αρχικά δυνατότητα συμμετοχής στο συγκεκριμένο μέτρο πολιτικής θα έχουν τα πληττόμενα νοικοκυριά, τα οποία βιώνουν ακραίες συνθήκες της ενεργειακής ένδειας. Ωστόσο, ανάλογα με την εξέλιξη του φαινομένου θα διερευνηθεί ο καθορισμός ενός χαμηλότερου ορίου απόκλισης, ώστε να προστατευθεί μεγαλύτερος αριθμός πληττόμενων νοικοκυριών.

Τα βασικά κανονιστικά και ρυθμιστικά μέτρα θα περιλαμβάνουν:

  • Πρόβλεψη αυτόματης μετάπτωσης ευάλωτων οικιακών πελατών στο καθεστώς της Καθολικής Υπηρεσίας στην περίπτωση καθυστερήσεων στην αποπληρωμή των λογαριασμών ενέργειας υπό την προϋπόθεση ότι καλύπτουν τα κριτήρια καθορισμού των πληττόμενων νοικοκυριών.
  • Καθορισμός ενός ορίου ελάχιστης κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων σε ετήσια βάση κάτω από το οποίο απαγορεύεται η αποσύνδεση των πληττόμενων νοικοκυριών.
  • Διευκόλυνση αποπληρωμής και υιοθέτηση ενός πιο ευέλικτου και ευνοϊκότερου πλαισίου διακανονισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών των πληττόμενων νοικοκυριών σε συγκεκριμένες περιπτώσεις (π.χ. δυνατότητα τμηματικής και άτοκης εξόφλησης βάσει ενός ποσοστού της μηνιαίας δαπάνης των πληττόμενων νοικοκυριών). Ενδεικτικά τέτοιες περιπτώσεις δύνανται να είναι περίοδοι με παρατεταμένη οικονομική ύφεση, περίοδοι με ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες και έντονα καιρικά φαινόμενα οι οποίες θα διαφοροποιούνται ανά κλιματική ζώνη στην ελληνική επικράτεια κ.α.
  • Περιορισμός κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων με καθυστερήσεις στην αποπληρωμή των λογαριασμών ενέργειας μέσω έξυπνων μετρητών

Ο προϋπολογισμός της δημόσιας δαπάνης ανέρχεται σε 30 εκατ. ευρώ και αναμένεται να επηρεαστούν θετικά περί τα 150 χιλιάδες πληττόμενα νοικοκυριά.

Βελτίωση ενεργειακής απόδοσης και αύξηση χρήσης ΑΠΕ

Τα μέτρα πολιτικής, τα οποία προβλέπονται στο πλαίσιο της δεύτερης διάστασης στοχεύουν στη μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση του φαινομένου της ενεργειακής ένδειας. Η επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου δύναται να υλοποιηθεί μέσω της συντονισμένης ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων κατοικίας των πληττόμενων νοικοκυριών με σκοπό τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και της ευρύτερης αξιοποίησης των συστημάτων ΑΠΕ για την παραγωγή και κατανάλωση ενέργειας χαμηλού κόστους.

Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται:

  • Εγκατάσταση συστημάτων και τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας και συστημάτων ΑΠΕ σε κτίρια πληττόμενων νοικοκυριών

Επιπρόσθετα, προβλέπεται η υλοποίηση μέτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου σε συγκεκριμένη επενδυτική δράση στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας & Ανάκαμψης (ΕΣΑΑ). Το μέγιστο ποσοστό επιδότησης θα καθοριστεί λαμβάνοντας υπόψη την πραγματική δυνατότητα των πληττόμενων νοικοκυριών να συνεισφέρουν τα απαιτούμενα ίδια κεφάλαια για τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο μέτρο πολιτικής.

Σημειώνεται ότι το ποσοστό επιδότησης θα διαφοροποιείται βάσει των διαφορετικών τύπων παρεμβάσεων που είναι επιλέξιμες σε κάθε πρόγραμμα. Η υλοποίηση του μέτρου δύναται να συνδυαστεί συμπληρωματικά με τα προγράμματα ανακαίνισης του κτιριακού αποθέματος, τα οποία θα εφαρμοστούν την περίοδο 2021-2030 για την περίπτωση των κτιρίων κατοικίας. Επιπρόσθετα, θα εξεταστεί η διαχείριση και η υλοποίηση των συγκεκριμένων παρεμβάσεων να πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους ΟΤΑ, ώστε να διευκολυνθεί ο εντοπισμός των πληττόμενων νοικοκυριών.

Οι βασικοί πυλώνες του συγκεκριμένου μέτρου πολιτικής θα περιλαμβάνουν την ενίσχυση των ακόλουθων παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ΑΠΕ:

  • Ριζική ανακαίνιση κτιρίων κατοικίας των πληττόμενων νοικοκυριών.
  • Εγκατάσταση αποδοτικών συστημάτων θέρμανσης και ψύξης.
  • Εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με τις προβλέψεις του Άρθρου 21 της Οδηγίας 2018/2001/ΕΕ για τους αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, όσο και του Άρθρου 15 της Οδηγίας 2019/944/ΕΕ για τους ενεργούς πελάτες.

Επιπρόσθετα, θα διερευνηθεί η συμμετοχή των πληττόμενων νοικοκυριών σε σχήματα Απόκρισης και Διαχείρισης της ζήτησης, όσο και η εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης με στόχο τη μεγιστοποίηση της αυτοκατανάλωσης μέσω ταυτοχρονισμού της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.

Η περίσσεια ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία παράγεται και δεν ιδιοκαταναλώνεται δύναται να πωληθεί από Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης δίνοντας ένα επιπρόσθετο όφελος στα πληττόμενα νοικοκυριά.

Ακόμη, έμφαση θα δοθεί στην αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας στις ενοικιαζόμενες κατοικίες διασφαλίζοντας τη δίκαιη κατανομή των κινήτρων και του συνεπαγόμενου οφέλους μεταξύ ιδιοκτητών και ενοικιαστών, ώστε τελικά να μην αποτραπεί η πραγματοποίηση επενδύσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στα κτίρια κατοικίας που διαμένουν τα πληττόμενα νοικοκυριά.

Ο προϋπολογισμός δημόσιας δαπάνης της δράσης ανέρχεται σε 1,8 δις ευρώ για την περίοδο 2021-2030.

-Παροχή κινήτρων για δράσεις σε πληττόμενα νοικοκυριά στις Περιοχές Δίκαιης Μετάβασης

Προβλέπεται η εγκατάσταση συστημάτων και τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας και συστημάτων ΑΠΕ σε κτίρια πληττόμενων νοικοκυριών για την αποδοτικότερη και οικονομικότερη κάλυψη των ελάχιστων ενεργειακών αναγκών τους στις περιοχές, οι οποίες επηρεάζονται από τη Δίκαιη Μετάβαση και την απολιγνιτοποίηση.

Οι βασικοί πυλώνες του συγκεκριμένου μέτρου πολιτικής θα περιλαμβάνουν την ενίσχυση των ακόλουθων παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ΑΠΕ:

  • Ριζική ανακαίνιση κτιρίων κατοικίας των πληττόμενων νοικοκυριών.
  • Εγκατάσταση αποδοτικών συστημάτων θέρμανσης και ψύξης σε όρους τελικής κατανάλωσης ενέργειας.
  • Εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με τις προβλέψεις του Άρθρου 21 της Οδηγίας 2018/2001/ΕΕ για τους αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, όσο και του Άρθρου 15 της Οδηγίας 2019/944/ΕΕ για τους ενεργούς πελάτες. Επιπρόσθετα, θα διερευνηθεί η συμμετοχή των πληττόμενων νοικοκυριών σε σχήματα Απόκρισης και Διαχείρισης της ζήτησης, όσο και η εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης με στόχο τη μεγιστοποίηση της αυτοκατανάλωσης μέσω ταυτοχρονισμού της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.

Ο προϋπολογισμός δημόσιας δαπάνης ανέρχεται σε 210 εκατ. ευρώ και αναμένεται 10 χιλιάδες πληττόμενα νοικοκυριά να αναβαθμίσουν τις κατοικίες τους στο πλαίσιο αυτού του μέτρου πολιτικής.

Παροχή κινήτρων για δράσεις σε πληττόμενα νοικοκυριά – Καθεστώτα Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης

Παροχή κινήτρων στα Υπόχρεα Μέρη στο πλαίσιο των Καθεστώτων Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης για την υλοποίηση παρεμβάσεων σε πληττόμενα νοικοκυριά με σκοπό την αποτελεσματική από πλευράς κόστους-αποτελέσματος αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας.

Το μέτρο πολιτικής αποσκοπεί στην ενίσχυση δράσεων σε πληττόμενα νοικοκυριά από το φαινόμενο της ενεργειακής ένδειας από τα Υπόχρεα Μέρη στο πλαίσιο των Καθεστώτων Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης της περιόδου 2021- 2030. Η προώθηση παρεμβάσεων σε πληττόμενα νοικοκυριά δύναται να υλοποιηθεί μέσω των ακόλουθων εναλλακτικών:

  • Την προσαύξηση των μονάδων εξοικονόμησης ενέργειας με το συντελεστή 1,4 για την περίπτωση τεχνικών μέτρων σε πληττόμενα νοικοκυριά για την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση του στόχου εξοικονόμησης ενέργειας από τα Υπόχρεα Μέρη.
  • Την οικονομική ενίσχυση των Υπόχρεων Μέρων για την εγκατάσταση αποδοτικών συστημάτων θέρμανσης και ψύξης σε πληττόμενα νοικοκυριά μέσω ειδικού προγράμματος λόγω της σημαντικής συνεισφοράς των Υπόχρεων Μερών στην υλοποίηση των δράσεων.

Στην περίπτωση της πρώτης εναλλακτικής τα Υπόχρεα Μέρη θα αναλάβουν την υλοποίηση τεχνικών μέτρων χαμηλού κόστους σε πληττόμενα νοικοκυριά, όπως ενδεικτικά είναι η εγκατάσταση έξυπνων μετρητών και αποδοτικών λαμπτήρων.

Η προσαύξηση των μονάδων εξοικονόμησης ενέργειας δύναται να ισχύει και στην περίπτωση σχεδιασμού και εφαρμογής στοχευμένων προγραμμάτων Απόκρισης και Διαχείρισης της Ζήτησης προσαρμοσμένων στις ανάγκες των πληττόμενων νοικοκυριών με σκοπό την παροχή οικονομικών κινήτρων υπό την προϋπόθεση επίτευξης εξοικονόμησης τελικής ενέργειας. Τα συγκεκριμένα προγράμματα δύνανται να εφαρμοστούν με την ολοκλήρωση του κανονιστικού πλαισίου και την ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών. Επισημαίνεται ότι θα διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των Υπόχρεων Μερών στη διαδικασία εντοπισμού των νοικοκυριών, τα οποία πλήττονται από το φαινόμενο της ενεργειακής ένδειας.

Ο προϋπολογισμός του μέτρου ανέρχεται σε 70 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ωφεληθούν περί τα 100 χιλιάδες πληττόμενα νοικοκυριά.

Αξιοποίηση του θεσμού ενεργειακών κοινοτήτων

Το μέτρο πολιτικής αποσκοπεί στην αναθεώρηση του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας των ενεργειακών κοινοτήτων σύμφωνα με τις προβλέψεις των Οδηγιών 2019/944 και 2018/2001 με σκοπό τη μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους.

Οι δράσεις, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών κινήτρων, στόχο έχουν η παραγόμενη ενέργεια (ηλεκτρική, θερμική και ψυκτική) από ΑΠΕ να χρησιμοποιείται τόσο από κοινότητες πολιτών, όσο και από κοινότητες ανανεώσιμης ενέργειας για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών νοικοκυριών, τα οποία πλήττονται από το φαινόμενο της ενεργειακής ένδειας.

Προς αυτή την κατεύθυνση θα διερευνηθεί η ενεργοποίηση κεντρικών σχημάτων και μηχανισμών για την εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ με σκοπό την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των πληττόμενων νοικοκυριών από την ενεργειακή ένδεια. Ειδικότερα, σχεδιάζεται η χρηματοδότηση των ΟΤΑ, μέσω ειδικού σχήματος ενεργειακής κοινότητας, για την υλοποίηση έργων ΑΠΕ με σκοπό το διαμοιρασμό της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας σε νοικοκυριά της περιοχής τους, τα οποία πλήττονται από την ενεργειακή ένδεια, μειώνοντας δραστικά το ενεργειακό κόστος τους.

Επισημαίνεται, ότι η προβλεπόμενη οικονομική ενίσχυση στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μέτρου δύναται να συνδυαστεί και με δράσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, ώστε να συμβάλει στη ριζικότερη αντιμετώπιση του φαινομένου της ενεργειακής ένδειας.

Επιπρόσθετα, προβλέπεται η υλοποίηση μέτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου σε συγκεκριμένη επενδυτική δράση στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας & Ανάκαμψης (ΕΣΑΑ).

Επίσης, θα διερευνηθεί η θεσμοθέτηση κανονιστικών κινήτρων για την περαιτέρω ενίσχυση των κοινοτήτων πολιτών, όσο και των κοινοτήτων ανανεώσιμης ενέργειας, ενώ έμφαση θα δοθεί τόσο στην αξιοποίηση των προβλέψεων του Άρθρου 21 της Οδηγίας 2018/2001/ΕΕ για τους αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και του Άρθρου 15 της Οδηγίας 2019/944/ΕΕ για τους ενεργούς πελάτες, όσο και στη διευκόλυνση της πρόσβασης τους σε τραπεζικό δανεισμό με ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης.

Ο προϋπολογισμός δημόσιας δαπάνης ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ και αναμένεται να επηρεαστούν θετικά περί τα 90 χιλιάδες πληττόμενα νοικοκυριά.

Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης προβλέπεται ακόμη η υλοποίηση στοχευμένων δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης σε πληττόμενα νοικοκυριά και επαγγελματίες, οι οποίοι σχετίζονται με την υλοποίηση δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας με προϋπολογισμό 10 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνεται ότι η συνολική δημόσια δαπάνη για την υλοποίηση των σχεδιαζόμενων μέτρων πολιτικής στο πλαίσιο της Διάστασης ΙΙΙ ανέρχεται σε περίπου 2,3 δις ευρώ για την περίοδο 2021-2030.