Σχεδόν 2,5 εκατ. είναι στο Instagram οι αναφορές στην καθημερινή ρουτίνα ομορφιάς με το hashtag #beautyroutine, περίπου 40 εκατ. στα καλλυντικά με το #cosmetics και περισσότερες από 406 εκατ. στο μακιγιάζ με το #makeup. Η ομορφιά είναι δημοφιλής και πουλάει είτε πρόκειται για τη διαδικτυακή, είτε για την πραγματική ζωή. Στη Νότια Κορέα οι γυναίκες χρησιμοποιούν τουλάχιστον δέκα διαφορετικά προϊόντα για την περιποίηση της επιδερμίδας τους. Συγκεκριμένα στην πρωτεύουσα της -πλαστικής- ομορφιάς, τη Σεούλ, χειρουργοί δελεάζουν αποφοίτους πανεπιστημίου ή ακόμα και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με προσφορές ώστε να εμφανίζονται φρέσκοι -πόσο πιο φρέσκοι στην ηλικία των 20 άραγε;- πριν αναζητήσουν εργασία. Οι γυναίκες στη χώρα της ανατολικής Ασίας δαπανούν περίπου 500-700 δολάρια κάθε μήνα σε προϊόντα ομορφιάς, ενώ το 1/3 εξ αυτών ηλικίας 19-39 ετών έχουν υποβληθεί σε κάποιου είδους αισθητική επέμβαση. Τη στιγμή που η K-pop κουλτούρα έχει περάσει τα σύνορα της χώρας, η κυβέρνηση επιθυμεί να προσελκύσει έως το 2027 τουλάχιστον 700.000 επισκέπτες στο πλαίσιο της προώθησης του ιατρικού τουρισμού.

Το ταξίδι ομορφιάς μοιάζει να αγγίζει τα όρια της εμμονής: Όσο πιο ελκυστική, τόσο πιο ευτυχισμένη ή επιτυχημένη. Όσο πιο πολλά καλλυντικά, τόσο πιο ορατά τα αποτελέσματα. Στην έτερη αυτοκρατορία ομορφιάς, την Ιαπωνία, οι millennials ακολουθούν την τάση των μεταχειρισμένων καλλυντικών που αγοράζουν μέσα από δημοφιλείς πλατφόρμες σε χαμηλότερη τιμή.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Οικονομικής Πολυπλοκότητας (OEC) το 2021 τα προϊόντα ομορφιάς ήταν το 69ο προϊόν με τις περισσότερες συναλλαγές παγκοσμίως και κορυφαίοι εξαγωγείς αναδείχθηκαν η Γαλλία (10,8 δισ. δολάρια), η Νότια Κορέα (7,97 δισ. δολάρια), η Ιαπωνία (5,83 δισ. δολάρια), οι Ηνωμένες Πολιτείες (5,6 δισ. δολάρια).

Η αγάπη στο μακιγιάζ και τα υψηλά πρότυπα ομορφιάς αποτελούν σήμα κατατεθέν της Ιαπωνίας. Όσο πιο προσιτά τα καλλυντικά, λοιπόν, τόσο πιο εύκολη είναι η προσέγγιση του στόχου.

Σύμφωνα με έκθεση της ιαπωνικής εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου που ιδρύθηκε το 2013, Mercari, μέχρι το 2031 η αγορά μεταχειρισμένων καλλυντικών θα αυξηθεί κατά 126% μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Με λίγα λόγια, αν η ιδέα και μόνο ότι μπορεί να χρησιμοποιήσετε μία μάσκαρα ή ένα ρουζ που έχει δοκιμαστεί από κάποιον άλλον σας προκαλεί απέχθεια, μάλλον δε θα ισχύει το ίδιο στο μέλλον.

Αλλωστε με τη φράση μοττανάι (στα ιαπωνικά:もったいない)εκφράζεται η λύπη για τη σπατάλη, επομένως δεν είναι δύσκολο ο ιαπωνικός λαός να πεισθεί να αγοράσει προϊόντα από δεύτερο χέρι. Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν ξεπηδήσει πολλές πλατφόρμες, όπως η Mercari, που ειδικεύονται στην πώληση καλλυντικών από δημοφιλείς εταιρίες.

Με αυτόν τον τρόπο περιορίζονται τα απορρίμματα, διοχετεύονται στην αγορά προϊόντα που δεν είναι πλέον διαθέσιμα στα καταστήματα, οι ίδιες οι εταιρίες απαλλάσσονται από αποθέματα και οι καταναλωτές «αδειάζουν» τα συνήθως παραγεμισμένα ντουλάπια των καταναλωτών -πιθανώς για να τα ξαναγεμίσουν με νέα καλλυντικά.  Από την άλλη, δεν είναι λίγοι όσοι προτιμούν να αγοράσουν κραγιόν από δεύτερο χέρι ώστε να είναι βέβαιοι για την απόχρωση και τη σύστασή του πριν αποφασίσουν να αγοράσουν το καινούριο από κατάστημα.

Ποια τα ρίσκα

Μπορεί οι οπαδοί της τάσης αυτής να αυξάνονται σταδιακά, οι δερματολόγοι ωστόσο προειδοποιούν για πιθανούς κινδύνους από τη χρήση καλλυντικών που έχουν εκτεθεί σε μικρόβια. Εξάλλου, σε κάθε προϊόν αναγράφεται η διάρκεια ζωής του από τη στιγμή που η συσκευασία ανοίγει και έρχεται σε επαφή με τον αέρα. Αν αυτό δε, έχει έρθει σε επαφή με το δέρμα προηγούμενου χρήστη τα βακτήρια μπορεί να καραδοκούν. Ακόμα και αν το καλλυντικό μοιάζει ολοκαίνουριο, υπάρχει το ενδεχόμενο να έχει παρέλθει η ημερομηνία για τη χρήση του, ενώ δεν είναι γνωστό αν έχει αποθηκεύει σωστά -θα μπορούσε να έχει εκτεθεί σε υψηλές θερμοκρασίες- ή αν έχει απολυμανθεί καταλλήλως. Το αποτέλεσμα, λοιπόν, είναι ένα προϊόν που δεν είναι πλέον αποτελεσματικό ή μπορεί και να προκαλέσει ερεθισμό. Για την προστασία των καταναλωτών, διαδικτυακές αγορές, όπως στην περίπτωση της Glambot, δέχονται να μεταπωλήσουν μόνο καλλυντικά που πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, δεν πρέπει να έχουν λήξει και πρέπει να έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ λίγο. Μάλιστα, αναλαμβάνει την απολύμανση κραγιόν και μολυβιών για τα μάτια, αφαιρώντας το τμήμα που έχει χρησιμοποιηθεί, όσο για τις κρέμες προσώπου αυτές αποστειρώνονται με τη χρήση υπέρυθρης ακτινοβολίας.

Η άσχημη πλευρά της ομορφιάς

Σύμφωνα με έρευνες περίπου το 95% των συσκευασιών από τα καλλυντικά που χρησιμοποιούμε καθημερινά καταλήγουν στον κάδο, με αποτέλεσμα να ταξιδεύουν σε χωματερές ή να μολύνουν τις θάλασσες «πνίγοντας» με πλαστικά απόβλητα το ήδη εύθραυστο οικοσύστημα των ωκεανών και πλήττοντας τη θαλάσσια ζωή.

Όπως ανέφερε το Ίδρυμα Ellen MacArthur σε έρευνα του 2016 εκτιμάται ότι η ποσότητα των πλαστικών στις θάλασσες θα διπλασιαστεί μέχρι το 2050 με τους επιστήμονες να προειδοποιούν πως θα υπάρχει περισσότερο πλαστικό στον ωκεανό από ότι ψάρια!

Ετησίως παράγονται 141 εκατ. τόνοι πλαστικών, των οποίων η παραγωγή, χρήση και διάθεση συμβάλλει σε περίπου 1,8 δισ. τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο. Σύμφωνα δε, με τη Βασιλική Στατιστική Εταιρεία της Μεγάλης Βρετανίας, μόλις το 9% του συνόλου του πλαστικού ανακυκλώνεται.

Τα πλαστικά απόβλητα της βιομηχανίας ομορφιάς ξεπερνούν τα 120 δισ. ετησίως σύμφωνα με την Zero Waste Week. Παρότι η πλαστική συσκευασία εξακολουθεί να είναι μία από τις κορυφαίες επιλογές για τα προϊόντα ομορφιάς, πολλές είναι οι εταιρίες που σταδιακά ακολουθούν το δρόμο της βιωσιμότητας επιλέγοντας φιλικά προς το περιβάλλον υλικά για την κατασκευή συσκευασιών και παράλληλα εφαρμόζουν σωστές πρακτικές ανακύκλωσης και διαχείρισης αποβλήτων. Σε αυτή την κατεύθυνση, άλλωστε, κινείται η αγορά μετά την απαγόρευση προσθήκης μικροσφαιριδίων και γκλίτερ σε προϊόντα ομορφιάς από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε μία προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η ρύπανση από μικροπλαστικά που έχουν κατακλύσει το περιβάλλον. Η κλιματική αλλαγή συμβαίνει τώρα, επομένως οι εταιρίες παραγωγής καλλυντικών καλούνται να αναθεωρήσουν την προσέγγισή τους και να στραφούν σε οικολογικά και βιώσιμα πρότυπα.

Photo: Pixabay

Διαβάστε ακόμη

Χρυσό ντιλ 1,15 δισ. ευρώ – Η αμερικανική Cadence εξαγοράζει την ελληνική BETA CAE (pics)

Έρχεται νέα δέσμη κινήτρων για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων

Πιο βαριές «καμπάνες» για ξέπλυμα και οφειλές προς το Δημόσιο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ