Είναι αναμφίβολα ένα απ’ τα πιο μεγάλα και ηχηρά ντιλ όχι μόνο για ελληνική τεχνολογική εταιρεία, αλλά γενικά για ελληνική επιχείρηση! Τουλάχιστον το τρίτο μεγαλύτερο τα τελευταία χρόνια πίσω απ’ αυτά της Chipita, της Viva και της ΔΕΗ-Enel… φθάνοντας το 1,24 δισ. δολ., ήτοι 1,15 δισ. ευρώ περίπου με βάση την τρέχουσα ισοτιμία!

Μόνο που αυτή η εταιρεία δεν είναι γνωστή στο ευρύ κοινό. Πρόκειται για την BETA CAE Systems, το επιχειρηματικό δημιούργημα ενός καθηγητή, ενός βοηθού καθηγητή και δύο φοιτητών του ΑΠΘ στις αρχές της δεκαετίας του ‘90, που κατάφερε να εξελιχθεί σε μία απ’ τις ηγέτιδες παγκόσμιες δυνάμεις στην αγορά λογισμικού προσομοίωσης και ανάλυσης.

Η εταιρεία που έχει τη βάση της στο Κάτω Σχολάρι Θεσσαλονίκης απασχολώντας περί τους 500 εργαζόμενους, θα περάσει κάτω απ’ την ομπρέλα του εισηγμένου στο Nasdaq αμερικανικού Ομίλου Cadence Design Systems με βάση τη συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ των δύο πλευρών. Με βάση αυτή, οι Αμερικανοί θα δώσουν στους ιδιοκτήτες της BETA CAE SYSTEMS 744 εκατ. δολ. σε μετρητά και το υπόλοιπο ποσό σε μετοχές της Cadence.

«Ο συνδυασμός της τεχνογνωσίας μας στο υπολογιστικό λογισμικό με την πλούσια τεχνολογία και το ταλέντο της BETA CAE θα μας επιτρέψει να προσφέρουμε ένα πιο ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο στους πελάτες, ανοίγοντας παράλληλα σημαντικές νέες ευκαιρίες για την Cadence, αξιοποιώντας τον τομέα της δομικής ανάλυσης», δήλωσε ο Δρ. Anirudh Devgan, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Cadence.

Η «βάση» της εταιρείας στο Κάτω Σχολάρι Θεσσαλονίκης

Και προσθέτει: «Αυτές οι λύσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές στην αυτοκινητοβιομηχανία, όπου η σύγκλιση των ηλεκτρικών και μηχανικών σχεδίων οδηγείται περαιτέρω από μια αυξανόμενη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, απαιτώντας βαθύτερη συνεργασία της ομάδας σχεδιασμού σε ολοκληρωμένες ροές εργασίας».

Απ’ την πλευρά του, ο πρόεδρος και εκ των ιδρυτών της BETA CAE, κ. Παναγιώτης Κουβράκης, σημειώνει: «Για περισσότερες από δύο δεκαετίες ηγούμαστε στην εξέλιξη της μηχανικής προσομοίωσης, πρώτα με την καθιέρωσή μας στον τομέα της επίγειας και στη συνέχεια στους τομείς της αεροδιαστημικής, των ηλεκτρονικών, της ενέργειας και άλλων βιομηχανικών κλάδων.

Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που γινόμαστε μέλος της ομάδας της Cadence και είμαστε σίγουροι ότι θα προχωρήσουμε με επιτυχία, μέσω των κοινών μας αξιών και του πάθους μας για την καινοτομία και τη μηχανική, αλλά και την ακλόνητη δέσμευσή μας προς τους πελάτες και τους συνεργάτες μας».

Η εξαγορά από την Cadence Design Systems που το 2023 είχε κύκλο εργασιών 4 δισ. δολ., αναμένεται να ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2024. H Cadence είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές λογισμικού που χρησιμοποιείται στο σχεδιασμό τσιπ υπολογιστών, βοηθώντας τους κατασκευαστές τσιπ να αποφασίσουν πού θα τοποθετήσουν δισεκατομμύρια τρανζίστορ για να σχηματίσουν πολύπλοκα κυκλώματα. Αλλά τα τελευταία έξι χρόνια έχει ανοιχτεί σε λογισμικό σχεδιασμού για μεγαλύτερα συστήματα, από πλακέτες κυκλωμάτων μέχρι αεροπλάνα. Τον περασμένο μήνα, η εταιρεία ανακοίνωσε έναν υπερυπολογιστή που έχει σχεδιαστεί για να βοηθά στην προσομοίωση του τρόπου με τον οποίο ρέει ο αέρας γύρω από τους κινητήρες τζετ, μεταξύ άλλων χρήσεων.

Ο κ. Παναγιώτης Κουβράκης (δεξιά), συνιδρυτής και πρόεδρος του Ομίλου BETA CAE Systems, παραλαμβάνει τιμητική πλακέτα από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΧΑΕ, κ. Σωκράτη Λαζαρίδη, στο πλαίσιο των βραβείων «Ελληνική Αξία 2019» του ΣΒΕ

Η «BETA CAE Systems», με ετήσιο τζίρο 90 εκατ. ευρώ, παράγει επεξεργαστές δεδομένων -στην ουσία πρόκειται για διαδικασία προσομοίωσης- που επιτρέπουν στις βιομηχανίες να ελέγχουν πριν από το στάδιο της παραγωγής κρίσιμα στοιχεία ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, συμπεριφοράς κινητήρα, μείωσης θορύβου και αεροδυναμικής. Ως αποτέλεσμα, ελαχιστοποιούνται οι κίνδυνοι και μειώνεται το κόστος των δοκιμών.

Έχει εγκαταστήσει χιλιάδες άδειες χρήσης των προγραμμάτων της και εξυπηρετεί εκατοντάδες πελάτες σε παγκόσμιο επίπεδο: Αυτοκινητοβιομηχανίες, χημικές βιομηχανίες, βιομηχανίες γενικής μηχανολογίας, αεροπορικές εταιρείες, κατασκευαστές τρένων, ναυπηγεία, αγωνιστικές ομάδες (Formula 1), πανεπιστημιακά ιδρύματα, μέχρι και τη NASA. Ειδικά στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, το αποτύπωμα της BETA CAE Systems είναι πολύ ισχυρό, καθώς μεταξύ των πελατών της περιλαμβάνονται οι Honda Motor Company Ltd., General Motors Company, Stellantis, Renault Group και Volvo Cars.

Η εταιρεία απέκτησε εταιρική υπόσταση το 1999 από μία παρέα ανθρώπων του ΑΠΘ, οι οποίοι παρά τις πολλές δυσκολίες, τη δυσπιστία και τις απορρίψεις που συνάντησαν από ελληνικές αρχές και δομές, κατάφεραν να κατακτήσουν μια ξεχωριστή θέση στον διεθνή χάρτη καινοτομίας. Μέχρι να φτάσει στην ίδρυση της BETA CAE, η «παρέα του ΑΠΘ» βρέθηκε αντιμέτωπη με αρκετές απορρίψεις. Η πρώτη αρνητική απάντηση ήταν το 1987, σε πρόταση που κατέθεσαν για ερευνητικό πρόγραμμα, με το πρόγραμμα υπολογισμού τάσεων για διατομές, το οποίο ονομαζόταν BETA.

Το όνομα του προγράμματος, ήταν αυτό που κάποια χρόνια αργότερα θα προσέφερε σε μία νεοϊδρυθείσα εταιρεία την επωνυμία της. Το 1989, η ομάδα των τεσσάρων έδειξε το πρόγραμμά της στη Γερμανία, για να λάβει εκ νέου αρνητική απάντηση. Έναν χρόνο αργότερα δημιουργήθηκε το πρώτο πρόγραμμα τους, το ANSA, και από το 1990 ξεκίνησαν να εισρέουν τα πρώτα έσοδα για τους μηχανικούς του Αριστοτελείου. Με τα χρήματα που συγκέντρωσαν, ταξίδεψαν για να κάνουν γνωστή τη δουλειά τους, ενώ το 1995 είδαν για δεύτερη φορά κλειστή την πόρτα σε ερευνητικό πρόγραμμα.

Οι συγκεντρωμένες αρνήσεις για την ομάδα των τεσσάρων, που έως τότε ήταν ερευνητική ομάδα, τους οδήγησε στην ίδρυση εταιρικού σχηματισμού το 1999, δημιουργώντας τη BETA CAE. Μάλιστα, μία τρίτη απόρριψη ήρθε την ίδια χρονιά, στην προσπάθειά τους να ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο. Ήταν η τελευταία φορά που θα προσπαθούσαν να ενταχθούν σε κάποιο κρατικό πρόγραμμα. Έκτοτε, όπως έχει πει στο παρελθόν ο κ. Κουβράκης, ελήφθη η απόφαση η εταιρεία να απέχει από αντίστοιχες διαδικασίες και να προσανατολιστεί με ίδια μέσα και στόχευση το εξωτερικό για να «χτίσει» το οικοδόμημα της. Εικοσιπέντε χρόνια μετά την ίδρυση της εταιρείας, το κατάφεραν και με το παραπάνω και ας είχαν να αντιμετωπίσουν πολλά εμπόδια.

Η τελευταία μεγάλη περιπέτεια για την εταιρεία ήταν η περίοδος της μεγάλης αμφισβήτησης του ευρωπαϊκού μέλλοντος της Ελλάδας και αργότερα των capital control, που απειλούσε τις εμπορικές της σχέσεις και το ίδιο το μέλλον της. Τότε ελήφθη η απόφαση να δημιουργηθεί μία νέα μητρική εταιρεία, αυτή τη φορά με έδρα τη Λωζάνη της Ελβετίας. Η ελληνική εταιρεία, αν και συνέχισε να έχει την ευθύνη της παραγωγής και να αποτελεί την «καρδιά» της δραστηριότητας της BETA CAE SYSTEMS, θα γινόταν μία απ’ τις 13 θυγατρικές που είχαν ιδρυθεί ανά τον κόσμο. Από την Ινδία και την Κίνα μέχρι την Αμερική και την Ιαπωνία.

Από την επίσκεψη του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στη βάση της BETA CAE Systems τον Μάιο 2020

Ίσως γι’ αυτό και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο καιρό μετά την εκλογή του και πολύ πριν τις ανακοινώσεις για την επένδυση της Microsoft, που δημιούργησε έναν ευνοϊκό αέρα στη χώρα ως επενδυτικό προορισμό, επισκέφτηκε τις εγκαταστάσεις της BETA CAE Systems στο Κάτω Σχολάρι φροντίζοντας να στείλει προς πάσα κατεύθυνση το μήνυμα πως η κυβέρνηση θα στηρίξει την έρευνα και την καινοτομία. Η BETA CAE SYSTEMS, πάντως, συνέχισε αθόρυβα την ανοδική πορεία της, φθάνοντας πλέον σήμερα να καταγράφεται ως ένα απ’ τα χρυσά deal και τα success stories του ελληνικού επιχειρείν.

Εάν αυτό θα λάβει ακόμα μεγαλύτερη δυναμική υπό την ομπρέλα του αμερικανικού ομίλου, θα φανεί όταν ξεδιπλωθούν τα σχέδια που έχουν καταστρώσει για την ελληνική εταιρεία.

Διαβάστε ακόμη

Τράπεζα Πειραιώς: Τα μηνύματα του placement – Στα 9 δισ. οι προσφορές, προς μεγάλη υπερκάλυψη (upd)

Κρέιμερ (CNBC): «Έχω ήδη δημιουργήσει λίστα αγορών σε περίπτωση sell-off»

Τομ Κρουζ: «Mission impossible» για τον σταρ η αγορά καινούργιας Bugatti Veyron (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ