Την επίσπευση της υποδομής της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, εξετάζει η Gastrade προκειμένου να ικανοποιήσει την εθνική στρατηγική για επιτάχυνση των ρυθμών υλοποίησης εναλλακτικών πηγών τροφοδοσίας της αγοράς που θα αντικαταστήσουν το ρωσικό αέριο.

Το σχέδιο της πολυμετοχικής εταιρείας στην οποία συμμετέχουν η κ. Ελμίνα Κοπελούζου, η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, η Gaslog του κ. Πίτερ Λιβανού και η βουλγαρική Bulgartransgaz  βρίσκεται στο στάδιο της κατασκευής και καταβάλλεται προσπάθεια να ολοκληρωθεί μέσα στο α’ εξάμηνο του 2023, δηλαδή έξι μήνες μπροστά από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.

Το νέο τέρμιναλ είναι ένα πρότζεκτ συνολικού ύψους 410 εκατ. ευρώ που έχει πλήρως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους αλλά και μέσω της συμμετοχής των ιδιωτών μετόχων του.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα την περασμένη εβδομάδα εκταμιεύτηκαν για τις ανάγκες του έργου πρόσθετοι πόροι ύψους 9,7 εκατ. ευρώ για την προμήθεια της πλωτής μονάδας, η οποία μετασκευάζεται στα ναυπηγεία της Σιγκαπούρης.

Με την ολοκλήρωση της υποδομής, η νέα μονάδα θα μπορεί να μεταφέρει 5,5 δισ. κ.μ. LNG προς την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. 

«Τους τελευταίους μήνες που ξέσπασε ο πόλεμος βλέπουμε μια τεράστια νέα ζήτηση για κλείσιμο δυναμικότητας στην Αλεξανδρούπολη» δήλωνε προ ημερών από το συνέδριο των Δελφών, ο επικεφαλής της Gastrade κ. Κωνσταντίνος  Σιφναίος. Όπως ανέφερε, η εταιρεία βλέπει να εξαντλείται πολύ γρήγορα η διαθέσιμη δυναμικότητα, τονίζοντας την ανάγκη να αναπτυχθεί η δια-συνδεσιμότητα με τις άλλες αγορές και ο διάδρομος προς βορρά ώστε να καλυφθούν και χώρες -εκτός από την ΝΑ Ευρώπη- όπως η Μολδαβία, αλλά και η Ουκρανία.

Τα στελέχη της Gastrade υποστηρίζουν ότι αυτή την ανάγκη και την αυξημένη ζήτηση σε LNG έρχεται να καλύψει το δεύτερο FSRU που σχεδιάζει η εταιρεία στην Θράκη, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει μέσα στο 2024.

Σήμερα η Ευρώπη πασχίζει να αντικαταστήσει 60 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς για να επιτευχθεί ο στόχος αυτό χρειάζονται να επενδυθούν νέα κεφάλαια για την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών LNG που θα παραλάβουν και θα μεταφέρουν το φυσικό αέριο στην ΕΕ.

Οι ανάγκες στην ΝΑ Ευρώπη (Ελλάδα, Βουλγαρία, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία)  σε ετήσια βάση ανέρχονται σε περίπου 11 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ρώσικου αερίου και είναι από τις περιοχές με δυναμική ανάπτυξης.

Υπολογίζεται ότι τα νούμερα αυτά θα φτάσουν στα Βαλκάνια τα 16 έως 17 δισεκατομμύρια κ.μ και αν προσθέσουμε και την Μολδαβία και την Ουκρανία τα 50 δις κ.μ. τα επόμενα χρόνια.

Αυτές οι ποσότητες σύμφωνα με την Gastrade δεν μπορούν να καλυφθούν από την μια μέρα στην άλλη και για να γίνει αυτό απαιτούνται υποδομές όπως ο τερματικός σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης, ο  οποίος θα μπορεί να υποδεχτεί ένα 10% της δυναμικότητας μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.