Για την εξέλιξη του πενταετούς επενδυτικού πλάνου, ύψους 300 εκατ. ευρώ, -του μεγαλύτερου στο είδος του σε όλη την Ευρώπη-, που μόνο για φέτος θα «ξεκλειδώσει» επενδύσεις 54 εκατ. ευρώ, καθώς και για τους νέους διαγωνισμούς που θα βγουν στον αέρα το επόμενο διάστημα, μιλάει στο newmoney o Μάριος Τσάκας.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου αποκαλύπτει ότι η πρώτη φάση των μεγάλων έργων ξεκινάει τον επόμενο μήνα (από τις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης), ξεδιπλώνει το στρατηγικό σχέδιο της ΔΕΔΑ με στόχο να βγει η ελληνική περιφέρεια από την ενεργειακή απομόνωση, ενώ αναλύει τις δράσεις της για την δημιουργία των πρώτων πράσινων δικτύων που θα υποδεχθούν βιομεθάνιο και πράσινο υδρογόνο.

Ο κ. Τσάκας επισημαίνει ότι για τον νέο αγωγό στα σύνορα (Ορεστιάδα-Κήποι) έχουν ξεκινήσει οι προκαταρκτικές μελέτες με στόχο να έχει κατασκευαστεί σε διάστημα ενός έτους. Αναφέρεται ακόμη στο ρόλο της ΔΕΔΑ στις περιοχές της απολιγνιτοποίησης, στο πώς το φυσικό αέριο μπορεί να αποκλιμακώσει το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας αλλά και στην ταχεία ψηφιοποίηση της ίδιας της Εταιρείας, που δείχνει να έχει ήδη περάσει στην «επόμενη ημέρα».

-Σε ποια φάση βρίσκεται η υλοποίηση του πενταετούς; Είστε ικανοποιημένος από την πορεία του;

Είμαστε πολύ χαρούμενοι που, ύστερα από πολλά χρόνια αναμονής, η ελληνική περιφέρεια βγαίνει από την ενεργειακή απομόνωση, αποκτώντας πρόσβαση σ΄ ένα ισχυρό και αξιόπιστο σύστημα παροχής ενέργειας.
Το φιλόδοξο Πρόγραμμα Ανάπτυξης της ΔΕΔΑ 2021-2025, το οποίο θα φέρει το φυσικό αέριο αρχικά σε 34 πόλεις της χώρας με 1.860 χιλιόμετρα δικτύου και περισσότερες από 68.000 συνδέσεις καταναλωτών όλων των κατηγοριών (οικιακών, εμπορικών, βιομηχανικών), βρίσκεται μόλις μια «ανάσα» πριν από την έναρξη υλοποίησής του. Έτσι, μέσα στον επόμενο μήνα θα γίνει η εκκίνηση της πρώτης φάσης των μεγάλων έργων που θα φέρουν το φυσικό αέριο στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας και θα ακολουθήσει, το β΄ εξάμηνο του 2021 και το 2022, η δεύτερη φάση των έργων στις Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου.


Τα αποτελέσματα της προσπάθειας που κάναμε τον τελευταίο ενάμιση χρόνο για να μπορέσουν αυτά τα εμβληματικά έργα να μπουν σε τροχιά υλοποίησης μάς γεμίζουν με αισιοδοξία για το μέλλον και, ταυτόχρονα, μάς δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερο αίσθημα ευθύνης για να ανταποκριθούμε με επιτυχία στην αποστολή μας.

-Ποια είναι τα νέα σκέλη του προγράμματος και πότε θα βγουν στον αέρα οι διαγωνισμοί;

Το νέο «κύμα» των δημοπρατήσεων των έργων της ΔΕΔΑ αφορά στις Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου. Πιο συγκεκριμένα, ο σχεδιασμός της εταιρείας για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας περιλαμβάνει έργα στην Πάτρα, το Αγρίνιο και τον Πύργο, οι διαγωνισμοί των οποίων θα προκηρυχθούν εντός του 2021.
Αντίστοιχα, για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, οι πόλεις που περιλαμβάνονται είναι η Καστοριά, τα Γρεβενά, το Άργος Ορεστικό, οι Μανιάκοι, η Φλώρινα και περιοχές της Κοζάνης και της Εορδαίας. Οι διαγωνισμοί στην Περιφέρεια αυτή θα προκηρυχθούν, επίσης, εντός του 2021. Τέλος, το πρόγραμμα για την Περιφέρεια Ηπείρου περιλαμβάνει έργα σε Ιωάννινα, Άρτα, Πρέβεζα και Ηγουμενίτσα, οι διαγωνισμοί των οποίων θα προκηρυχθούν το 2022.

-Ποιος είναι ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων που «τρέχει» η ΔΕΔΑ και τι ποσό εκτιμάτε ότι θα ενεργοποιηθεί στη φετινή χρονιά;

Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων της ΔΕΔΑ έως το 2025 αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ τα οποία προέρχονται από ίδια κεφάλαια, δανειακά κεφάλαια και πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020. Πρόκειται για το μεγαλύτερο project ανάπτυξης υποδομών διανομής φυσικού αερίου που τρέχει αυτή την περίοδο στην Ευρώπη κι από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα που γίνονται στη χώρα. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο το 2021 τα έργα της ΔΕΔΑ θα «ξεκλειδώσουν» επενδύσεις ύψους 54 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας σημαντικά τη ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία λόγω της πανδημίας του νέου κορωνοϊού.

-Μιλήστε μας για το νέο αγωγό φυσικού αερίου στα σύνορα, από Ορεστιάδα μέχρι Κήπους. Πότε εκτιμάτε ότι θα έχει ολοκληρωθεί και τι θα προσφέρει;

Στο τραπέζι των συζητήσεων που έχει η ΔΕΔΑ με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης βρίσκεται ήδη η επόμενη φάση του έργου φυσικού αερίου με την επέκταση του δικτύου και σε άλλες πόλεις, αλλά και η δυνατότητα κατασκευής ενός νέου αγωγού φυσικού αερίου κατά μήκος του κάθετου άξονα του Έβρου.
Ο αγωγός αυτός θα ξεκινάει από την περιοχή των Κήπων και θα φθάνει μέχρι την Ορεστιάδα, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο το Σουφλί και το Διδυμότειχο. Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας που έχει διπλό στόχο: την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των νοικοκυριών που ζουν στα σύνορα με την Τουρκία και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων της ακριτικής περιοχής με το φθηνό σε κόστος φυσικό αέριο.

Ήδη, έχουμε ξεκινήσει την εκπόνηση των προκαταρκτικών μελετών, ενώ παράλληλα αναζητούνται πόροι για την επιχορήγηση του έργου με στόχο ο αγωγός να έχει κατασκευαστεί σε διάστημα ενός έτους.

-Τα πλάνα της ΔΕΔΑ δεν περιορίζονται στο φυσικό αέριο, αλλά έχουν το «βλέμμα» και στην επόμενη ημέρα, με τα νέα καύσιμα. Τι ετοιμάζετε σε αυτό το επίπεδο;

Θέλουμε η ΔΕΔΑ να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα ενεργειακή εποχή. Προετοιμαζόμαστε, λοιπόν, κατάλληλα υπηρετώντας δύο σημαντικούς στόχους: τη συμβολή μας στην επίτευξη των στόχων που θέτει η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα και την αύξηση της προστιθέμενης αξίας στις υποδομές διανομής αερίου που διαχειριζόμαστε.
Στο πλαίσιο αυτό και με τη συνεργασία του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) θα προχωρήσουμε στη δημιουργία των πρώτων πράσινων δικτύων στη χώρα. Τα δίκτυα της ΔΕΔΑ θα αναβαθμιστούν σε δίκτυα “BHR” (Biomethane & Hydrogen Ready), έτοιμα να δεχθούν βιομεθάνιο και πράσινο υδρογόνο που θα διανέμονται ως μείγμα οικολογικού αερίου μαζί με το φυσικό αέριο.
Η αρχή αυτού του πρωτοποριακού εγχειρήματος θα γίνει από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και θα αποτελέσει «πιλότο» για όλη τη χώρα.

-Tι ρόλο θα παίξει η ΔEΔA στο φιλόδοξο στοίχημα της απολιγνιτοποίησης;

Η ΔΕΔΑ συμβάλλει με όλες της τις δυνάμεις στην ομαλή και δίκαιη μετάβαση της χώρας στη μεταλιγνιτική εποχή. Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύσσει υποδομές διανομής φυσικού αερίου σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές, τροφοδοτώντας χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις με αυτή την οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον μορφή ενέργειας.

Ενδεικτικά, στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης, η όδευση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου της ΔΕΔΑ διέρχεται από τη βιομηχανική περιοχή Κοζάνης στην οποία λειτουργούν κάποιες βιομηχανικές μονάδες και αρκετές βιοτεχνίες. Επίσης, το δίκτυο διέρχεται πλησίον του Αμυνταίου και της Πτολεμαΐδας, παρέχοντας τη δυνατότητα τροφοδοσίας οικιακών και εμπορικών καταναλωτών.
Ταυτόχρονα, όμως, η ΔΕΔΑ προχωρά στην υλοποίηση υποδομών κομβικής σημασίας στους λεγόμενους μη ενεργειακούς δήμους. Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται, ήδη, το έργο για την Καστοριά, τους Μανιάκους, το Άργος Ορεστικό και τα Γρεβενά, ενώ με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες για τη χρηματοδότηση και ανάπτυξη δικτύου διανομής φυσικού αερίου στην πόλη της Φλώρινας. Το δίκτυο θα αναπτυχθεί εντός του αστικού ιστού για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των κατοίκων, ενώ θα τροφοδοτηθεί με φυσικό αέριο και η βιομηχανική περιοχή της πόλης.

-Πόσο μπορεί να επιδράσει το αέριο στο μείζον ζήτημα του ενεργειακού κόστους της βιομηχανίας;

Το φυσικό αέριο αποτελεί το οικονομικότερο καύσιμο που διατίθεται στην ενεργειακή αγορά τόσο ως προς το κόστος της ενέργειας (€/KWh) όσο και ως προς τα παράλληλα οικονομικά οφέλη που παρέχει (μειωμένο κόστος συντήρησης των συσκευών, μόνιμα υψηλή ποιότητα του καυσίμου, ακριβής μέτρηση της ενέργειας όχι μόνον της ποσότητας του καυσίμου που καταναλώνεται κά).

Τα μεγέθη αυτά είναι ιδιαίτερα αισθητά στον βιομηχανικό τομέα καθώς έχει κατά τεκμήριο τις μεγαλύτερες καταναλώσεις.
Παράλληλα, η αγορά φυσικού αερίου είναι πλήρως απελευθερωμένη και ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών εμπορίας αερίου λειτουργεί σε άκρως ικανοποιητικό επίπεδο, προς όφελος των καταναλωτών.
Επιπλέον, τα τιμολόγια διανομής είναι δομημένα με τέτοια μεθοδολογία ώστε να δίνουν τις χαμηλότερες δυνατές χρεώσεις, θέμα επίσης ιδιαίτερα αισθητό στον βιομηχανικό τομέα.


Αναφέρουμε για παράδειγμα τη μεσοσταθμική χρέωση της ΔΕΔΑ προς τις βιομηχανίες που βρίσκονται στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία ανέρχεται σε μόλις 1,52€/ΜWh. Χρέωση η οποία μειώνεται συνεχώς και παράλληλα με τη σύνδεση νέων καταναλωτών στα δίκτυα αερίου της περιοχής.

-Πόσοι είναι σήμερα οι συνδεδεμένοι βιομηχανικοί πελάτες;

Σήμερα, στα δίκτυα της ΔΕΔΑ βρίσκονται συνδεδεμένες 156 βιομηχανίες με εγκατεστημένους σύγχρονους μετρητές ωρομέτρησης, ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζουν και να ελέγχουν ανά πάσα στιγμή την ενεργειακή τους κατανάλωση.

-Δώστε μας ένα στίγμα από τα επόμενα πλάνα που έχετε αυτή την περίοδο σε επεξεργασία.

Έχοντας ουσιαστικά υλοποιήσει την κύρια αποστολή της εταιρείας μας με επικείμενη την έναρξη κατασκευής των μεγάλων έργων του Προγράμματος Ανάπτυξης της ΔΕΔΑ, στοχεύουμε στο να καταστήσουμε τη ΔΕΔΑ πιο φιλική και πιο χρήσιμη στους καταναλωτές μας και πιο αποτελεσματική στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών της.
Για τους λόγους αυτούς, μεριμνούμε για την ευρύτερη δυνατή ψηφιοποίηση τόσο των υπηρεσιών που προσφέρουμε, όσο και των εσωτερικών εταιρικών διαδικασιών.
Κινούμενοι προς αυτήν την κατεύθυνση, βρισκόμαστε στα πρόθυρα της λειτουργίας των νέων εταιρικών (customized) ηλεκτρονικών συστημάτων εξυπηρέτησης των πελατών (CRM) και διαχείρισης εργασιών (MIS).

Ταυτόχρονα, αναπτύξαμε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, την οποία θα θέσουμε σε λειτουργία εντός του Μαρτίου, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι πελάτες μας να λαμβάνουν άμεση και πλήρη γνώση των ωφελειών και της εξοικονόμησης που επιτυγχάνουν από την σύνδεσή τους με τα δίκτυα της ΔΕΔΑ.

Τέλος, για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ολοκληρώνουμε την πιλοτική εφαρμογή, σε συνεργασία με οίκο του εξωτερικού, ενός εξειδικευμένου ηλεκτρονικού συστήματος έκδοσης των εντολών εργασίας και παρακολούθησης/διοίκησης των έργων, με το οποίο απλοποιούνται και επιταχύνονται οι κατασκευές μας και οι συνδέσεις νέων καταναλωτών.