Εν μέσω διοικητικών, αλλά και μετοχικών αλλαγών πορεύεται η Mediterranean Gas, η οποία, όπως είναι γνωστό, έχει στα σκαριά το project «Αργώ» για την κατασκευή υποδομής FSRU στην περιοχή του Βόλου.

Η εταιρεία βρέθηκε στο παρελθόν αντιμέτωπη με διάφορες «αναταράξεις» καθώς αρχικά αναγκάστηκε να αλλάξει την τοποθεσία του project, ενώ στη συνέχεια κατέθεσε, σύμφωνα με πληροφορίες και αίτηση πτώχευσης, η οποία ωστόσο ανακλήθηκε. Τον περασμένο Δεκέμβριο υπήρξε και παραίτηση από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ν. Μαράντου που κατείχε τη θέση του Αντιπροέδρου.

Παρά ταύτα, όπως προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του 2022, η εταιρεία εξακολουθεί να κινείται στην κατεύθυνση υλοποίησης του φιλόδοξου έργου για το FSRU.

Όπως επισημαίνεται, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη τη δραστηριότητα της καθώς βρίσκεται στη διαδικασία εκπόνησης μελετών και λήψης αδειοδοτήσεων για την υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου «Αργώ».

Εξ αυτού του λόγου άλλωστε και τα αποτελέσματά της ήταν ζημιογόνα και ανήλθαν για το 2022 σε ζημίες 859.820,21 ευρώ έναντι 76.126,93 ευρώ στη χρήση 2021.

Το έργο και η πορεία του

Στο πλαίσιο των αποτελεσμάτων γίνεται μια ευρεία επισκόπηση της πορείας του έργου. Όπως τονίζεται, «υπό το πρίσμα του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα και σε συνδυασμό με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που στοχεύουν στην πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028 και την σταδιακή απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) ΑΡΓΩ στο Βόλο αποτελεί ένα έργο στρατηγικής σημασίας με ευρωπαϊκό αποτύπωμα καθώς κατά την διάρκεια της κρίσης λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων που προκλήθηκαν από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το φυσικό αέριο αποδείχθηκε ρυθμιστικός παράγοντας του ενεργειακού συστήματος και της οικονομίας».

Έτσι κατά την εταιρεία νέος Τερματικός Σταθμός «συμβάλει και διασφαλίζει την αύξηση αποθήκευσης Φ.Α. στην Ελλάδα και προωθεί τον υγιή ανταγωνισμό προς όφελος του τελικού καταναλωτή μέσω απρόσκοπτης και ποιοτικής παροχής ενέργειας δημιουργώντας τις συνθήκες για να παρέχεται φυσικό αέριο σε προσιτές τιμές».

Επισημαίνεται ακόμη ότι το FSRU θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας και θα προμηθεύει Φυσικό Αέριο την αγορά της Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Σερβίας, Β. Μακεδονίας, Μολδαβίας, Ουκρανίας και Ουγγαρίας μετατρέποντας την χώρα σε ισχυρό εξαγωγικό παράγοντα στην ενέργεια προς την Ν.Α. Ευρώπη και τα Βαλκάνια.

Σχετικά με τα βήματα προς επίτευξη αυτού του στόχου αναφέρεται ότι η εταιρεία «έχει ήδη εκπονήσει μηχανολογική μελέτη, μελέτη σκοπιμότητας, προκαταρκτική περιβαλλοντική μελέτη, προκαταρτική μελέτη προσομοίωσης προσέγγισης πλοίου και μελέτη υδραυλικής προσομοίωσης του έργου, των λιμενικών και υποθαλάσσιων εγκαταστάσεων καθώς και του Μετρητικού Σταθμού (M/R), εξετάζοντας εναργώς τις επιχειρησιακές ανάγκες του έργου, τους περιορισμούς πλοήγησης, πρόσδεσης πλοίου, συνθήκες ανέμου, τρέχοντα κύματα, τους περιβαλλοντικούς χάρτες βάθους της θαλάσσιας περιοχής, βάσει των προβλεπόμενων νομικών διατάξεων του Ρυθμιστικού Πλαισίου και των εν ισχύ κανόνων ασφαλείας σχετικά με τις αποστάσεις που αφορούν στην εγκριθείσα χωροθέτηση του έργου».

Η Mediterannean Gas έχοντας υποβάλλει από τις 25 Αυγούστου 2021 στην ΡΑΑΕΥ σχετική αίτηση, έλαβε την Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) στις 10 Φεβρουαρίου 2022 ενώ στις 15 Μαρτίου 2022 υπέβαλλε αίτηση εγγραφής στο Μητρώο Χρηστών ΕΣΦΑ κάτι που έγινε στις 28 Απριλίου 2022.

Στις 9 Μαΐου 2022 κατέθεσε στον ΔΕΣΦΑ Αίτηση Μελλοντικής Δυναμικότητας για την δέσμευση Μεταφορικής Ικανότητας, ενώ στις 21 Ιουλίου 2022 Αίτηση για την Χορήγηση Εξαίρεσης – Απαλλαγής από την Υποχρέωση Τρίτων.

Στη συνέχεια από τον Σεπτέμβριο του 2022 δρομολογήθηκε η διενέργεια του μη δεσμευτικού market test το οποίο ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο 2023 με υπερκάλυψη της δυναμικότητας κατά 3,5 φορές.

Τον Φεβρουάριο του 2023 η εταιρεία υπέβαλε στο ΥΠΕΝ μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είναι υπό εξέταση για την έγκριση της.

Παράλληλα, όπως δηλώνει, «προχωρά με όλα τα απαραίτητα βήματα που απαιτούνται για να φτάσει στην τελική επενδυτική απόφαση έως το τέλος του 2024 ή αρχές του 2025».

Διευκρινίζεται ότι στόχος είναι η λειτουργία του έργου το 4ο τρίμηνο του 2026, ενώ τονίζεται ότι οι μέτοχοι και η διοίκηση της, -υπό τον κ. Βασίλη Πετκίδη-, «δεσμεύονται για επίσπευση της ολοκλήρωσης του έργου σύμφωνα με το καθορισμένο χρονοδιάγραμμα».

Οι μετοχικές ανακατατάξεις

Στις σημειώσεις των οικονομικών καταστάσεων, αναφέρεται ότι τον Δεκέμβριο 2023 έλαβε χώρα αλλαγή του Διοικητικού Συμβουλίου με παραίτηση ενός μέλους.

Ακολούθησαν και μετοχικές ανακατατάξεις. Έτσι, τον Μάρτιο 2023 υπήρξε αλλαγή στη μετοχική σύνθεση με απόκτηση από την εταιρεία VAPIANDO LIMITED των μετοχών που κατείχε η εταιρεία NORION LTD και αντιπροσώπευαν ποσοστό 7,43%. Επίσης τον Δεκέμβριο 2023 η εταιρεία GOLDENPORT MARINE (CYPRUS) LTD απέκτησε 328.000 μετοχές που κατείχε η εταιρεία VAPIANDO LIMITED και αντιπροσωπεύουν ποσοστό 20,31% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Έτσι επήλθε αλλαγή στη μετοχική σύνθεση, όπου πλέον η VAPIANDO LIMITED κατέχει 50,28% και η GOLDENPORT MARINE (CYPRUS) LTD κατέχει 49,72% του μετοχικού κεφαλαίου.

Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες NORION Ltd και VAPIANDO Ltd, εμφανίζονταν να ελέγχονται από τον κ. Θεόδωρο Θεοδωρόπουλο ενώ η Goldenport Marine Ltd φέρεται ως συμφερόντων του εφοπλιστή κ. Γιάννη Δράγνη.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο ωστόσο η εταιρεία αιτήθηκε στη ΡΑΑΕΥ τροποποίηση της Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), με σκοπό τη μεταβολή της μετοχικής της σύνθεσης και την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της ρουμανικής Transgaz με ποσοστό 15%, κάτι που δεν φαίνεται να έχει συμβεί μέχρι τώρα.

Τον Δεκέμβριο του 2023 κυκλοφόρησε η πληροφορία ότι η Mediterranean Gas κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στο Ειρηνοδικείο του Βόλου υπό το βάρος χρεών σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις (νομικές εταιρείες, συμβούλους, μελετητές), σε μισθώματα αλλά και σε εργαζόμενους της επιχείρησης.

Πηγές της διοίκησης της τότε επιβεβαίωσαν την υποβολή της αίτησης, προσθέτοντας όμως ότι έχει ανακληθεί και ότι η εταιρεία δεν πτωχεύει, αφήνοντας να εννοηθεί ότι έχουν βρεθεί οι πόροι που θα καλύψουν τις υποχρεώσεις της, ενώ έκαναν λόγο για προχωρημένες συζητήσεις με την Τransgaz.

Σε κάθε περίπτωση, το σκηνικό για το μέλλον του project δεν φαίνεται να έχει ξεκαθαρίσει.

Διαβάστε ακόμη 

Νέο φορολογικό νομοσχέδιο με αλλαγές σε δηλώσεις, παραγραφή και ελέγχους

Με ούριο άνεμο ξεκίνησε η κρουαζιέρα (pics + πίνακας)

Πλειστηριασμοί: «Κληρώνει» για «Ζάχο», Kochen και Elite (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ