ΕΝΕΡΓΕΙΑ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Μόνιμος ο μηχανισμός για τις από κοινού προμήθειες φυσικού αερίου από την ΕΕ – Το σχέδιο της Κομισιόν

Ο μηχανισμός που δημιουργήθηκε πέρυσι, εν μέσω της ενεργειακής κρίσης, επρόκειτο να είναι προσωρινός και να λήξει τον ερχόμενο Δεκέμβριο - Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει τη μονιμοποίηση του, σύμφωνα με το Reuters - Οι αλλαγές που θα γίνουν

Στη μονιμοποίηση του μηχανισμού για τις από κοινού προμήθειες φυσικού αερίου από την ΕΕ προσανατολίζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters που υποστηρίζει ότι έχει στα χέρια του το σχετικό έγγραφο του σχεδίου. Με τον τρόπο αυτό οι Βρυξέλλες θέλουν να βεβαιωθούν για την ενεργειακή θωράκιση της Ένωσης πριν την έναρξη της δύσκολης χειμερινής περιόδου.

Ο μηχανισμός δημιουργήθηκε πέρυσι, μετά την περικοπή των ροών από τη Ρωσία και την εκτίναξη των τιμών σε επίπεδα ρεκόρ και η λειτουργία του κρίθηκε ως επιτυχημένη. Μέχρι και τον περασμένο Μάιο, πάνω από 110 εταιρείες είχαν εγγραφεί στην πλατφόρμα του μηχανισμού και έκτοτε εκτιμάται ότι έχουν προστεθεί κι άλλες.

Αντιστοίχως σε επίπεδα ζήτησης, τα αιτήματα μέσω της πλατφόρμας ξεπέρασαν τα 27 δισ. κυβικά μέτρα, ήτοι διπλάσια επίπεδα έναντι των 13,4 bcm που ήταν ο αρχικός στόχος των Βρυξελλών. Αν και βέβαια πρόκειται για ένα πολύ μικρό κομμάτι της πίτας των συνολικών αναγκών της ΕΕ που κυμαίνονται στα 360 bcm.

Η πρωτοβουλία επρόκειτο να είναι προσωρινή και να λήξει το Δεκέμβριο του 2023, όμως μετά την επιτυχημένη λειτουργία της, η Κομισιόν έκρινε σκόπιμη τη μονιμοποίηση του μηχανισμού στο πλαίσιο της γενικότερης αναμόρφωσης της αγοράς αερίου της ΕΕ.

Εξάλλου, αν και τα κράτη μέλη έχουν φροντίσει να τροφοδοτήσουν στο μάξιμουμ τα αποθέματα τους ενόψει του χειμώνα, πάνω από το 90%, η πρόσφατη αστάθεια στις τιμές του φυσικού αερίου ήρθε να επιβεβαιώσει το πόσο ευάλωτος παραμένει ο κλάδος ειδικά δε, απέναντι σε έκτακτα γεγονότα.

Σύμφωνα με το Reuters, η νέα πρόταση της Κομισιόν ορίζει πως τα κράτη μέλη και οι εταιρείες του κλάδου θα έχουν μόνιμα τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε συλλογικές προμήθειες. Η συμμετοχή θα είναι εθελοντική, όμως σε περίπτωση που η ΕΕ βρεθεί εκτάκτως απέναντι σε μια κρίση στα επίπεδα προσφοράς, οι από κοινού αγορές θα γίνουν υποχρεωτικές, ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα τα κράτη μέλη να βρεθούν σε ανταγωνισμό μεταξύ τους για να διασφαλίσουν τις ποσότητες που χρειάζονται.

Μια ακόμη διαφοροποίηση έχει να κάνει με την καταγραφή των συμβολαίων. Στο αρχικό σχήμα δεν ήταν σαφές, αν τα αιτήματα που καταγράφονταν οδηγούσαν τελικά στην υπογραφή συμβολαίων. Η ΕΕ ουσιαστικά έφερνε κοντά πωλητές και αγοραστές, όμως δεν συμμετείχε κατόπιν στη διαδικασία και δεν είχε έλεγχο ή επιτήρηση των διαπραγματεύσεων που ακολουθούσαν και των συμβολαίων που τελικά υπογράφονταν. Στο νέο καθεστώς, οι εταιρείες θα οφείλουν να δηλώνουν τα συμβόλαια που τελικά υπογράφουν.

Οι συνομιλίες σε επίπεδο θεσμών για την επίτευξη συμφωνίας (απαιτείται η έγκριση και της Ευρωβουλής) εκτιμάται πως θα ξεκινήσουν μέσα στο μήνα, δεδομένου πως η Κομισιόν θέλει το νέο πλαίσιο να είναι έτοιμο μέχρι τα τέλη της χρονιάς, οπότε λήγει το προσωρινό καθεστώς του μηχανισμού.

Μάλιστα, στο τραπέζι βρίσκεται και η πιθανή διεύρυνση του μέτρου των από κοινού προμηθειών και για άλλα ενεργειακά commodities, όπως είναι το υδρογόνο. Ειδικά με δεδομένο πως το Νοέμβριο πρόκειται να κάνει πρεμιέρα η σχεδιαζόμενη Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου, με στόχο να παρέχει χρηματοδοτήσεις για την ενίσχυση της παραγωγής και χρήσης του συγκεκριμένου, πιο φιλικού προς το περιβάλλον, καυσίμου.

Διαβάστε ακόμα

Πώς Ριάντ και Μόσχα έβαλαν «φωτιά» στις πετρελαϊκές τιμές – Πάνω από τα 90 δολάρια το Brent

Γιαν Κάρας: Ανοδική δυναμική για το retail δίκτυο, κερδίζει πόντους στην online αγορά ο ΟΠΑΠ

Τελειώνουν οι αυξήσεις επιτοκίων, έρχεται η ποσοτική σύσφιγξη – Τα επόμενα βήματα στη «μάχη» για τον πληθωρισμό

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

string(0) ""