Ενέργεια & Περιβάλλον

Mytilineos: Σε τροχιά ενίσχυσης και ανάπτυξης η M-NG Trading

  • Σταύρος Γριμάνης


Το «γύρισμα» σε κερδοφορία και η βελτίωση των επιδόσεων της πρώην M&M Gas - Ο ιστορικός ρόλος της εταιρείας για το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου

Σε τροχιά περαιτέρω ενίσχυσης και ανάπτυξης έχει εισέλθει η M-NG Trading, δηλαδή ο βραχίονας προμήθειας και εμπορίας φυσικού αερίου της Mytilineos. Η εταιρεία που είναι περισσότερο γνωστή με την προηγούμενη επωνυμία της M&M Gas, ιδρύθηκε το 2010 ως joint venture των ομίλων Μυτιληναίου και Motor Oil και τον Φεβρουάριο του 2011 έλαβε άδεια προμήθειας φυσικού αερίου με διάρκεια 20 ετών.

Από τον Ιανουάριο του 2019 πέρασε ολοκληρωτικά στα χέρια της Mytilineos, στην οποία και ενοποιείται ως θυγατρική. Παράλληλα, στη διοίκησή της συμμετέχουν πλέον υψηλόβαθμα στελέχη της Mytilineos όπως οι Ντ. Μπενρουμπή (Πρόεδρος), Π. Κανελλόπουλος (Διευθύνων Σύμβουλος), Δημ. Παπαδόπουλος, Γ. Καλαφατάς και Γ. Γιαννακόπουλος.

Αν και ασφαλώς τα μεγέθη της είναι πολύ μικρά σε σχέση με τον πανίσχυρο μητρικό όμιλο, η M-NG Trading (Mytilineos Natural Gas Supply and Trading) εμφάνισε κατά τη χρήση του 2020 αισθητή βελτίωση των επιδόσεών της, πετυχαίνοντας, καταρχάς, το «γύρισμα» σε κερδοφορία (με κέρδη μετά φόρων 524.000 ευρώ, έναντι ζημιών 84.000 ευρώ το 2019).

Αντίστοιχα βελτιωμένα είναι τα EBITDA που διαμορφώνονται σε 744.000 ευρώ έναντι -48.000 ευρώ, ενώ ο δείκτης ROCE (Return on Capital Employed) που αφορά την αποδοτικότητα συνολικών απασχολούμενων κεφαλαίων βρισκόταν στα τέλη του 2020 στο 24,81% (από -2,04% το 2019) και ο δείκτης ROE (Return on Equity) για την αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων ήταν στο 18,80% (από -3,71%).

Υπενθυμίζεται ότι στους σκοπούς της εταιρείας, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται:

  • Η απόκτηση, αποθήκευση, αεριοποίηση, μεταφορά, διανομή και εμπορία (προμήθεια στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή, σε Επιλέγοντες, Μη Επιλέγοντες, Μεγάλους και Οικιακούς Πελάτες) φυσικού αερίου σε κάθε είδους φυσική κατάσταση (υγροποιημένου, συμπιεσμένου κ.λ.π.), που προέρχονται από εγχώρια κοιτάσματα ή θα εισάγονται από το εξωτερικό, με κάθε μέσο (ενδεικτικώς αναφερομένου μέσω πλοίου και/ή αγωγού),
  • Η κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση εγκαταστάσεων αποθήκευσης, εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου, αγωγών και δικτύων μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου καθώς και άλλων εγκαταστάσεων που είναι αναγκαίες για την επιδίωξη των σκοπών της, περιλαμβανομένων χωρίς περιορισμό ανεξαρτήτων συστημάτων φυσικού αερίου και απευθείας γραμμών.

Σύμφωνα με την έκθεση του Δ.Σ. η εταιρεία ακολούθησε τα μέτρα διαχείρισης των επιπτώσεων της πανδημίας που τέθηκαν ως απαιτούμενα από την Mytilineos, ενώ προβλέπεται ότι και κατά τη φετινή χρονιά «θα συνεχίσει απρόσκοπτα την αναζήτηση ευκαιριών για αγορά και πώληση φυσικού αερίου σε συνδεδεμένες και μη εταιρείες».

Η «ναυμαχία της Ρεβυθούσας» και το άνοιγμα της αγοράς

Στο σημερινό «διακεκαυμένο» περιβάλλον των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου η Mytilineos, -συνακόλουθα και η M-NG Trading-, ήδη διαδραματίζει με τις εισαγωγές της κρίσιμο ρόλο. Ωστόσο, στη συγκεκριμένη εταιρεία, όταν ακόμη ήταν M&M Gas, ανήκει και η ιστορική πρωτιά για το άνοιγμα της εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου.

Και τούτο γιατί προ 11 ετών ήταν αυτή που πρωταγωνίστησε σε μια πρωτόγνωρη «ναυμαχία» προκειμένου να ξεφορτώσει στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG, κόντρα στην αντίδραση του, -τότε-, κρατικού μονοπωλίου της ΔΕΠΑ που μέσω του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος τότε ήταν θυγατρική της, έβαζε διάφορα εμπόδια.

«Aπό τη μία μεριά, ήταν η ευρωπαϊκή νομιμότητα και από την άλλη, η παρανομία που με αθέμιτους τρόπους προσπαθούσε να μας εμποδίσει», έχει αφηγηθεί στο παρελθόν ο ίδιος ο Eυάγγελος Mυτιληναίος.

H «ναυμαχία της Pεβυθούσας», όπως έμεινε στην ιστορία, έληξε κατ αρχήν με ήττα, η οποία μετά την προσφυγή στις Bρυξέλλες μετατράπηκε σε νίκη της M&M Gas που τον Mάρτιο του 2010, κατάφερε τελικά να ξεφορτώσει εκείνο το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG, γεγονός στρατηγικής σημασίας για το σπάσιμο του κρατικού μονοπωλίου στο φυσικό αέριο.

Aπό τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι που, όμως, άνοιξε με την επιμονή της M&M Gas και βέβαια αργότερα «επιβλήθηκε» τόσο από την κοινοτική νομοθεσία όσο και από δυναμική της ίδιας της αγοράς.

Στην πορεία χρειάστηκαν και άλλες «μάχες». Έτσι, τον Iούνιο του 2016 η M&M Gas άνοιξε και πάλι νέους δρόμους κάνοντας εισαγωγή φυσικού αερίου αγωγών, από τη διασύνδεση στο Σιδηρόκαστρό, παρά τις αρχικές αντιδράσεις.

Στα τέλη του 2018 η Mytilineos ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που έφερε ποσότητες φυσικού αερίου μέσω αγωγού και από την αγορά της Tουρκίας, ανοίγοντας την «είσοδο» στους Kήπους του Έβρου, ενώ τον Iανουάριο του 2020 έγινε και πάλι η πρώτη ελληνική ιδιωτική εταιρία που έφερε αμερικανικό LNG στη χώρα μας.

Στο μεταξύ είχε φροντίσει να οικοδομήσει συμμαχίες με τους μεγαλύτερους παραγωγούς και traders διεθνώς, αποκτώντας εναλλακτικές πηγές προμήθειας από τις HΠA, τη Pωσία (Gazprom), το Kατάρ (Qatar Gas) και αλλού. Μια στρατηγική επιλογή η ορθότητα της οποίας επιβεβαιώνεται ιδιαίτερα στις σημερινές δύσκολες συνθήκες.