178 κανάλια, ανάμεσα στα οποία το διάσημο Κανάλ Γκράντε μήκους περίπου 3.300 μέτρων, 124 νησιά, 417 γέφυρες από πέτρα, σίδερο ή ξύλο, 2.000 πηγάδια, 148 εκκλησίες, 170 καμπαναριά και… 20 τόνοι σκουπιδιών! Αυτοί είναι μερικοί από τους αριθμούς που συνδέονται με τη μαγευτική Βενετία, η οποία κάτω από την επιφάνεια της λιμνοθάλασσας στην οποία καθρεφτίζονται αρχιτεκτονικά διαμάντια της Αναγέννησης και πλέουν τα παραδοσιακά βαπορέτο, κρύβει σκοτεινά μυστικά.

Μπουκάλια, κεραίες, τηλεοράσεις, ελαστικά, καρότσια από σουπερμάρκετ, καρέκλες, κατσαρόλες, τηγάνια, σχάρες μπάρμπεκιου, παντζούρια, ποδήλατα, μία γραφομηχανή, ακόμα και ένας μπιντές… Πολλά είναι τα σκουπίδια που καταλήγουν στον πυθμένα των βενετσιάνικων καναλιών, τα οποία έχουν μετατραπεί σε μία άτυπη χωματερή αλλοιώνοντας την περιβαλλοντική ισορροπία.

Πώς εντοπίστηκαν -και στη συνέχεια ανασύρθηκαν- όλα τα απορρίμματα; Χάρη στην πρωτοβουλία και τις προσπάθειες μίας εθελοντικής ομάδας δυτών-γονδολιέρηδων που αγαπούν την πόλη τους και επιθυμούν να την προστατεύσουν με κάθε τρόπο.

Όλα ξεκίνησαν όταν ο γονδολιέρης Στέφανο Βίο το 2019 μαζί με φίλους του έκανε κατάδυση στην Ερυθρά Θάλασσα για να δει από κοντά το ναυάγιο ενός βρετανικού εμπορικού πλοίου που βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Με έκπληξη οι Ιταλοί ταξιδιώτες διαπίστωσαν ότι ανάμεσα στους χώρους του κουφαριού βρισκόταν μεγάλος αριθμός από λαστιχένιες μπότες που είχαν διατηρηθεί παρά το πέρασμα του χρόνου.

Η εικόνα αυτή χαράκτηκε στο μυαλό του και κατά την επιστροφή του αποφάσισε, σε συνεργασία με τον δήμο της Βενετίας και την υπηρεσία απορριμμάτων Veritas, να συστήσει ομάδα εθελοντών γονδολιέρηδων-δυτών για να ανακαλύψει τι ανάλογους… θησαυρούς μπορεί να βρίσκονται στα κανάλια της Γαληνοτάτης.

Photo: Facebook/ Gondolieri Sommozzatori Palombari Volontari Divisione Artiglio Venezia

Την ανάγκη για δράση επιβεβαίωσε και μία μελέτη που δημοσιεύθηκε την ίδια χρονιά στο περιοδικό Scientific Reports και διεξήχθη από ειδικούς του Ινστιτούτου Θαλάσσιων Επιστημών (Ismar) του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας (CNR) στη Βενετία, σύμφωνα με την οποία σημειώνονται μορφολογικές αλλαγές που επηρεάζουν τον πυθμένα της λιμνοθάλασσας και απειλούν τη σταθερότητα των κατασκευών και εντοπίζεται μεγάλη ποσότητα απορριμμάτων. Τότε η μεγαλύτερη συγκέντρωση σκουπιδιών εμφανιζόταν στο Κανάλ Γκράντε (1161 τεμάχια/km2), ενώ πιθανολογείτο ότι υπήρχαν απορρίμματα που χρονολογούνται από την ίδρυση της Βενετίας!

Με τη βοήθεια του παιδικού του φίλου Αλεσάντρο Τζούφι, οργάνωσαν την ομάδα και πραγματοποίησαν την πρώτη κατάδυση σε μία έκταση 200 μέτρων. Παρά το μικρό εύρος των ερευνών η αναζήτηση έφερε αποτέλεσμα, αφού βρέθηκαν πολλά ελαστικά, τα οποία είναι τοποθετημένα κατά μήκος της αποβάθρας για να αμβλύνουν τυχόν πρόσκρουση των σκαφών και συχνά καταλήγουν στο νερό.

Photo: Facebook/ Gondolieri Sommozzatori Palombari Volontari Divisione Artiglio Venezia

Η παρθενική τότε κατάδυση, ωστόσο, έφερε στην επιφάνεια και πολλών ειδών αντικείμενα που σίγουρα δεν ανήκουν στον πυθμένα ενός καναλιού, όπως κεραίες, μπουκάλια και ένας… μπιντές!

Όπως λέει ο ίδιος στην επίσημη ιστοσελίδα των Γονδολιέρηδων Εθελοντών Δυτών (gondolierisommozzatorivolontari.it) από εκείνη τη στιγμή «αρχίσαμε να πραγματοποιούμε εθελοντικά αυτό που λέμε αποστολές και όχι καταδύσεις, με τη βοήθεια και της δημοτικής αρχής».

Άλλωστε, όπως τονίζουν οι περίπου 30 δραστήριοι Βενετσιάνοι, εκ των οποίων 12 δύτες, η φροντίδα και ο σεβασμός για το περιβάλλον και η αγάπη για τη Βενετία αποτελούν προτεραιότητά τους.

Photo: Facebook/ Gondolieri Sommozzatori Palombari Volontari Divisione Artiglio Venezia

Στόχος είναι η αποκατάσταση της φυσικής περιβαλλοντικής ισορροπίας με την απομάκρυνση από τα κανάλια κυρίως όλων των ογκωδών απορριμμάτων, αλλά και όλων των απορριμμάτων που βρίσκονται στο νερό.

Όπως αναφέρει η ιταλική εφημερίδα La Repubblica από το 2019 έως σήμερα περίπου 20 τόνοι σκουπιδιών έχουν συγκεντρωθεί και ανασυρθεί από τον βυθό. Ανάμεσα σε αυτά, 1.600 ελαστικά, μία τσιμεντένια βάση για ομπρέλα εστιατορίου, τμήμα από λέβητα, ηλεκτρικά πατίνια, προπέλες σκαφών, σωλήνες και υδρορροές, καρέκλες, τηλεοράσεις, ένα κλιματιστικό, παλιές σκαλωσιές, ένα smartphone τελευταίας τεχνολογίας που πιθανώς γλίστρησε από τα χέρια κάποιου τουρίστα.

Photo: Facebook/ Gondolieri Sommozzatori Palombari Volontari Divisione Artiglio Venezia

Κατά την τελευταία τους κατάδυση τον περασμένο Φεβρουάριο, οι δύτες που έχουν άδεια κατάδυσης, ανέσυραν από τα κανάλια Κατζιόλα, Γκάφαρο, Μαλκαντόν και Μαγκαζέν δεκάδες ακόμα σκουπίδια, ακόμα και μία μαρμάρινη πλάκα βάρους 50 κιλών.

Όπως τονίζει ο Βίο τα σκουπίδια όχι μόνο επιδρούν αρνητικά στο περιβάλλον, αλλά εμποδίζουν και τη ναυσιπλοία αφού τμήματα από σκαλωσιές, σκάλες και ράφια σίγουρα δε διευκολύνουν τη διέλευση των γονδολών, ενώ ενδέχεται να αποτελέσουν αιτία για ατυχήματα και τραυματισμούς.

Η επόμενη κατάδυση έχει προγραμματιστεί για τις ερχόμενες ημέρες, με τις προσπάθειες της ομάδας να συνεχίζονται με σκοπό την καθαρή Βενετία. Εξάλλου, η αποστολή τους είναι μία «συνεχής δέσμευση, η οποία ελπίζουμε θα λειτουργήσει για να ευαισθητοποιήσει πολίτες και τουρίστες. Εμείς, πάντως, προχωράμε μπροστά, έτοιμοι να φροντίσουμε την πόλη μας. Το να αγαπάμε τη Βενετία σημαίνει πρωτίστως να τη προστατεύουμε».

 

Photo: Pexels

Διαβάστε ακόμη

Φάμπρικα προσφυγών απειλεί μεγάλες επενδύσεις

Οι 4+1 «Εντολές» του Σπύρου Θεοδωρόπουλου προς τους νέους επιχειρηματίες (vid)

Πλειστηριασμοί: Ξανά στο σφυρί ακίνητα – «φιλέτα» στο Κολωνάκι και το ιστορικό κέντρο (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ