Για μία ακόμα χρονιά η Black Friday προκαλεί καταναλωτική φρενίτιδα: Τα εμπορικά καταστήματα ανακοινώνουν μειώσεις στις τιμές των προϊόντων τους και οι καταναλωτές δε χάνουν την ευκαιρία να αποκτήσουν αντικείμενα τεχνολογίας, ρούχα και αξεσουάρ σε χαμηλότερο κόστος. Τα τελευταία χρόνια η Black Friday έχει πάψει να διαρκεί μόνο μία ημέρα, με πολλούς εμπόρους -σε μία προσπάθεια να πουλήσουν το απόθεμά τους πριν τα Χριστούγεννα- να επιλέγουν να διατηρήσουν τις εκπτώσεις όχι μόνο για το Σαββατοκύριακο που ακολουθεί της «μαύρης Παρασκευής», αλλά και για ολόκληρη την εβδομάδα δελεάζοντας το αγοραστικό κοινό.

Οι πωλήσεις εκτοξεύονται, αλλά μαζί με αυτές στα ύψη φτάνουν και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις εξαιτίας των αυξημένων εκπομπών άνθρακα και των μεγάλων ποσοτήτων απορριμμάτων που παράγονται.

Ποιες είναι οι συνέπειες της Black Friday για το περιβάλλον;

Το Διαδίκτυο διευκολύνει τις αγορές. Με ένα κλικ, μέσα σε λιγοστά λεπτά και χωρίς να μετακινηθούμε από τον καναπέ μας έχουμε πρόσβαση σε ποικιλία προϊόντων, τα οποία σε πολύ λίγες ημέρες θα φτάσουν στην πόρτα του σπιτιού μας. Οι ηλεκτρονικές αγορές, όμως, μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλότερες εκπομπές αερίων εξαιτίας της ενέργειας που δαπανάται για τη λειτουργία των αποθηκών, στις οποίες φυλάσσονται τα προϊόντα, αλλά και από τις οικιακές παραδόσεις που συνήθως πραγματοποιούνται με φορτηγά που καταναλώνουν μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμων.

Σύμφωνα με έρευνα, εκτιμάται ότι την περασμένη χρονιά κατά την εβδομάδα της Black Friday απελευθερώθηκαν 1,2 εκατ. τόνοι διοξειδίου του άνθρακα από τα φορτηγά που μετέφεραν εμπορεύματα σε και από αποθήκες και καταστήματα σε όλη την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι απελευθερώθηκαν περίπου 600.000 επιπλέον τόνοι ή το 94% επιπλέον που παράγεται σε μία εβδομάδα κατά μέσο όρο.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο ο αυξημένος αριθμός παραδόσεων που βρίσκεται πίσω από την αύξηση των εκπομπών, αλλά μία ολόκληρη σειρά από στάδια που χρειάζονται για την κατασκευή του προϊόντος, τη συσκευασία του, την αποστολή του, την τελική χρήση του και τα απορρίμματα που μπορεί να το συνοδεύουν, όπως για παράδειγμα όταν πετάμε στον κάδο το πλαστικό περιτύλιγμα.

Παράλληλα, ακόμα και τα ίδια τα προϊόντα που με ενθουσιασμό αγοράζουν οι καταναλωτές μπορεί να αποδειχθούν… σκουπίδια, καθώς σύμφωνα με την Green Alliance έως και το 80% των αντικειμένων που αγοράζονται την Black Friday, συμπεριλαμβανομένης της συσκευασίας τους, πετάγονται έπειτα από λίγες χρήσεις, ορισμένα χωρίς καν να έχουν χρησιμοποιηθεί.

Στις Η.Π.Α. τα απορρίμματα αυξάνονται κατά 25% μεταξύ της Black Friday και της Πρωτοχρονιάς και παρότι το μεγαλύτερο μέρος αυτών προέρχεται από συσκευασίες, ορισμένα είναι αχρησιμοποίητα αντικείμενα που αγοράστηκαν μόνο επειδή είχαν συμφέρουσα τιμή. Πολλά προϊόντα που δεν πετάγονται συχνά επιστρέφονται, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα τεθούν ξανά προς πώληση.

Ποιες οι εναλλακτικές

Υπάρχει λύση στο πρόβλημα των απορριμμάτων και των εκπομπών άνθρακα κατά τη διάρκεια της Black Friday; Βεβαίως, αρκεί να μην αγοράσετε τίποτα από τις δελεαστικές προσφορές των καταστημάτων, όπως παροτρύνει η Buy Nothing Day. Θα εξοικονομήσετε χρήματα και δε θα επιβαρύνετε το περιβάλλον. Αν, όμως, η αγορά ενός αντικειμένου είναι απαραίτητη, τότε επιλέξτε μικρές επιχειρήσεις και όχι αλυσίδες λιανικής πώλησης. Αγοράστε μόνο ό,τι θα χρησιμοποιήσετε αρκετά μέσα στο χρόνο και που πραγματικά χρειάζεστε.

Επιπλέον, υπάρχει και η Giving Tuesday, η Τρίτη μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ, κατά την οποία μπορείτε να δωρίσετε σε ιδρύματα τρόφιμα, χρήματα, ρούχα.

Σχεδόν οι μισοί Βρετανοί αγοράζουν κινητό τηλέφωνο την περίοδο του Black Friday

Σύμφωνα με έρευνα της βρετανικής οργάνωσης Population Matters που ασχολείται με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από την ανθρώπινη δραστηριότητα, σχεδόν το 40% των Βρετανών αγοράζουν νέο κινητό τηλέφωνο την περίοδο του Black Friday, με το ποσοστό να αγγίζει το 53% στις ηλικίες 18-24.
Από την έρευνα προκύπτει ότι ένας στους πέντε νέους νιώθουν ότι τους ασκείται πίεση από τους εμπόρους, τους influencers και τους φίλους να αποκτήσουν το τελευταίο μοντέλο κινητού τηλεφώνου, ενώ το 40% φοβάται μήπως χάσει την ευκαιρία των προσφορών.

Το φαινόμενο «Phone-mo», κατά το σύνδρομο FΟΜΟ (Fear Of Missing Out) δηλαδή φόβος μη μείνεις εκτός από όσα συμβαίνουν γύρω σου, αποδίδεται στον τεράστιο διαφημιστικό όγκο που το καταναλωτικό κοινό δέχεται καθημερινά όταν πλησιάζει αυτή η περίοδος. Δεν είναι τυχαίο ότι περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες δήλωσαν ότι έλαβαν διαφημιστικό υλικό ή είδαν διαφημίσεις τον περασμένο μήνα που τους ενθάρρυνε να αγοράσουν νέο κινητό την Black Friday.

Διαβάστε ακόμη

Κύμα καταγγελιών για φοροδιαφυγή – «Καρφώνουν» ακόμη και όσα βλέπουν στα social media!

Κράτη μέλη της ΕΕ πιέζουν για χαλάρωση των νέων κυρώσεων στη Ρωσία

Ερντογάν: Οι πέντε ώρες του Τούρκου προέδρου στην Αθήνα – Το πρόγραμμα και τα ραντεβού των υπουργών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ