Ένα παλιό σχέδιο για την δημιουργία ποδηλατοδρόμου κατά μήκος της Ιεράς Οδού επανέρχεται στο προσκήνιο και, όπως όλα δείχνουν, θα μπει σε τροχιά υλοποίησης.

Συγκεκριμένα, το Δ.Σ. του «Πράσινου Ταμείου» αποφάσισε κατά τη χθεσινή έκτακτη συνεδρίασή του τη χρηματοδότηση του Αναπτυξιακού Οργανισμού της Περιφέρειας Αττικής που θα αναλάβει την υπηρεσία «Τεύχους Οδηγιών Σχεδιασμού και Μεθοδολογίας στρατηγικής ανάπτυξης ποδηλατικών υποδομών κατά μήκος της Ιεράς Οδού» με το ποσό των 400.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%).

Ειδικότερα αποφασίστηκε η ένταξη της σχετικής δαπάνης στον Άξονα Προτεραιότητας 2 «Αστική Αναζωογόνηση & Λοιπές δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» έτους 2022.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση, η Ιερά Οδός είναι ο αρχαιότερος δρόμος της Αττικής που συνέδεε στην αρχαιότητα την Αθήνα με την Ελευσίνα. Σήμερα, διατρέχει τους Δήμους Αθηναίων, Αιγάλεω και Χαϊδαρίου. Έχει ως αρχή τη συμβολή της με την οδό Πειραιώς/ Παν. Τσαλδάρη και πέρας τη Λ. Αθηνών, διασχίζοντας τόσο περιοχές βιομηχανικών χρήσεων όσο και περιοχές αμιγούς κατοικίας και χώρων πρασίνου (Βοτανικός κήπος).

Σε όλο το μήκος της εξυπηρετεί την αμφίδρομη κίνηση των οχημάτων και το πλάτος της ανά ρεύμα κυκλοφορίας κυμαίνεται κυρίως από 6 έως 8 μέτρα, ενώ σε ορισμένα σημεία το υφιστάμενο πλάτος οδοστρώματος φτάνει έως τα 15 μέτρα. Στο μεγαλύτερο τμήμα της (από την οδό Πειραιώς/ Παν. Τσαλδάρη έως την οδό Νικομήδειας) διαθέτει κεντρική νησίδα καθώς και πεζοδρόμια.

Το συγκεκριμένο σχέδιο για τη δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων προτάθηκε για πρώτη φορά από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας στη διαβούλευση για το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής. Με το σχέδιο- πλαίσιο για τη Δυτική Πύλη της Αθήνας (ΟΡΣΑ 1991), προβλέφθηκε ο ποδηλατόδρομος κατά μήκος της Ιεράς Οδού, ενώ στον σχεδιασμό του ΡΣΑ Αθήνας-Αττικής (το 2014) ως προς το Μητροπολιτικό Δίκτυο Ποδηλατικών Διαδρομών, σε πρώτη φάση προτεραιότητας/ υλοποίησης περιλαμβάνεται στο δίκτυο η Ιερά Οδός.

Ταυτόχρονα επισημαίνεται ότι η συνολική ανάδειξη και ανάπλασή του δρόμου αποκτά ιδιαίτερη σημασία, σε συνδυασμό με την Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2023.

Από το κέντρο μέχρι το Χαϊδάρι

Ο προτεινόμενος ποδηλατόδρομος θα εκτείνεται σε μήκος 8 χλμ και θα συνδέει τον Δήμο Χαϊδαρίου με το κέντρο της Αθήνας, έτσι ώστε να υπάρχει συνέχεια του ποδηλατικού δικτύου με τον Μητροπολιτικό Ποδηλατικό Άξονα «Φάληρο-Κηφισιά» και κατ’ επέκταση με το σύνολο των ποδηλατικών υποδομών της πρωτεύουσας.

Όπως επισημαίνεται, η διαδρομή είναι ως επί το πλείστον ομαλή (χωρίς ανηφόρες και κατηφόρες) και με επαρκές πλάτος για την ανάπτυξή της. Οι μετακινούμενοι με ποδήλατο θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε σταθμούς του μετρό καθώς και σε σημαντικές χρήσεις στους όμορους δήμους (ενδεικτικά Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, Διομήδειος Βοτανικός Κήπος κ.ά) και να διασχίζουν το σύνολο της διαδρομής με ασφάλεια και ευκολία.

Σημειώνεται ότι η ενίσχυση της μετακίνησης με ποδήλατο εντάσσεται στον συνολικό κυβερνητικό σχεδιασμό για την πρωτεύουσα και όχι μόνο, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της χώρας για μείωση των αερίων του θερμοκηπίου και επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας των αστικών περιοχών.