Ήταν τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν, -ως αποτέλεσμα πολυετών διεργασιών-, η σύνοδος του ΟΗΕ για το κλίμα που έγινε με την παρουσία ηγετών από όλο τον κόσμο, κατέληξε στη συμφωνία 66 χωρών στον στόχο για μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050.

Αυτές οι χώρες δεσμεύθηκαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους, εκτός των άλλων και με 93 επιχειρήσεις, προκειμένου να φθάσουν σε μηδενικές εκπομπές αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου μέχρι τα μέσα του αιώνα, περιορίζοντας έτσι την υπερθέρμανση του πλανήτη στα όρια που θέτει η συμφωνία του Παρισιού.

Στην ίδια κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε τη στρατηγική της ενεργειακής μετάβασης με στόχο η Ευρώπη να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2050, κάτι που αποτελεί το επίκεντρο του φιλόδοξου Green Deal.
Με βάση τη στρατηγική της Ε.Ε. «η κοινωνία στο σύνολό της, καθώς και όλοι οι τομείς της οικονομίας, – από τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας έως τον τομέα της βιομηχανίας, των μετακινήσεων, των κτιρίων, της γεωργίας και της δασοκομίας-, θα παίξουν έναν ρόλο».

Τα νέα επενδυτικά κριτήρια

Σε όλη αυτή την κινητοποίηση, τον πλέον κρίσιμο ρόλο, επί της ουσίας, καλούνται να παίξουν οι παραγωγικοί κλάδοι της παγκόσμιας οικονομίας, η βιομηχανία εντάσεως ενέργειας, η αεροπορική βιομηχανία και γενικότερα όλοι οι πυλώνες του συστήματος. Με άλλα λόγια, αρχίζει και διαμορφώνεται πλέον, σε συνδυασμό με τις προτεραιότητες του ψηφιακού μετασχηματισμού και της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, μια νέα πραγματικότητα στην οποία θα κληθούν να ανταποκριθούν, αργά ή γρήγορα, όλες οι επιχειρήσεις.

Ένας παράγοντας που επιταχύνει τις εξελίξεις είναι η ολοένα και εντονότερη υιοθέτηση περιβαλλοντικών κριτηρίων από τους μεγάλους θεσμικούς επενδυτές. Έτσι, είναι προφανές ότι για την επιχειρηματικότητα τίθενται πλέον διαφορετικά «μέτρα και σταθμά» όσον αφορά τη δυνατότητα προσέλκυσης επενδύσεων, με δεδομένο ότι τα κριτήρια ESG, -στον πυρήνα των οποίων βρίσκονται και οι φιλικές προς το κλίμα δράσεις και πολιτικές-, αποτελούν από σήμερα σε ένα βαθμό και στο κοντινό «αύριο» απόλυτα, όρο sine qua non για την ίδια τη βιωσιμότητα των ισχυρών βιομηχανικών ομίλων.

Ξένοι και ελληνικοί όμιλοι σε αυτό τον δρόμο

Για αυτό όλο και περισσότεροι όμιλοι, ξένοι και ελληνικοί, σπεύδουν να τοποθετηθούν και να αλλάξουν με βάση τις επιταγές της νέας εποχής.

Ενδεικτικά, στη χώρα μας, πριν λίγες ημέρες η Mytilineos έγινε η πρώτη ελληνική βιομηχανία που άνοιξε το δρόμο για μία πιο πράσινη και περιβαλλοντικά φιλική ανάπτυξη, βάσει των δεικτών επίδοσης ESG. Έτσι, δεσμεύεται να ελαχιστοποιήσει το ανθρακικό της αποτύπωμα, φιλοδοξώντας να μειώσει τις συνολικές άμεσες και έμμεσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κατά τουλάχιστον 30% έως το 2030, σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, ενώ μέχρι το 2050 δεσμεύεται να επιτύχει ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα στο σύνολο της επιχειρηματικής της δραστηριότητας. Για τον ιδιαίτερα ενεργοβόρο τομέα του αλουμινίου, -που ανήκει στις core δραστηριότητές της-, εξήγγειλε ότι από το 2030 θα παράγει μόνο «πράσινο αλουμίνιο».

Στις αρχές Φεβρουαρίου, ο πολυεθνικός κολοσσός της Nestlé, δεσμεύτηκε να μειώσει στο μισό τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 για να φτάσει στις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Για να επιταχύνει την πορεία της προς την επίτευξη αυτού του στόχου, θα επενδύσει συνολικά 3,2 δισ ελβετικά φράγκα τα επόμενα πέντε χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, η Nestlé Ελλάς έχει ήδη κάνει τα πρώτα βήματα στην ηλεκτροκίνηση και σε εναλλακτικές μορφές μεταφοράς πιο φιλικές προς το περιβάλλον, ενώ τα δύο εργοστάσια της εταιρείας στη χώρα μας χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται κατά 100% από ανανεώσιμες πηγές.

Tον μηδενισμό των εκπομπών CO2 έως το 2050 βάζει ως στόχο και η Aegean, υλοποιώντας την πρωτοβουλία «Destination 2050» και συμβάλλοντας στην παγκόσμια εκστρατεία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Πρόκειται για τη μεγάλη περιβαλλοντική κινητοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αερομεταφορών με σκοπό μηδενικούς ρύπους τα επόμενα 30 χρόνια για όλες τις πτήσεις προς την ΕΕ, την Μεγάλη Βρετανία και την Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών. Σημειώνεται ότι τα 2/3 των εκπομπών προέρχονται από αεροπλάνα που εκτελούν διαδρομές μικρών αποστάσεων.

Το παράδειγμα της Eni και ο Ντράγκι

Την περασμένη Παρασκευή ένας ακόμη ενεργειακός κολοσσός, η ιταλική Eni ανακοίνωσε τη «συστράτευσή» της στον ίδιο στόχο, δεσμευόμενη για ουδέτερο αποτύπωμα έως το 2050. Κάτι που επιβραβεύθηκε με άνοδο της μετοχής της στο χρηματιστήριο.

«Δεσμευόμαστε για την πλήρη απεξάρτηση όλων των προϊόντων και διαδικασιών μας από τις ανθρακούχες εκπομπές μέχρι το 2050», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της Κλαούντιο Ντεσκάλζι, τονίζοντας ότι «το σχέδιό μας είναι συγκεκριμένο, λεπτομερές, οικονομικά βιώσιμο και τεχνολογικά αποδεδειγμένο».
Πέρυσι, η Eni είχε ανακοινώσει ότι θα μειώσει τις απόλυτες εκπομπές κατά 25% μέχρι το 2030, από τα επίπεδα του 2018 και κατά 65% μέχρι το 2040.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι δεν είναι τυχαίο πως ο νεοδιορισθείς Πρωθυπουργός της Ιταλίας Μάριο Ντράγκι, έθεσε την κλιματική αλλαγή στο επίκεντρο των σχεδίων του για τη χώρα, αναφέροντας ότι η κυβέρνησή του σκοπεύει να ενισχύσει τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την παραγωγή πράσινου υδρογόνου.

Η Eni, η οποία αποκομίζει τα περισσότερα από τα κέρδη της από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, δήλωσε ότι ο στόχος της μείωσης των εκπομπών για το 2050 θα επιτευχθεί, μεταξύ άλλων με την αύξηση της δυναμικότητας των ΑΠΕ, σε 60 GW το 2050 από 300 MW τώρα. Στο πλαίσιο αυτό, θα επιδιώξει επίσης εξαγορές για να επιταχύνει τον πράσινο μετασχηματισμό της, θα συγχωνεύσει τις επιχειρήσεις ΑΠΕ και λιανικής για να αυξήσει την πελατειακή της βάση και παράλληλα θα προχωρήσει σε πωλήσεις assets ύψους 2 δις ευρώ και σε νέες επενδύσεις, όπως μονάδες δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.
Η Eni σκοπεύει να δαπανήσει 7 δις ευρώ ετησίως την επόμενη τετραετία, με πάνω από το 20% να προορίζεται για πράσινα έργα.

Διαβάστε ακόμη 

ΙΜΟ – WISTA: Αρχίζουν έρευνα για τη θέση της γυναίκας στη Ναυτιλία

Eπίδομα 534 ευρώ: Πότε πληρώνονται οι αναστολές Φεβρουαρίου (vid)