«Ενέργεια παντού». Με αυτό το σύνθημα-στόχο η Blue Grid Gas &Power, -η εταιρεία με την οποία συμμάχησε η Ελινόιλ για το σκέλος του LNG στις μεταφορές-, ξεκίνησε τη διαδρομή της πριν μια τετραετία περίπου, ποντάροντας στο «αύριο».

Εξειδικευμένη στο κομμάτι των καθαρών καυσίμων και ειδικότερα του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου αναλαμβάνει την προμήθειά του σε τελικούς καταναλωτές που προέρχονται από τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τη ναυτιλία. Πρόκειται για μια αγορά που στη χώρα μας βρίσκεται σε εμβρυακό επίπεδο, -σε αντίθεση με άλλες όπως η Γαλλία, η Ισπανία, το Ην. Βασίλειο-, ωστόσο προβλέπεται να αναπτυχθεί δυναμικά μετά την ολοκλήρωση της απαραίτητης υποδομής στη Ρεβυθούσα (σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων με ΥΦΑ), προς τα τέλη της χρονιάς.

Έτσι, η Blue Grid, που ήδη δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, έχει προετοιμαστεί για αυτή την «επόμενη μέρα», η οποία βρίσκεται πλέον πολύ κοντά.

Είναι μια πρωτοπόρα εταιρεία, καθότι η πρώτη,- και πιθανότατα η μόνη (ακόμη)-, που άνοιξε το συγκεκριμένο δρόμο και η συνεργασία της με την Ελινόιλ, μέσω της νεοσυσταθείσας “Blue Fuel”, την «συστήνει» ουσιαστικά στην ελληνική αγορά.

Η αφετηρία της ωστόσο βρίσκεται στο 2017, όταν ιδρύθηκε κοινοπρακτικά μεταξύ Ελλήνων επενδυτών που ειδικεύονται στην διαχείριση πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας και της EuroSite Power, εταιρείας παροχής ενεργειακών υπηρεσιών με πολυδιάστατη και πετυχημένη πορεία στην συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Blue Grid Σοφοκλής Παπανικολάου, μιλάει σήμερα στο newmoney για τη δραστηριότητα, τους στόχους και τα σχέδια της εταιρείας, αλλά και για τις προοπτικές αυτής της νέας αγοράς.

Πριν την ενασχόλησή του με την Blue Grid, ο κ. Παπανικολάου ήταν διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης της Franco Compania Naviera, ναυτιλιακής εταιρίας με έδρα την Αθήνα και εξειδίκευση στις θαλάσσιες  μεταφορές ξηρού φορτίου. Έχει επίσης εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων στην Monitor Deloitte, στο γραφείο του Λονδίνου.

-Πότε δημιουργήθηκε η Blue Grid, από ποιους και με ποιο στόχο;

Ξεκινήσαμε την εταιρεία το 2017 και οι μέτοχοι είναι πρόσωπα που δραστηριοποιούνται κυρίως στο χώρο της ναυτιλίας. Σκοπός μας ήταν να αναπτύξουμε την αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου σαν καύσιμο προς τελικούς καταναλωτές στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και της Αν. Μεσογείου.

-Άρα δραστηριοποιείστε στο χώρο της προμήθειας LNG

Η Blue Grid είναι μια εταιρεία trading που εμπορεύεται LNG σε τελικούς καταναλωτές που ανήκουν τρεις βασικές κατηγορίες. Τις βιομηχανίες και ειδικότερα αυτές εκτός δικτύου, που δεν έχουν πρόσβαση σε αγωγούς φυσικού αερίου και τις οποίες προμηθεύουμε με βυτία, αντικαθιστώντας καύσιμα όπως το μαζούτ ή το υγραέριο.  Η δεύτερη κατηγορία είναι οι μεταφορές, στα πλαίσια της οποίας έγινε και η συνεργασία με την Ελινόιλ. Η τρίτη κατηγορία είναι ο κλάδος της ναυτιλίας, όπου σκοπός μας είναι να προμηθεύουμε με υγροποιημένο φυσικό αέριο βαπόρια που θα καταναλώνουν LNG.

-Σε ποιες περιοχές αναπτύσσεται η δραστηριότητά σας;

Στη ΝΑ Ευρώπη και κυρίως στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Σε επίπεδο χωρών, Β. Μακεδονία, Αλβανία, Βουλγαρία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Βοσνία, Κροατία είναι θα έλεγα αυτές που μας απασχολούν περισσότερο στα σκέλη της βιομηχανίας και των μεταφορών. Όσον αφορά τη ναυτιλία, εστιάζουμε στη Αν. Μεσόγειο, με βάση, προς το παρόν, τον Πειραιά και άλλα ελληνικά λιμάνια.

-Ποια είναι η θέση σας στην αγορά και το εύρος του πελατολογίου σας;

Αυτή η αγορά του LNG, με την έννοια της προμήθειας του προϊόντος ως καύσιμο για τελική χρήση, δεν υπάρχει στην Ελλάδα και είμαστε η πρώτη εταιρεία που την αναπτύσσει.

Μέχρι σήμερα όλο το LNG που εισάγεται στη χώρα κατευθύνεται στη Ρεβυθούσα όπου αποθηκεύεται και αεριοποιείται για να διοχετευθεί στους αγωγούς. Πρόκειται λοιπόν για μια νέα αγορά στην Ελλάδα που θα ξεκινήσει ουσιαστικά με την ολοκλήρωση και λειτουργία του Σταθμού Φόρτωσης Βυτιοφόρων με ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Άρα για τεχνικούς λόγους η συγκεκριμένη αγορά βρίσκεται στο σημείο μηδέν και εμείς είμαστε η πρώτη εταιρεία με αυτή τη δραστηριότητα στην περιοχή. Στο πελατολόγιό μας αρχίζουν να εντάσσονται διάφορες εταιρείες, όπως, για παράδειγμα, μια χαλυβουργία στο Μαυροβούνιο, την οποία θα προμηθεύουμε με LNG αρχικά από ευρωπαϊκούς σταθμούς. Ακόμη, έχουμε συνάψει και την πρώτη μας σύμβαση με ελληνική βιομηχανία, και συγκεκριμένα χαρτοποιία, όπου σύντομα ξεκινάμε και εκεί την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών. Σκοπός μας είναι να αρχίσουμε να την τροφοδοτούμε  από τον Ιανουάριο του 2022 από τη Ρεβυθούσα.

– Ποιες είναι οι πηγές προμήθειας; Συνεργάζεστε με συγκεκριμένους παραγωγούς;

Προς το παρόν η προμήθεια γίνεται από τερματικά του εξωτερικού, όπως στην Πολωνία, τη Γαλλία και το Ρότερνταμ, στα οποία παρέχουν προϊόν διάφοροι traders.  Όσον αφορά την Ελλάδα, υπάρχει στρατηγική συνεργασία με συγκεκριμένο προμηθευτή.

-Η συνεργασία με την Ελινόιλ, κατά κάποιο τρόπο, έρχεται να «συστήσει» ευρύτερα  την εταιρεία σας στην Ελλάδα

Είναι ορθό αυτό. Η εταιρεία μας είναι απόλυτα εξειδικευμένη στο πεδίο των καθαρών καυσίμων και συγκεκριμένα στο LNG που είναι το πιο καθαρό καύσιμο σήμερα με εφαρμογή στην πράξη. Έτσι οι μόνοι που μας γνώριζαν καλά μέχρι τώρα ήταν οι πελάτες μας, κυρίως βιομηχανικοί και ναυτιλιακοί. Δεν επιδιώξαμε, επομένως, μια ευρύτερη προβολή, η οποία σιγά σιγά θα έρχεται όσο η αγορά ωριμάζει και θα αρχίσουν να ανακοινώνονται διάφορα έργα μας το επόμενο διάστημα.

-Έχετε στα σκαριά κάποιες νέες συνεργασίες με ελληνικές εταιρείες;

Θα έλεγα ότι έρχονται αρκετές συμφωνίες με πελάτες-τελικούς καταναλωτές, αλλά δεν μπορώ να ανακοινώσω ακόμη κάτι σχετικά.

-Χρησιμοποιείτε δικά σας μέσα για τη μεταφορά του LNG στους πελάτες;

Ναι και έχουμε ήδη προχωρήσει στην αγορά τεσσάρων βυτιοφόρων, ενώ θα ακολουθήσει η προμήθεια και άλλων. Επίσης με δικά μας μέσα και υλικοτεχνική υποδομή κάνουμε την αποθήκευση και αεριοποίηση στο χώρο του τελικού πελάτη, όπως μικρές δεξαμενές που αποθηκεύουν το προϊόν σε κρυογενικές θερμοκρασίες ώστε να παραμένει υγρό. Σκοπός είναι να παρέχουμε στους πελάτες το προϊόν έτοιμο για καύση.

-Πότε βλέπετε ότι θα αρχίσει να ανοίγει αυτή η αγορά στην οποία είστε πρωτοπόροι;

Θα έλεγα πρακτικά από τις αρχές της επόμενης χρονιάς. Πράγματι,  η Blue Grid ήταν η πρώτη, -θεωρώ και η μόνη-, εταιρεία που κάνει αυτή τη δουλειά στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή. Εκτιμώ βέβαια ότι όσο περνάει ο καιρός θα αρχίσουν να δραστηριοποιούνται αρκετοί εγχώριοι παίκτες.

Πώς κρίνετε την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου γενικότερα καθώς ήδη αναπτύσσεται, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη και μεγάλα έργα;

Η Ελλάδα είναι μια αγορά της οποίας η κατανάλωση σε φυσικό αέριο αυξάνεται κυρίως λόγω της ηλεκτροπαραγωγής. Ένας άλλος μεγάλος πόλος προβλέπω ότι θα είναι η μη διασυνδεδεμένη περιοχή της χώρας, είτε γεωγραφικά, είτε σε επίπεδο κλάδων. Εκεί όπου δεν υπάρχει διείσδυση του δικτύου, αλλά υπάρχουν και ενεργοβόρες βιομηχανίες και δυνατότητα τροφοδοσίας μεταφορών, όπως βαρέων οχημάτων που στο μέλλον θα καταναλώνουν όλο και περισσότερο LNG. Κάτι που θα αυξήσει την κατανάλωση φυσικού αερίου, αλλά η λογική και τα οικονομικά δεδομένα δείχνουν ότι αυτό θα γίνει με ΥΦΑ  και όχι με ανάπτυξη δικτύων, μικροδικτύων ή επέκταση του ΕΣΦΑ.

Ο άλλος μεγάλος πόλος είναι η ναυτιλία όπου το ΥΦΑ μπορεί να αντικαταστήσει συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα όπως το μαζούτ ή το gasoil και να επιτρέψει έτσι τόσο στην ποντοπόρο, όσο και στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα να ανταποκριθούν πιο γρήγορα στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, αλλά και να μειώσουν σημαντικά τα κόστη τους.

Ο συνδυασμός των παραπάνω, δηλαδή οι ανάγκες των μη διασυνδεδεμένων περιοχών, αλλά και το LNG για τις μεταφορές και τη ναυτιλία, θεωρώ ότι δημιουργούν έναν μεγάλο όγκο ποσοτήτων φυσικού αερίου μέσω ΥΦΑ, ο οποίος θα προστεθεί στην ήδη αυξανόμενη κατανάλωση της χώρας που έχει φτάσει τα 5,5 bcm.