Μόλις δέκα χρόνια πριν, η Ελλάδα ήταν στην χρηματοπιστωτική… άβυσσο, προσπαθώντας να ξεπεράσει τη βαθύτερη και μεγαλύτερη σε χρονική διάρκεια ύφεση που βίωσε ποτέ δυτική χώρα. Σήμερα, ωστόσο, σύμφωνα με δημοσίευμα των «The Times», έχει γυρίσει σελίδα αποτελώντας μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ευρώπης, όπως υπογραμμίζει και το ΔΝΤ.

Μάλιστα με όχημα την «έκρηξη» του τουρισμού και την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας από τους οίκους αξιολόγησης, η Ελλάδα φαντάζει και πάλι ελκυστική στους θεσμικούς επενδυτές.

Κατά τα χρόνια της κρίσης, πολιτικοί και αναλυτές ασκούσαν κριτική στο οικονομικό μοντέλο της χώρας θεωρώντας πως στηρίζεται υπερβολικά στον τουριστικό κλάδο και την ναυτιλία. Ελάχιστοι αναγνώριζαν τις προοπτικές της χώρας ως ενεργειακού hub, ως ευρωπαϊκής πύλης που είναι τόσο κοντά στις εξόδους της Διώρυγας του Σουέζ και του Βοσπόρου. Ακόμη λιγότεροι δε, είχαν συνειδητοποιήσει ότι η Ελλάδα λειτουργούσε ήδη ως ενεργειακό hub τα τελευταία πενήντα χρόνια, διαθέτοντας τον έκτο μεγαλύτερο κλάδο διύλισης στην Ευρώπη, πίσω μόνο από μεγάλες οικονομικές δυνάμεις όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.

Ευρωπαίοι και Έλληνες αξιωματούχοι συμφωνούσαν πως ο κλάδος της διύλισης δεν βρισκόταν στην ατζέντα τους και δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μηχανή διαρκούς ανάπτυξης για τη χώρα. Η πραγματικότητα, ωστόσο, ήταν τελείως διαφορετική.

Κατά την περίοδο εξόδου από την κρίση, το διάστημα 2016-2022, η συνεισφορά των διυλιστηρίων της Motor Oil Group και της Hellenic Energy σε εταιρικούς φόρους προς τα κρατικά ταμεία έφτασαν το 1,9 δισ. ευρώ. Εξάλλου, ο κλάδος αποδείχτηκε ιδιαίτερα ανταγωνιστικός, εξάγοντας προϊόντα σε όλο τον κόσμο, ακόμη και σε σχέση με έτερες χώρες που ξεχωρίζουν για το χαμηλό κόστος παραγωγής, όπως η Τουρκία.

Ο κλάδος διύλισης, τα τελευταία είκοσι χρόνια, αναλογεί στο 25% με 35% επί των συνολικών εξαγωγών της Ελλάδας. Επίσης είναι ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες της χώρας, προσφέροντας περίπου 7.000 εξειδικευμένες θέσεις εργασίας, πέρα από τη συνεργασία της με έτερους κλάδους και εργολάβους.

Είναι χαρακτηριστικό, όπως επισημαίνουν οι Times, πως είναι ένας από τους ελάχιστους κλάδους στην Ελλάδας που δεν χρειάστηκε ποτέ να διασωθεί. Αντιθέτως το εισόδημα που παρήγαγε βοήθησε τους Έλληνες φορολογούμενους μέσω των εισφορών αλληλεγγύης, αλλά και εθελοντικές συνεισφορές.

Πάνω από 8,8 δισ. ευρώ επενδύσεις

Μέσα στα τελευταία 15 χρόνια, τα διυλιστήρια της Ελλάδας έχουν επενδύσει πάνω από 8,8 δισ. ευρώ για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό τους, ώστε να είναι έτοιμα να ανταπεξέλθουν σε όλες τις πιθανές συνθήκες που μπορεί να επικρατούν στον κλάδο των commodities.

Αντιστοίχως ο κλάδος έχει σημαντική συνεισφορά στην ταχεία ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας τη χώρα σε παγκόσμιο παίχτη στην παραγωγή βιώσιμης ενέργειας.

Οι ελληνικές εταιρείες διύλισης ελέγχουν περίπου το 20% των ΑΠΕ της χώρας, με βάση τα επίπεδα εγκατεστημένης δυναμικότητας και έχουν φιλόδοξα σχέδια για επιπλέον επενδύσεις άνω των 10 δισ. ευρώ σε project ενεργειακής μετάβασης μέχρι το 2030. Στα project αυτά περιλαμβάνονται έργα παραγωγής καυσίμων χαμηλών ρύπων ή υδρογόνου και η διασφάλιση της θέσης της Ελλάδας ως ενεργειακού hub στο μέλλον.

Πάντως, παρά τις επενδύσεις σε ΑΠΕ, τα ελληνικά διυλιστήρια διατηρούν συνάμα τη δυνατότητα τους να καλύπτουν τις τρέχουσες ανάγκες.

Εξάλλου, σύμφωνα και με την πρόσφατη έκθεση του ΟΠΕΚ για την παγκόσμια πετρελαϊκή αγορά, τα επίπεδα ζήτησης διεθνώς θα συνεχίσουν να αυξάνονται μέχρι το 2045 με οδηγό την υψηλή κατανάλωση από τις αναδυόμενες οικονομίες, κάποιες από τις οποίες ήδη εισάγουν καύσιμα και προϊόντα πετρελαίου από την Ελλάδα.

Αυτοί, λοιπόν, που προάγουν την απομείωση του κλάδου διύλισης στην Ευρώπη για περιβαλλοντολογικούς λόγους θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους την επέκταση της δυναμικότητας έτερων διυλιστηρίων στην Τουρκία, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Διότι σε διεθνές επίπεδο οι επενδύσεις στον κλάδο του πετρελαίου θα συνεχιστούν ούτως ή άλλως, απλά θα συνεχιστούν σε έτερες περιοχές.

Διαβάστε ακόμη

Κύμα καταγγελιών για φοροδιαφυγή – «Καρφώνουν» ακόμη και όσα βλέπουν στα social media!

Έρχονται 360.000 emails για άμεση αναβάθμιση και σύνδεση με την εφορία (γράφημα)

Γιατί οι Big Oil επιλέγουν τη στρατηγική δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ