Το Facebook, ακολουθώντας το παράδειγμα των υπολοίπων tech giants, δεσμεύεται να γίνει «πράσινο». Αφού ανακοίνωσε την επίτευξη του στόχου που έθεσε το 2018 για την ενεργειακή κάλυψη των παγκόσμιων δραστηριοτήτων του με 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μέχρι το 2020, προχώρησε στη σύναψη συνεργασίας με την ινδική εταιρεία ηλιακής και αιολικής ενέργειας CleanMax, με έδρα τη Βομβάη, για την υποστήριξη έργων αειφορίας στην Ινδία.

Οι δυο εταιρείες συμφώνησαν να  αναπτύξουν ένα χαρτοφυλάκιο αιολικών και ηλιακών έργων που θα τροφοδοτεί με ανανεώσιμη ενέργεια το ηλεκτρικό δίκτυο στις πολιτείες της Ινδίας όπου έχει εγκαταστάσεις το μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Το πρώτο κοινό projectτηςFacebook και τηςCleanMax είναι ένα αιολικό έργο 2 MW που βρίσκεται στην Καρνάτακα. Ενώ η CleanMax θα είναι ιδιοκτήτης και υπεύθυνη της λειτουργίας των έργων, το Facebook θα παρέχει μακροπρόθεσμη υποστήριξη δεσμεύοντας να αγοράσει το 100% των περιβαλλοντικών πιστοποιητικών περιβαλλοντικών (EAC).

Περίπου το ήμισυ της χωρητικότητας του έργου τέθηκε πρόσφατα σε λειτουργία και παράγει ήδη ισχύ, ενώ η ενέργεια από τα παραπάνω έργα αναμένεται να χρησιμοποιηθεί από τον τεχνολογικό κολοσσό για το πρώτο του datacentre στην Ασία, το οποίο θα εγκαινιαστεί του το επόμενο έτος.

«Είμαστε ενθουσιασμένοι που ανακοινώνουμε αυτό το σημαντικό βήμα που μας βοηθά να υποστηρίξουμε τις δραστηριότητές μας στην Ινδία με 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», ανέφερε σε δήλωση ο UrviParekh, επικεφαλής του τμήματος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο Facebook.«Η  συνεργασία με την CleanMax θα επιτρέψει την παραγωγή νέας ηλιακής και αιολικής ενέργειας στο άμεσο μέλλον, συμβάλλοντας στην απανθρακοποίηση του ινδικού ηλεκτρικού δικτύου. Το Facebook έχει δεσμευτεί να διατηρήσει τα υψηλότερα πρότυπα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας σε όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων του», συμπλήρωσε ο Parekh.

Από την πλευρά του, ο  συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της CleanMax, AndrewHines, δήλωσε: «Πάντα προσπαθούσαμε να αναπτύξουμε καινοτόμες λύσεις για να βοηθήσουμε τους πελάτες μας να επιτύχουν στο 100% τις φιλοδοξίες τους για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Δεδομένων των περιορισμών στην τροφοδοσία ενέργειας σε πολλές εγκαταστάσεις, συνεργαζόμαστε με εταιρείες όπως το Facebook για να βρούμε δημιουργικές λύσεις σε αυτά τα προβλήματα».

Η CleanMax αποτελεί κορυφαία εταιρεία ανανεώσιμης ενέργειας της Ινδίας και είναι η πρώτη ινδική εταιρεία που κέρδισε τα Transformational Business Awards 2018 από τους Financial Times (FT) και την International Finance Corporation (IFC) στην κατηγορία «Transformational Infrastructure».

Στόχος της, όπως δηλώνει, είναι να γίνει ο νούμερο ένα συνεργάτης αειφορίας για τους πελάτες της. «Δεσμευμένοι στον στόχο μας να παρέχουμε λύσεις πράσινης και καθαρής ενέργειας στους εταιρικούς και βιομηχανικούς συνεργάτες μας, έχουμε εγκαταστήσει 550+ ηλιακούς σταθμούς σε ολόκληρη την Ινδία με ηλιακή χωρητικότητα άνω των 250+ MWp σε όλη τη χώρα, βοηθώντας στην μείωση 331.200 τόνων CO2 ετησίως και παρέχοντας πράσινη ενέργεια στους πελάτες μας από ποικίλους τομείς», αναφέρει η εταιρεία στην ιστοσελίδα της.

Η επιλογή της Ινδίας δεν ήταν τυχαία

Πρωταγωνίστρια στην «πράσινη» επανάσταση αναδεικνύεται η Ινδία, η οποία, σύμφωνα με το Ίδρυμα EquityBrand, το 2019 κατατάχθηκε πέμπτη στην αιολική και ηλιακή ενέργεια και τέταρτη σε εγκατεστημένη ισχύ από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η κυβέρνηση έχει ήδη θέσει στόχο να επιτύχει 175 GW εγκατεστημένης ανανεώσιμης ενέργειας ως το τέλος του 2022.

Υπό αυτές τις συνθήκες δεν προκαλεί έκπληξη η ραγδαία ανάπτυξη στη χώρα νεοφυών cleantechstartup τα τελευταία χρόνια, οι οποίες συνάπτουν συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες καθώς και κυβερνητικές υπηρεσίες για τη μείωση της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα ή άλλες μη καθαρές πηγές ενέργειας.

Ο μεγαλύτερος παραγωγός ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ινδία από την άποψη της παραγωγικής ικανότητας, η ReNewPower, μπορεί να παράγει έως και 8 GW ισχύος και διαθέτει περιουσιακά στοιχεία σε 16 πολιτείες. Η ReNewPower με την υποστήριξη της GoldmanSachs συγκέντρωσε πρόσφατα 585 εκατομμύρια δολάρια μέσω μιας προσφοράς ομολόγων και έχει αξία επιχείρησης περίπου 8 δισ.

Οι «πράσινοι» στόχοι του Facebook

Σε παγκόσμιο επίπεδο, το Facebook έχει ήδη επιτύχει τον στόχο του 100% για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις καθαρές μηδενικές εκπομπές. Η εταιρεία αναφέρει ότι έχει συνάψει συμβάσεις για περισσότερα από έξι gigawatts αιολικής και ηλιακής ενέργειας σε 18 πολιτείες και πέντε χώρες, και τα 63 έργα που λειτουργούν συνολικά βρίσκονται στα ίδια ηλεκτρικά δίκτυα με τα κέντρα δεδομένων που υποστηρίζουν.

Τα τελευταία χρόνια, το Facebook έχει μειώσει σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Από το 2017, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις δραστηριότητες του μειώθηκαν κατά 94%, ξεπερνώντας τους στόχους της για μείωση των εκπομπών κατά τα τρία τέταρτα, σύμφωνα με την έκθεση αειφορίας της εταιρείας.

Οι εκπομπές μειώθηκαν εστιάζοντας, κυρίως, στα τεράστια κέντρα δεδομένων που τροφοδοτούν τους διακομιστές που εκτελούν τις υπηρεσίες του Facebook, καθώς και τις τοποθεσίες γραφείων του. “Τα κέντρα δεδομένων για εμάς είναι οι κύριες πηγές κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και το κύριο αποτύπωμα μας”, δήλωσε ο Parekh. Η μείωση των εκπομπών απαιτεί «να κάνουμε τα κέντρα δεδομένων μας όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά και να μειώσουμε την ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται, καθώς και την αγορά τεράστιων ποσοτήτων αιολικής και ηλιακής ενέργειας για τη λειτουργία αυτών των κέντρων».

Πέρυσι, όταν οι περισσότεροι υπάλληλοί της εταιρείας άρχισαν να εργάζονται εξ αποστάσεως ως αποτέλεσμα της πανδημίας,  το Facebook ανακοίνωσε ότι αγόρασε αρκετή καθαρή ενέργεια για να αντιστοιχεί με το ποσό που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι στο σπίτι.

Η εταιρεία εξακολουθεί να εκπέμπει άνθρακα από την κατασκευαστική της δραστηριότητα και τη χρήση φυσικού αερίου σε ορισμένες περιοχές όπου δεν έχει άλλες επιλογές ενέργειας, δήλωσε ο Parekh. Πέρυσι, η ποσότητα αυτή ήταν ισοδύναμη με 38.000 μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα (ή με περίπου τόση ποσότητα άνθρακα όσο εκπέμπεται από 8.900 αυτοκίνητα σε ένα χρόνο).«Το Facebook αντισταθμίζει αυτές τις εκπομπές επενδύοντας σε αναδάσωση και άλλα έργα απομάκρυνσης άνθρακα», δήλωσε ο Parekh.

Τα τελευταία χρόνια, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης έχει μετατραπεί σε έναν από τους μεγαλύτερους αγοραστές καθαρής ενέργειας στον κόσμο. Μάλιστα, ήταν ο μεγαλύτερος αγοραστής καθαρής ενέργειας το 2018 και το 2019, σύμφωνα με τη Συμμαχία Αγοραστών Ανανεώσιμης Ενέργειας, αν και έπεσε στην πέμπτη θέση το 2020.

Το Facebook έθεσε πρόσφατα έναν νέο στόχο, την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού έως το 2030. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αυξήσει τις επενδύσεις σε περιβαλλοντικά ωφέλιμα έργα για να αντισταθμίσει τις εκπομπές που παράγονται από τους προμηθευτές, τους χρήστες και τους υπαλλήλους του.

Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι μία από τις πολυάριθμες εταιρείες τεχνολογίας που έχουν ανακοινώσει φιλόδοξους στόχους καθαρής ενέργειας, καθώς η πλειοψηφία των τεχνολογικών γιγάντων μεταφέρουν τις επιχειρήσεις τους και τα κέντρα δεδομένων τους σε εγκαταστάσεις ανανεώσιμης ενέργειας, θέτοντας στόχους μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.  Η Microsoft ανακοίνωσε πέρυσι ότι σκοπεύει να διαγράψει ολόκληρο το αποτύπωμα της σε άνθρακα από την ίδρυσή της καταφεύγοντας σε λύσεις αντιστάθμισης άνθρακα,  ενώ ηGoogle σχεδιάζει να εκτελεί όλες τις δραστηριότητές της με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2030. Τέλος ηAmazon δήλωσε ότι αποσκοπεί να φτάσει σε μηδενική καθαρή κατανάλωση ενεργείας σε 20 χρόνια.