Προτιμητέο επενδυτή μέσα στον Σεπτέμβριο επιδιώκει να έχει η κυβέρνηση στην Αττική Οδό όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας.

Η αντίστροφη μέτρηση για τον μεγάλο διαγωνισμό ξεκινά σήμερα καθώς οι επτά ενδιαφερόμενοι καλούνται να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους για την επέκταση της 25ετούς σύμβασης παραχώρησης με τις προσδοκίες του  τιμήματος να παραμένουν πολύ υψηλές.

Παρά το δυσμενές επιτοκιακό περιβάλλον που καθιστά ακριβό το κόστος του χρήματος αλλά και την μείωση του διοδίου στα 2,5 ευρώ που κατεβάζει τον πήχη των προσφορών, οι προβλέψεις μιλούν για ένα τίμημα μεταξύ 1,5 έως 2 δισ. Οι υποψήφιοι «βλέπουν» στην Αττική Οδό ένα δρόμο υψηλής κυκλοφορίας και αυξημένης κερδοφορίας και επομένως ένα περιουσιακό στοιχείο μεγάλης αξίας, για αυτό και ο ανταγωνισμός αναμένεται πολύ μεγάλος.

Ο δρόμος έχει επανέλθει στις κυκλοφορίες προ κρίσης καθώς σε ημερήσια βάση υπολογίζεται ότι  χρησιμοποιούν την Αττική Οδό κατά μέσο όρο πάνω από 240.000 οχήματα, περίπου 20.000 περισσότερα σε σχέση με πέρσι και πάνω από 30.000 από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Ο νέος παραχωρησιούχος έχει όμως να αντιμετωπίσει και σημαντικές προκλήσεις καθώς ο αυτοκινητόδρομος δοκιμάζει τις αντοχές του τις ώρες αιχμής, καθηλώνοντας σε πολύωρες ουρές τα οχήματα σε καθημερινή βάση με έντονους κυκλοφοριακούς φόρτους και τα Σαββατοκύριακα μέχρι τις βραδινές ώρες που καθιστούν δύσκολη την μετακίνηση των λουομένων.

Οι μνηστήρες

Το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να τρέξει με γρήγορες διαδικασίες τα επόμενα  στάδια του διαγωνισμού προκειμένου να αναπληρωθεί ο χαμένος χρόνος των προηγούμενων μηνών αλλά και για να αποφύγει μια νέα παράταση της υφιστάμενης σύμβασης που λήγει σε 14,5 μήνες. Για το λόγο αυτό έχει αποφασιστεί ότι ακόμη και το στάδιο των βελτιωμένων προσφορών θα ακολουθήσει διαδικασίες εξπρές.

Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει αποφασίσει να ζητήσει βελτιωμένη προσφορά μόνο εάν υπάρχει απόκλιση 5% του πλειοδότη από τη δεύτερη υψηλότερη προσφορά που έχει υποβληθεί για την σύμβαση παραχώρησης. Και αυτό αναμένεται να γίνει μέσα σε ένα σφιχτό διάστημα λίγων ημερών.

Για την νέα σύμβαση παραχώρησης θα αναμετρηθούν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ χωρίς την FS Ark Holdco (σ.σ First Sentier) τουλάχιστον σε αυτό το στάδιο του διαγωνισμού, το σχήμα Άκτωρ Παραχωρήσεις –AVAX με το γαλλικό fund Meridiem, η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Vinci Highways – Vinci Concessions – Mobility Partner αλλά και η Αυστραλιανή Macquarie με την Fincop Infrastructure συμφερόντων του ομίλου  Κοπελούζου. Στο άρμα της Αττικής Οδού ανέβηκε με αξιώσεις τους τελευταίους μήνες και η Intrakat, η οποία  εξασφάλισε τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό, συμμετέχοντας με αυξημένο ποσοστό 49% στην κοινοπραξία των εταιρειών Brisa – Autoestradas de Portugal και Rubicone Bidco. Χωρίς συμμαχίες κατεβαίνουν στον διαγωνισμό η Ισπανική Abertis Infraestructuras, η οποία τις προηγούμενες είχε σειρά επαφών στην Αθήνα και έχει εκφράσει την πρόθεσή της για σύμπραξη με έλληνα συνεταίρο εφόσον κερδίσει το διαγωνισμό, το ιταλικό σχήμα των Gruppo FININC – INC SpA .

Τραπεζικά στελέχη υπολογίζουν ότι για την νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα χρειαστεί τραπεζική χρηματοδότηση από 1,5 έως 2 δισ. με κάθε τράπεζα που θα συμμετάσχει στο χρηματοδοτικό σχήμα να προβλέπεται ότι θα πρέπει να συνεισφέρει από 600 έως 700 εκ. ευρώ.

Η αναπροσαρμογή του διοδίου

Η νέα παραχώρηση προκρίνει ένα σχέδιο διαφορετικής χρέωσης, για τον οδικό άξονα με αύξηση του διοδίου στα 3,25 ευρώ κατά τις ώρες αιχμής (από τις 7 έως τις 9 το πρωί και από 4 έως τις 6 το απόγευμα) μετά την πρώτη πενταετία.

Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση έχει ορίσει την τιμή του διοδίου για τα πρώτα πέντε χρόνια της νέας σύμβασης στα 2,50 από 2,80 σήμερα. Για να υπάρξει  αύξηση στα 3,25 ευρώ, αρκεί στις υπόλοιπες ώρες της μέρας να υπάρχει αισθητή μείωση της τιμής του διοδίου ώστε ο μέσος όρος όλης της μέρας να μην ξεπερνά τα 2,50 ευρώ.

Το δικαίωμα αύξησης του διοδίου προκύπτει όταν η μέση ωριαία αύξηση της κυκλοφορίας κατά τις δυο περιόδους αιχμής (πρωί –απόγευμα) και τουλάχιστον για 2 ώρες είναι χαμηλότερη των 45 χιλιομέτρων την ώρα. Αυτό θα πρέπει να συμβαίνει για 30 μέρες και για 6 συνεχόμενες μήνες  (π.χ από Ιανουάριο έως Ιούνιο) αφαιρώντας το καλοκαίρι, σε 4 τμήματα του οδικού άξονα και με την προϋπόθεση ότι τουλάχιστον σε τρία από αυτά, θα πρέπει παρατηρούνται οι ανωτέρω συνθήκες. Στα τμήματα αυτά συγκαταλέγεται μεταξύ άλλων ο κόμβος Μεταμόρφωσης και στις δύο κατευθύνσεις, η Σήραγγα Βριλισσίων, η σήραγγα Δουκίσσης Πλακεντίας.

Η νέα σύμβαση εισάγει επιπλέον δύο καινούρια στοιχεία. Πρώτον, υιοθετεί ακριβότερα διόδια για τα ρυπαίνοντα φορτηγά παλαιότερης τεχνολογίας και φθηνότερα για την νεότερη γενιά Euro6  ευθυγραμμιζόμενη πλήρως και με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες που έχουν ήδη υιοθετηθεί στην Εγνατία Οδό. Δεύτερον για πρώτη φορά, ορίζει είσπραξη εσόδων υπέρ του δημοσίου που ανέρχεται σε ποσοστό 7,5% επί των μικτών εσόδων της Αττικής Οδού.

Διαβάστε ακόμη

Η απληστία 2 στα τρόφιμα, το round trip του Τσίπρα, η αυλαία στην Αττική Οδό και μια αποχώρηση, η «πρόταση» κυρ Παντελή και η κουκλίτσα με το δούλεμα

Εξωδικαστικός μηχανισμός: Έρχονται αλλαγές – Πετάει εκτός 7 στους 8 οφειλέτες

Παναγιώτης Ψυχάρης: Διπλό σφυρί την Τετάρτη 19/7 για τα ακίνητα σε Ψυχικό και Αράχωβα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ