Κάτι λιγότερο από μία δεκαετία -από το 2012 οπότε και ξεκίνησε η πρωτοβουλία για την ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου της Θεσσαλονίκης- πέρασε μέχρι να πραγματοποιηθεί χθές η επίσημη «πρώτη» για το μεγάλο project που φιλοδοξεί να αποτελέσει κύριο επιχειρηματικό και τουριστικό πόλο της ευρύτερης περιοχής και να ενισχύσει το οικονομικό αποτύπωμα της πόλης.

Αυτή τουλάχιστον είναι η επιδίωξη των συντελεστών της ανάπλασης της ΔΕΘ, με ένα κόστος επένδυσης που θα προσεγγίσει τα 200 εκατ. ευρώ κι ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως το 2026, στα 100 χρόνια της έκθεσης. Χθές παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη το σύνολο της σχεδιαστικής πρότασης, η οποία κέρδισε ομόφωνα το 1ο Βραβείο του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού από τους εκπροσώπους της ομάδας Sauerbruch Hutton (Γερμανία), Gustafson Porter + Bowman (Βρετανία) και Έλενας Σταυροπούλου (Ελλάδα).

Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε πέρυσι τον Σεπτέμβριο και σε ό,τι έχει να κάνει με το χρονοδιάγραμμα του έργου, υπολογίζεται ότι την επόμενη διετία, 2022-2023, θα κλείσει το χρηματοδοτικό σχήμα, ώστε το 2023 και μετά την ολοκλήρωση των οριστικών μελετών να ξεκινήσουν τα έργα, με τις κατασκευαστικές εργασίες να υλοποιούνται με την έκθεση σε λειτουργία.

Στη νέα ΔΕΘ που φιλοδοξεί να παίξει ένα πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης θα κατασκευαστούν πέντε μεγάλες κτιριακές δομές, οι οποίες θα περιλαμβάνουν εκθεσιακές και συνεδριακές εγκαταστάσεις, ξενοδοχείο 120 δωματίων και επιχειρηματικό κέντρο, ενώ θα είναι διαθέσιμες συνολικά πάνω από 2.100 θέσεις στάθμευσης, οι οποίες θα είναι όλες υπόγειες.

Η ανάπλαση για τη νέα ΔΕΘ, υπόσχεται, μεταξύ άλλων, ετήσια οικονομική ωφέλεια για την πόλη ύψους 500 εκατ. ευρώ κι επιπλέον 1.000 νέες θέσεις εργασίας, με βάση σχετική μελέτη της Deloitte, δεδομένου ότι ο εκθεσιακός κλάδος έχει το μεγαλύτερο πολλαπλασιαστή από κάθε άλλη τουριστική δραστηριότητα σε μία πόλη.

Η σχεδιαστική πρόταση

Σε σχέση με τη σχεδιαστική πρόταση, διάδρομοι και γέφυρες θα συνδέουν όλους τους εκθεσιακούς χώρους στο επίπεδο του πρώτου ορόφου, συμπεριλαμβανομένης μιας υπαίθριας έκθεσης στον τελευταίο όροφο της δεύτερης εκθεσιακής εγκατάστασης. Αυτός ο εναέριος διάδρομος θα προσελκύει τους επισκέπτες να κάνουν μια βόλτα με πανοραμική θέα στη Θεσσαλονίκη. Σε περιόδους που οι αίθουσες δεν θα χρησιμοποιούνται για εκθέσεις, αυτοί οι χώροι μπορούν να παραμένουν ανοιχτοί για δημόσια χρήση ως πολιτιστικοί και κοινωνικοί χώροι, για διαλέξεις, εκθέσεις, συγκεντρώσεις με απρόσκοπτη θέα και πρόσβαση στο πάρκο.

Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο πάρκο βασισμένο στις αρχές της αειφορίας, ενώ ο χώρος αυτός θα είναι διαπερατός και συνεχώς προσβάσιμος από τους πεζούς και τους ποδηλάτες, ακόμη και όταν βρίσκονται σε εξέλιξη οι εκθεσιακές δραστηριότητες. Το πάρκο, όπως αναφέρουν οι συντελεστές του έργου, θα αποτελέσει μεγάλο πλεονέκτημα για την πόλη, καθώς «θα συνδέσει το βουνό με τη θάλασσα, θα είναι ένας πράσινος διάδρομος, που θα διασχίζει την «καρδιά» της Θεσσαλονίκης». Στο πάρκο θα συγκεντρωθούν όλα τα ενδημικά φυτά της περιοχής της Θεσσαλονίκης και παράλληλα θα υπάρχουν χώροι για άθληση και ψυχαγωγία των κατοίκων. Ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO κ. Τάσος Τζήκας έκανε λόγο για το πιο πράσινο και βιοκλιματικό Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο στην Ευρώπη, δεδομένου ότι θα καλύπτει πολύ μεγάλο μέρος των ενεργειακών του αναγκών

Η ταυτότητα του έργου

Στην περιοχή του νέου Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου θα υπάρχουν σημαντικές διαδρομές και μερικές από αυτές, που είναι αποκλεισμένες προς το παρόν, θα μπορούν να αποδοθούν σε πεζούς και ποδηλάτες: Το «Μονοπάτι Πολιτισμού» θα αναπτύσσεται διαγωνίως στον χώρο και θα συνδέει τον νέο σταθμό του Μετρό της Εγνατίας οδού με τις εκθεσιακές αίθουσες, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Συνεδριακό Κέντρο, το Αρχαιολογικό και Βυζαντινό Μουσείο και θα επιτρέπει τη διάβαση των πεζών αποφεύγοντας τους πολυσύχναστους δρόμους. Η «Ορεινή διαδρομή» στοχεύει να διανοιχθεί ξανά ο υπάρχων άξονας Βορρά-Νότου και δίνει έμφαση στη σχέση μεταξύ του βουνού, της θάλασσας, του Πανεπιστημίου, του Εκθεσιακού Κέντρου και της ευρύτερης πόλης.

Αυτές οι γραμμές χωρίζουν με φυσικό τρόπο το τοπίο σε τρία μέρη: τη δυτική περιοχή ανάμεσα στην οδό Αγγελάκη και τον κεντρικό άξονα, που γίνεται χώρος για δραστηριότητες και προσωρινές εγκαταστάσεις, την κεντρική περιοχή που ξεπροβάλλει από την πλατεία ΧΑΝΘ ως το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και θα αποτελέσει τον χώρο για τη δημιουργία μικρής κλίμακας πολιτιστικών κήπων και καφέ διευθετημένων γύρω από το υφιστάμενο καμπύλο στέγαστρο. Η νότια περιοχή δίπλα στη Λεωφόρο Στρατού, όπου εγκαθίσταται το νέο Συνεδριακό Κέντρο, θα γίνει ένα μεγάλο αμφιθέατρο για παραστάσεις και εκδηλώσεις. Απευθυνόμενο στη μνήμη του ιστορικού τόπου, αυτό το πάρκο περιλαμβάνει επίσης μερικές από τις πιο σημαντικές κατασκευές της σημερινής Helexpo: την Αψίδα της ΧΑΝΘ, τον πύργο του ΟΤΕ μαζί με το περίπτερο της Esso Pappas και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που αποτελούν οικεία τοπόσημα σε αυτό το νέο υβριδικό τοπίο.

Το συνολικό εγχείρημα χρησιμοποιεί τόσο φυσικά όσο και τεχνητά μέσα για να παρέχει ένα υγιές περιβάλλον με ήπιο κλίμα:

  • Το καλοκαίρι τα δέντρα, οι σκιάσεις των οροφών και τα στοιχεία νερού θα βοηθούν να μετριαστεί η επίδραση της υψηλής θερμοκρασίας
  • Τον χειμώνα, οι στέγες θα προστατεύουν από τη βροχή, τα δέντρα θα μειώνουν τις κινήσεις του ανέμου και η πληθώρα των υαλοστασίων στις προσόψεις θα επωφελούνται από τη χαμηλή θέση του χειμερινού ήλιου.
  • Οι στέγες θα είναι εξοπλισμένες για τη συλλογή της ηλιακής ενέργειας μέσω φωτοβολταϊκών συλλεκτών και του νερού της βροχής για την εξυπηρέτηση των αναγκών του πάρκου
  • Τα κτίρια θα χρησιμοποιούν γεωθερμική ενέργεια και θαλασσινό νερό για ψύξη και
  • Ο εξαερισμός με διασταύρωση της ροής του αέρα και με τη βοήθεια ανάκτησης θερμότητας από τους εκθεσιακούς χώρους θα μειώσει την κατανάλωση ενέργειας μέσω του μηχανικού εξαερισμού.

Διαβάστε ακόμη:

Μεταβιβάσεις ακινήτων: Στενεύουν τα περιθώρια για την έκρηξη τιμών και φόρων

Γιώργος και Αντώνης Γλου: Βγαίνουν στο σφυρί τα σπίτια τους στην Καστέλα (pics)

Μετακινήσεις με ΚΤΕΛ, αεροπλάνα και τρένα: Πώς θα γίνονται από Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου