Η υιοθέτηση κριτηρίων βιώσιμης ανάπτυξης αποτελεί στρατηγική επιλογή της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών & Περιουσίας (το γνωστό ως Υπερταμείο) και αυτό δεν αποτελεί απλή διακήρυξη αλλά θα λάβει συγκεκριμένη εφαρμογή στις επόμενες στρατηγικές επενδύσεις, που θα γίνουν στην χώρα.

Αυτό διαβεβαίωσε ο επικεφαλής του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δημητριάδης, μιλώντας στο Blue Economy Forum ΙΙ, που πραγματοποιήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου.

Η αρχή θα γίνει με τα δέκα προς ιδιωτικοποίηση λιμάνια.

Όπως εξήγησε ο Γρ. Δημητριάδης, στις προσφορές που θα κατατεθούν από τους υποψήφιους επενδυτές, το ΤΑΙΠΕΔ δε θα καταλήξει σε επιλογή μόνο με βάση τα οικονομικά στοιχεία των φακέλων. Θα λάβει, εξίσου, υπόψη πώς οι προτάσεις υιοθετούν δράσεις ESG (Environmental, social and corporate governance), δηλαδή περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης.

«Προχωράμε στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης στην Ελλάδα. Σε συνεργασία με τις λιμενικές αρχές των 10 λιμανιών που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό μας, αναπτύσσουμε ένα εργαλείο αξιολόγησης ESG, με εξειδικευμένους δείκτες για κάθε κατηγορία δραστηριότητας και για την υιοθέτηση φιλικών προς το κλίμα τεχνολογίων» εξήγησε ο Γρ. Δημητριάδης. «Τα κριτήρια ESG θα περιλαμβάνονται στις συμβάσεις με τους επενδυτές μας

Όπως έχει δηλώσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, το πρώτο τρίμηνο του 2022, το πρόγραμμα αξιοποίησης εστιάζει στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας.

Το Υπερταμείο εκτιμά ότι η μπλε οικονομία μπορεί να εξελιχθεί σε μοχλό ανάπτυξης για τις τοπικές οικονομίες. Εκτός από την αξιοποίηση των λιμανιών, ψηλά στη λίστα βρίσκονται τα έργα ανάπλασης σε μαρίνες και η προσφορά τουριστικών προϊόντων που θα διαφημίζουν τη συμβολή τους στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Η έμφαση που δίνεται σε αυτή την παράμετρο πηγάζει από έρευνες που δείχνουν ότι οι πρακτικές ESG προσελκύουν πολλούς και εύπορους τουρίστες.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει βάλει ως στόχο να αναπτύξει, μέσα στο έτος, ένα ενιαίο δίκτυο με τις 20 μαρίνες που έχει στη διαχείρισή του. Η αρχή θα γίνει με μία μαρίνα Megayacht στην Κέρκυρα.

Στην ίδια, επίσης, κατεύθυνση θα κινηθεί και η επενδυτική αξιοποίηση των εταιρειών αλιείας που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Υπερταμείου. Στόχος είναι η μεταμόρφωσή τους σε περιβαλλοντικά φιλικές επιχειρήσεις, που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και θα αποτελέσουν πόλους ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών.

Ποιοι και πώς μετράνε τη μπλε οικονομία

«Είναι πολλά υποσχόμενο το γεγονός ότι θα συνδέσετε τις επενδύσεις με πολύ συγκεκριμένους τρόπους μέτρησης του περιβαλλοντικού αντίκτυπου» σχολίασε ο Σπύρος Κουβέλης, διευθυντής του Ινστιτούτου για την Βιώσιμη Ανάπτυξη του EPLO και συντονιστής του πάνελ. «Νομίζω ότι αυτό είναι πηγή ελπίδας και ανυπομονούμε να δούμε πώς πραγματικά επιτυγχάνετε αυτούς τους στόχους, στο επόμενο φόρουμ».

Είναι γεγονός ότι η αποτύπωση των αποτελεσμάτων των δράσεων ESG στη μπλε οικονομία είναι μία νέα και περίπλοκη διαδικασία. Διαφορετικοί φορείς έχουν αναπτύξει τη δική τους μεθοδολογία. Μεταξύ αυτών το Ινστιτούτο για την Βιώσιμη Ανάπτυξη του EPLO, που ήταν ένας από τους πρώτους φορείς που ανέπτυξε και παρουσίασε, το 2018, μεθοδολογία για το «πώς οι χρηματοοικονομικές αρχές της γαλάζιας οικονομίας μπορούν να μετατραπούν σε ένα μετρήσιμο σύστημα για τη αποτύπωση του αντίκτυπου των επενδύσεων στη γαλάζια οικονομία.»

Προτεινόμενα κοινά κριτήρια και δείκτες για την περιβαλλοντική διάσταση, πηγή: Ε. Επιτροπή
Προτεινόμενα κοινά κριτήρια και δείκτες για την κοινωνική διάσταση, πηγή: Ε. Επιτροπή

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναπτύξει το Πλαίσιο Βιωσιμότητας της Γαλάζιας Οικονομίας (Blue Economy Sustainability Framework (BESF), το οποίο υιοθετεί τέσσερια «κοινά κριτήρια και δείκτες» για

  • την περιβαλλοντική διάσταση
  • την οικονομική διάσταση
  • την κοινωνική διάσταση
  • τη διάσταση της διακυβέρνησης

Οι σχετικές προτάσεις περιλαμβάνονται στην έκθεση “Sustainability criteria for the blue economy”, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Μάρτιος 2021.

Διαβάστε ακόμα:

Πλειστηριασμοί: Τι κλήρωσε την Τετάρτη η «βροχή» στα επώνυμα σφυριά (pics)

Nord Stream 2: Τι σημαίνει το stop στον πιο στρατηγικό αγωγό της Ρωσίας

Γερμανία: Στο μικροσκόπιο των Αρχών το σύστημα αυτόνομης οδήγησης της Tesla