Έργα άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ που θα υλοποιηθούν με τις λεγόμενες πρότυπες προτάσεις, βρίσκονται στο μικροσκόπιο του τεχνικού κόσμου, προκειμένου να συμπεριλάβουν και εργολαβίες μικρότερης κλίμακας που θα μπορέσουν να υλοποιηθούν σε περιφερειακό επίπεδο και να αναλάβουν μικρότερες κατασκευαστικές επιχειρήσεις.

Το νομοσχέδιο των Πρότυπων Προτάσεων που ψηφίστηκε προ εβδομάδων στην βουλή, καλύπτει έργα Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή παραχωρήσεων, αλλά και όσα υλοποιούνται ως κλασικά δημόσια έργα, τα οποία ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει να προτείνει ή ακόμη και να ωριμάσει για λογαριασμό του Δημοσίου.

Στη συνέχεια προκηρύσσεται διαγωνισμός και αν ο οριστικός ανάδοχος της σύμβασης δεν είναι ο ιδιώτης που ωρίμασε τεχνικά το έργο, ο οριστικός ανάδοχος υποχρεούται να καταβάλει στον προτείνοντα τα έξοδα προετοιμασίας της πρότυπης πρότασης.

Χθες μιλώντας στο 5ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ Παραχωρήσεις, κ. Γιώργος Συριανός, εξήγησε ότι πρόκειται για έργα που μπορούν να αποτελέσουν λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας και να συμπεριλάβουν και υποδομές με περιβαλλοντικό πρόσημο, τονίζοντας ότι στο σχεδιασμό  είναι πιο κοντά στο Ιταλικό μοντέλο των αντίστοιχων κατασκευών. Αν και διεθνώς τα έργα αυτά χαρακτηρίζονται από ένα καινοτομικό χαρακτήρα και μία πολυπλοκότητα, στην Ελλάδα φαίνεται ότι θα ακολουθηθεί ένας πιο «πρακτικός» δρόμος.

Όπως αναφέρθηκε χθες με το νέο αυτό μοντέλο μπορούν να προχωρήσουν λόγω απουσίας μελετητικής ωριμότητας και έργα που βρέθηκαν εκτός του Ταμείου Ανάκαμψης και δεν μπορούν να υλοποιηθούν με την ταχύτητα και τις προϋποθέσεις που ορίζει το Ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Στελέχη του τεχνικού κόσμου εκτιμούν ότι με τις πρότυπες προτάσεις θα μπορούσαν  να κατασκευαστούν ακόμη και τμήματα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού (π.χ η αστική σήραγγα Ηλιούπολης που θα συνδέει τον Καρέα με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης, οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα).Ο κ. Συριανός έφερε επίσης στη συζήτηση χθες το παράδειγμα της Υπόγειας Σήραγγας Σαλαμίνας Περάματος που όπως είπε έχει τρεις υποψήφιους ενδιαφερόμενους αλλά σέρνεται για οκτώ χρόνια. Με τις πρότυπες προτάσεις ένα έργο θα μπορεί να προχωρήσει μέσα σε 1,5 χρόνο. Παραδέχτηκε πάντως ότι χρειάζεται στο νέο μηχανισμό να ενταχθούν και έργα περιφερειών ή δήμων, άρα και μικρότερης κλίμακας.

Κόντρα στους σχεδιασμούς των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων τάχθηκαν χθες οι εκπρόσωποι των εργοληπτικών οργανώσεων.

Ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ κ. Γιώργος Βλάχος δήλωσε ότι η αρχιτεκτονική των Πρότυπων Προτάσεων είναι λανθασμένη και έφερε ως παράδειγμα το καινοτομικό πρότζεκτ της Αστυπάλαιας που προάγει το μοντέλο των μηδενικών ρύπων και της αειφορίας. Όπως είπε το έργο αυτό δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί μέσω του νέου θεσμού καθώς είναι πολύ κάτω σε προϋπολογισμό  από τα 200 εκ. ευρώ.

Ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ αναφέρθηκε επίσης στα δεκάδες εγκαταλελειμμένα κτίρια στην Σύρο, που επίσης θα μπορούσαν να συντηρηθούν και να αξιοποιηθούν μέσω των Πρότυπων Προτάσεων.

Ο κ. Βλάχος τόνισε μάλιστα ότι με την μορφή που πήραν οι πρότυπες προτάσεις στο νόμο έρχονται σε κόντρα με το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας που μιλούσε για μικρά και μεγάλα έργα, ή αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων.  Ο ΣΑΤΕ ζητά να υπάρξει πλαφόν στα 6 εκατ. ευρώ και όχι στα 200 εκατ. ευρώ που τελικά προβλέπει ο νόμος.

Ωστόσο ο κ. Βλάχος εμφανίστηκε συναινετικός για να προχωρήσουν και έργα που δεν είναι καινοτόμα. Περισσότερο επικριτική στο νόμο εμφανίστηκε η πρόεδρος της εργοληπτικής οργάνωσης ΠΕΣΕΔΕ στην οποία συμμετέχουν οι μικρότερες τεχνικές εταιρείες.

Η κυρία Μαρία Τσιομπάνου τόνισε ότι το θεσμικό πλαίσιο δεν είναι αυτό που πρέσβευαν οι καινοτόμες προτάσεις, τονίζοντας ότι τα 200 εκ. ευρώ είναι ένα πολύ μεγάλο όριο που αφορά μόνο τις 5 μεγάλες εταιρείες του κλάδου.

Διαβάστε ακόμα:

Το ντιλ του 1 δισ. και τα 5 επιχειρηματικά ραντεβού των Αράβων στην Αθήνα

«Λευκός καπνός» για εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο – Πώς έφτασαν σε συμφωνία οι «27»

Το μεγάλο «crash test» για τις τιμές – Αποκλιμάκωση ή νέο κύμα αυξήσεων;