Μετά τις γιορτές, με το νέο έτος, έρχονται τα νεότερα αναφορικά με το μειοδοτικό διαγωνισμό που είναι αυτή την στιγμή σε εξέλιξη από το Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων (ΤΑΧΔΙΚ) του Υπουργείου Δικαιοσύνης για το μεγάλο project της στέγασης των δικαστηρίων – δικαστικών υπηρεσιών του Πειραιά, αξίας περί τα 80 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται ουσιαστικά για μία… ιστορία που κρατά τρείς δεκαετίες (σ.σ. αφού η στέγαση των δικαστηρίων Πειραιά σε κατάλληλο κτίριο θα έπρεπε να είχε ήδη υλοποιηθεί, εδώ και τουλάχιστον 30 χρόνια), μετά από ατέρμονες συζητήσεις και προτάσεις με υποψήφια κτίρια, τα οποία στην πορεία κρίθηκαν ότι ήταν ακατάλληλα, μέχρι τελικά το διαγωνισμό που προκηρύχθηκε τον περασμένο Οκτώβριο από το ΤΑΧΔΙΚ. Σκοπός του διαγωνισμού, η αγορά κτιρίου με ανώτατο όριο πληρωτέου τιμήματος στα 80,954 εκατ. ευρώ και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, ήτοι τη χαμηλότερη τιμή για την απόκτηση του ακινήτου, αφού βεβαίως πληρούνται οι λοιποί όροι της διακήρυξης.

Τώρα, οι δύο διεκδικητές, η Dimand και η ισραηλινών συμφερόντων εταιρεία Golden Horizon Athens Investment I.K.E. θα κληθούν στις 10 Ιανουαρίου, μέσω των εκπροσώπων τους, να παραστούν στη διαδικασία ελέγχου των φακέλων τους παρουσία μίας πενταμελούς Επιτροπής (σ.σ. με τη συμμετοχή δύο δικαστικών, ενός διοικητικού υπαλλήλου και δύο τεχνικών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του ΤΑΧΔΙΚ) ώστε να αποφασιστεί αν πληρούν τις τεχνικές και κτιριολογικές προδιαγραφές.

Στη συνέχεια, προβλέπεται, βάσει του διαγωνισμού η υποβολή βελτιωμένων προσφορών.

Σημειωτέον ότι ενδιαφέρον για το διαγωνισμό είχε επιδείξει και η ΑVAX με ακίνητο δίπλα στο Στάδιο Καραϊσκάκη, ωστόσο αποκλείστηκε εξαρχής με το σκεπτικό της λίγο μεγαλύτερης απόστασης από τα 1.500 μέτρα που προβλέπεται στη διακήρυξη για το προς αγορά κτίριο από το λιμάνι του Πειραιά, ενώ απορρίφθηκε και η προσφυγή της εταιρείας στο Πρωτοδικείο Πειραιά. Το ζήτημα της τοποθεσίας για τη στέγαση των δικαστηρίων έχει απασχολήσει, στο παρελθόν, και το Συμβούλιο της Επικρατείας, (με την έκδοση της υπ’ αριθ. 1113/2015 απόφασης), για έτερο κτίριο, παλαιών καπναποθηκών, που προοριζόταν για τη στέγαση των δικαστικών υπηρεσιών του Πειραιά.

Στην απόφαση εκείνη είχαν απασχολήσει έντονα το ΣτΕ θέματα προσβασιμότητας, κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και συρροής μεγάλου αριθμού δικαστών, υπαλλήλων, δικηγόρων, διαδίκων κ.λπ., με δεδομένο ότι ένα τέτοιο κτίριο είναι μητροπολιτικής σημασίας, καθώς καλύπτει όχι μόνον τις ανάγκες του Πειραιά, αλλά και των νησιών Αργοσαρωνικού, Δωδεκανήσου και λοιπών.

Τα κτίρια και το τίμημα

Οσον αφορά τώρα τις προτάσεις των δύο διεκδικητών, στον διαγωνιστική διαδικασία που διενεργήθηκε στις 10 Δεκεμβρίου στο Υπουργείο Δικαιοσύνης η μεν Golden Horizon Athens Investment I.K.E. πρότεινε το κτίριο του παλαιού εργοστασίου Κεράνη, επί της οδού Αθηνών 39 το οποίο έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία της πρίν από λίγα χρόνια και έχει συζητηθεί πολύ έντονα τον τελευταίο καιρό αφού φιγουράριζε από την αρχή ως μία από τις προτάσεις. Ο έτερος φάκελος, της HUB 204 M.A.E. που συνδέεται με την Dimand αφορά σε οικόπεδο ιδιοκτησίας της στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου Πειραιά, εκεί όπου η εταιρεία έχει προχωρήσει με το μεγάλο project της ‘’πράσινης’’ αστικής ανάπλασης των πρώην εγκαταστάσεων της καπνοβιομηχανίας Παπαστράτος. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι μεν Ισραηλινοί πρότειναν την αγορά του κτιρίου, στην τελική του μορφή με ένα ποσό ύψους 79 εκατ. ευρώ, ενώ η πρόταση της Dimand ήταν στα 78,5 εκατ. ευρώ.

Οσον αφορά τώρα τα επιμέρους χαρακτηριστικά των δύο κτιρίων, το ακίνητο του πρώην εργοστασίου της Κεράνης, το οποίο προορίζεται προς ριζική ανακαίνιση, ξεκίνησε με τις πρώτες κατασκευές από το 1940 με νεότερες προσθήκες έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70 περίπου, έχει συνολική επιφάνεια κοντά στα 29.000 τ.μ., συμπεριλαμβανομένων και των υπογείων για τις 80 θέσεις στάθμευσης που προβλέπονται, ενώ από πλευράς απόστασης από μετρό και λιμάνι είναι κοντά στο 1 χιλιόμετρο.

Στο μισό χιλιόμετρο περίπου από μετρό και λιμάνι είναι το προτεινόμενο προς ανέγερση βιοκλιματικό κτίριο της Dimand στον Αγιο Διονύσιο με συνολική επιφάνεια, κατά τις πληροφορίες, στα 36.000 τ.μ., συμπεριλαμβανομένων των υπογείων χώρων στάθμευσης με 360 περίπου θέσεις.

Οι όροι του διαγωνισμού

Με βάση τους όρους του διαγωνισμού «δεκτές θα γίνουν προσφορές ακινήτων εντός του προβλεπόμενου ανώτατου πληρωτέου τιμήματος, τα οποία περιλαμβάνουν ή πρόκειται να περιλάβουν κτίριο επιφάνειας 30.000 τ.μ. (με απόκλιση επί πλέον ή επί έλαττον έως 5%)». Για το έτοιμο ή υπό κατασκευή κτίριο το ανώτατο όριο κόστους ανέρχεται στα 80,954 εκατ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν τα 17,144 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και 63,81 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Όπως επίσης προβλέπεται «το ζητούμενο ακίνητο θα πρέπει να περιλαμβάνει ή να πρόκειται να περιλάβει αυτοτελές κτίριο, κείμενο εντός ενός ενιαίου οικοδομικού τετραγώνου.

Στο τελικό παραδοτέο κτίριο θα πρέπει να πληρούνται, κατ’ ελάχιστον, οι παρακάτω ιδιότητες (σ.σ. μεταξύ άλλων):

i. Να βρίσκεται πλησίον γραμμής τραμ ή γραμμής Ο.Α.Σ.Α. ή γραμμής υπόγειου ή υπέργειου σιδηροδρόμου.
ii. Να απέχει από τον κεντρικό λιμένα Πειραιά κατ’ ανώτατο όριο 1.500 μ. και κατά κατώτατο όριο 500 μ.
iii. Να βρίσκεται πλησίον κεντρικής οδικής αρτηρίας με άμεση σύνδεση με τον λιμένα Πειραιά και την πόλη των Αθηνών, καθώς και με άμεση πρόσβαση σε Εθνικές Οδούς.
iv. Να παρέχει ασφαλή πρόσβαση και αποχώρηση σε μεταγωγικά οχήματα εντός εσωτερικού αυλείου χώρου.
v. Να παρέχει χώρο στάθμευσης τουλάχιστον δύο μεταγωγικών οχημάτων εντός εσωτερικού αυλείου χώρου.
vi. Να διαθέτει τoυς απαιτούμενους σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις εσωτερικούς χώρους στάθμευσης και τουλάχιστον 2.500 τ.μ.».

Σημειώνεται, επιπλέον ότι η διακήρυξη, περιλαμβάνει και για τους δύο υποψηφίους διαδικασία προφορικής μειοδοσίας, όπου οι ιδιοκτήτες των προσφερόμενων ακινήτων μειοδοτούν προφορικά επί της μικρότερης έγγραφης προσφοράς.

Οι προσφορές αυτές εγγράφονται στον πίνακα μειοδοτικού διαγωνισμού κατά σειρά και εκφωνούνται με το όνομα του μειοδότη. Προφορική μειοδοτική προσφορά γίνεται δεκτή εφόσον είναι τουλάχιστον κατά 2% κατώτερη της μικρότερης από τις έγγραφες προσφορές. Με τον τρόπο αυτό, το τίμημα καθίσταται, όπως υποστηρίζεται, πιο ανταγωνιστικό.

Διαβάστε ακόμη

Container vessels: Οι συμμαχίες των μεγάλων εταιρειών στη νέα πραγματικότητα του παγκόσμιου εμπορίου 

BofA: Συστάσεις αγοράς και κορυφαίες επιλογές για το 2022 οι Alpha, Eθνική και Eurobank

Επιστρεπτέα – Πάγιες δαπάνες: Δεύτερη ευκαιρία και περιθώριο χρόνου για πληρωμές – συμψηφισμούς