Της Στεφανίας Σούκη

Σε επαφές για μία ακόμη επενδυτική κίνηση, μετά την ολοκλήρωση των αγορών σε Ελλάδα και Ιταλία στο τέλος Δεκεμβρίου βρίσκεται η διοίκηση της Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο όμιλος βρίσκεται σε συζητήσεις για την απόκτηση ενός χαρτοφυλακίου ακινήτων αυτή τη φορά στον κλάδο των σούπερ μάρκετ , όπου, το τελευταίο διάστημα, οι εξελίξεις «τρέχουν» (βλ. Σκλαβενίτης– Μαρινόπουλος). Σημειωτέον ότι μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, σε συνέχεια των διαδικασιών για τη διάσωση της Μαρινόπουλος και τη συμφωνία με τον όμιλο Σκλαβενίτη έθεσε, μεταξύ άλλων, ως όρο την εκποίηση 22 καταστημάτων, με ορίζοντα εξαμήνου, στους νομούς Αττικής, Λασιθίου και Ηρακλείου -19 στην Αττική και 3 στην Κρήτη-, όπου εμφανίζεται οριζόντια αλληλεπικάλυψη δραστηριοτήτων μεταξύ των δύο ομίλων και συγκριτικά υψηλό αθροιστικό μερίδιο αγοράς σε τοπικό επίπεδο.

Από την πλευρά της, η Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ, η οποία έχει υποστεί και αυτή τις επιπτώσεις από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος με σημαντικές απαιτήσεις από μισθώματα που έχουν ενταχθεί στο σχέδιο εξυγίανσης, θέλει να διευρύνει περαιτέρω το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων της, έχοντας μάλιστα θέσει, για τον σκοπό αυτό, ως πρώτη προτεραιότητα για το 2017 την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, άνω των 250 εκατ. ευρώ, αμέσως μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν. Ακριβώς μάλιστα η αβεβαιότητα και το γενικότερο οικονομικό κλίμα έχουν μεταθέσει προς τα πίσω τα πλάνα του ομίλου για την αύξηση, η οποία σχεδιάζεται ήδη από το 2015. Στόχος της εταιρείας σε ορίζοντα τριετίας από την αύξηση, είναι να διπλασιάσει το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων της από τα επίπεδα του 1,46 δισ. ευρώ περίπου που είναι σήμερα, με νέες αγορές εντός κι εκτός Ελλάδας και νέα επενδυτικά «προϊόντα».

Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η απόφαση για την πρόσφατη είσοδο της εταιρείας στο κομμάτι των ξενοδοχείων αλλά και το νέο «χώρο» των φοιτητικών κατοικιών, ένα νέο επενδυτικό προϊόν για την ελληνική αγορά, που, ωστόσο, αποτελεί διεθνή τάση: Στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου η εταιρεία ανακοίνωσε την απόκτηση, έναντι 3,7 εκατ. ευρώ, δύο ακινήτων στην Πάτρα, τα οποία εκμισθώθηκαν προκειμένου να διαμορφωθούν και να λειτουργήσουν, από τον μισθωτή, ως ξενοδοχειακή μονάδα κλασσικού τύπου 116 δωματίων το πρώτο και ως ξενοδοχειακή μονάδα 48 επιπλωμένων διαμερισμάτων, απευθυνόμενων σε φοιτητές, το δεύτερο.

Παρ’ όλ’ αυτά, εν μέσω της –γενικότερης- αβεβαιότητας στην ελληνική οικονομία και –ειδικότερα- της περιορισμένης προσφοράς, των ιδιαιτεροτήτων και των θεσμικών ζητημάτων του εγχωρίου real estate, oι επενδύσεις και στις νέες αυτές κατηγορίες ακινήτων δεν είναι εύκολη υπόθεση. «Το γεγονός ότι εμφανίζονται νέες κατηγορίες για επενδύσεις, όπως π.χ. η φοιτητική κατοικία είναι θετικό, ωστόσο, παρά τις μεγάλες ελλείψεις σε φοιτητικές εστίες ανά την Ελλάδα και αυτή είναι μία πολύ δύσκολη αγορά για τη χώρα μας, αφού, με τα χαρακτηριστικά του εγχώριου real estate, δεν είναι εύκολο να δημιουργήσει κανείς μία κρίσιμη “μάζα” για επενδύσεις στην φοιτητική κατοικία», ανέφερε μόλις την περασμένη εβδομάδα από το βήμα της εκδήλωσης του Urban Land Institute για τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς ακινήτων ο διευθύνων σύμβουλος της Eθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ κ. Αριστοτέλης Καρυτινός.