Επενδύσεις

ΤΑΙΠΕΔ: Σπριντ για να ξεκολλήσουν τα πρότζεκτ

  • Στέλιος Μορφίδης



Tο Ταμείο κατάφερε να κλείσει την εκκρεμότητα του μεγαλύτερου πρότζεκτ στα χρονικά, του Ελληνικού - Πως «έσπασε» τον κύκλο των διαρκών παρατάσεων - Πως εξελίσσονται οι διαγωνισμοί για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, την Εγνατία οδό και τη μαρίνα Καλαμαριάς

Σε αγώνα ταχύτητας άνευ προηγουμένου έχει προχωρήσει η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να ξεκολλήσει διαγωνισμούς και πρότζεκτ που είχαν βαλτώσει την προηγούμενη διετία.

Μόλις έναν μήνα από την ανάληψη των καθηκόντων του προσωρινού διευθύνοντος συμβούλου και εντεταλμένου συμβούλου από τον κ. Πάνο Σταμπουλίδη και του νέου Δ.Σ. (αναμένεται από 1η Αυγούστου και η ανάληψη καθηκόντων διευθύνοντος συμβούλου από τον κ. Δημήτρη Πολίτη), το Ταμείο κατάφερε αφενός να κλείσει την εκκρεμότητα του μεγαλύτερου πρότζεκτ στα χρονικά, του Ελληνικού, και παράλληλα να ξεμπλοκάρει όλους τους λιμνάζοντες διαγωνισμούς.

Αυτό φάνηκε εξάλλου απ’ τις πρόσφατες σημαντικές εξελίξεις σε τρεις σημαντικούς διαγωνισμούς που αφορούν: τη ΔΕΠΑ Υποδομών, την Εγνατία οδό και τη μαρίνα Καλαμαριάς. Επίσης απ’ την άμεση έγκριση των τροποποιήσεων επί της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ στην Cosco για την μεταβίβαση του 16% κατόπιν της πολιτικής απόφασης να τερματιστεί η διαμάχη με τους Κινέζους.

Η αποφασιστικότητα μάλιστα είναι τέτοια που πηγές προσκείμενες στις διαδικασίες έλεγαν στο «business stories» πως αφενός σταμάτησε ο κύκλος των διαρκών παρατάσεων οι οποίες έσερναν επί καιρό διαγωνισμούς που έπρεπε να έχουν ήδη κλείσει και αφετέρου πλέον η νέα διοίκηση παρεμβαίνει σε κάθε στάδιο, είτε τεχνοκρατικό είτε πολιτικό, προκειμένου να δοθούν άμεσες λύσεις και να ξεμπλοκάρουν οι διαδικασίες. Εξάλλου η τοποθέτηση της νέας διοίκησης έρχεται μαζί με την εντολή από το Μέγαρο Μαξίμου για επανεκκίνηση πάση θυσία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, το οποίο επί της ουσίας εδώ και δύο χρόνια δεν παρήγαγε αποτέλεσμα για το κρατικό ταμείο, ώσπου τελικά μπήκαν τα 300 εκατ. ευρώ της Lamda Development για το Ελληνικό.

«Η προηγούμενη διοίκηση, ίσως και λόγω της πανδημίας, άφησε τα πράγματα να εξελιχθούν μόνα τους χαλαρώνοντας την πίεση στους συναρμόδιους φορείς και τα υπουργεία, με αποτέλεσμα στο τέλος όλα να κολλήσουν. Αυτό τώρα έχει αλλάξει. Δεν υπάρχει περίπτωση πλέον να περιμένει, π.χ., μία υπουργική τροπολογία εννέα ολόκληρους μήνες για να μπορεί να προχωρήσει ένας διαγωνισμός», σημείωναν οι ίδιες πηγές.

Οι στόχοι

Επόμενος στόχος της νέας διοίκησης είναι να τρέξουν χωρίς καθυστέρηση αφενός ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου και αφετέρου ο διαγωνισμός για την έκταση των 345 στρεμμάτων της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου. Πρόκειται για δύο διαγωνισμούς όπου ήδη υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Στην πρώτη περίπτωση οι επενδυτές θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για την αγορά του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου έως τα μέσα Σεπτεμβρίου. Μεταξύ των δυνητικών ενδιαφερομένων φέρονται να είναι δύο μεγάλες ξένες εταιρείες κρουαζιέρας, ο ελληνικός όμιλος IOGR συμφερόντων του επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου, ο ιταλικός όμιλος Grimaldi, η ακτοπλοϊκή Attica Group και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στη δεύτερη περίπτωση, τις Γούρνες, θα πρέπει να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές έως τα μέσα του Οκτώβρη. Το «Μικρό Ελληνικό», όπως αποκαλείται πλέον, καθώς εκτός από την πρόβλεψη για καζίνο περιλαμβάνει και μια σειρά αναπτύξεων, μεταξύ των οποίων ξενοδοχεία (4 και 5 αστέρων), ξενώνες, συνεδριακό-εκθεσιακό κέντρο, παραθεριστικές κατοικίες, εμπορικά κέντρα, μαρίνα, ελικοδρόμιο και άλλες χρήσεις, έχει ήδη τεθεί στο περισκόπιο ισχυρών κατασκευαστών, developers, εταιρειών διαχείρισης ακινήτων, funds, ξενοδόχων, εταιρειών καζίνο, οι οποίοι μένει να επιβεβαιώσουν το ενδιαφέρον στην καταληκτική ημερομηνία.

Ως επένδυση αναμένεται να ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, και να προσελκύσει ισχυρά επενδυτικά σχήματα, καθώς πλέον ο πλειοδότης έχει τη δυνατότητα εγκατάστασης και λειτουργίας καζίνο. Αρχικό ενδιαφέρον για την εκμετάλλευση της έκτασης φέρεται να έχουν εκδηλώσει η εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων Dimand, η οποία έχει λάβει κεφαλαιακή ενίσχυση από την αμερικανική επενδυτική εταιρεία HIG Capital, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Grivalia, η Hines, ισραηλινό fund, αλλά και κεφάλαια από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Τα επόμενα βήματα για ΔΕΠΑ Υποδομών, Εγνατία και Αρετσού

Σε ό,τι αφορά τους τρεις διαγωνισμούς για τους οποίους υπήρξαν σημαντικές εξελίξεις:

■ Η διαδικασία αξιολόγησης των δύο προσφορών που κατατέθηκαν για το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών ως προς την πλήρωση των κριτηρίων, σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, έχει ήδη εκκινήσει. Το επόμενο βήμα θα είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, κάτι που αναμένεται να γίνει τέλη του μήνα με αρχές Σεπτεμβρίου ενώ δεν αποκλείεται να απαιτηθεί και βελτιωτική προσφορά.

Υπενθυμίζεται ότι δεσμευτικές προσφορές για μία από τις πιο σημαντικές ενεργειακές εταιρείες της χώρας, με κομβικό ρόλο για την ενεργειακή ασφάλεια και επάρκειά της, κατέθεσαν η Italgas, που είναι ο μεγαλύτερος διανομέας φυσικού αερίου στην Ιταλία και τρίτος μεγαλύτερος διαχειριστής δικτύων στην Ευρώπη, και η τσέχικη EP Investment Advisors (EPH). Η τελευταία είναι θυγατρική της τσέχικης EP Holding, που ανήκει κατά 94% στον αυτοδημιούργητο, όπως λέγεται, επιχειρηματία και δικηγόρο Ντάνιελ Κρετίνσκι, συνιδιοκτήτη και πρόεδρο του ποδοσφαιρικού συλλόγου Σπάρτα Πράγας. Kατέχει και εκμεταλλεύεται περιουσιακά στοιχεία στην Τσεχία, στη Σλοβακία, στη Γερμανία, στην Ιταλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Γαλλία, στην Ουγγαρία και την Πολωνία.

■Η 35ετής παραχώρηση της Eγνατίας οδού μπαίνει πλέον στην τελική φάση, αφού αναμένεται ως τα μέσα του Αυγούστου η βελτιωμένη προσφορά που ζήτησε το ΤΑΙΠΕΔ απ’ την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – Egis Projects S.A., που πλειοδότησε στο διαγωνισμό για τη μακροχρόνια παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η προσφορά που είχε καταθέσει αρχικά η κοινοπραξία αποτιμά το έργο στο 1,5 δισ ευρώ. Στη συνέχεια, ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο και κατόπιν της σχετική έγκρισης ο επενδυτής και το ΤΑΙΠΕΔ θα υπογράψουν τη σύμβαση παραχώρησης, η οποία αφορά τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.

■ Για τη μαρίνα Καλαμαριάς εξετάζονται οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος που έχουν καταθέσει οι: Αβαξ Α.Ε., ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε., Πόρτο Καρράς Μαρίνα Α.Ε., Τεχνική Ολυμπιακή Α.Ε., ΤΕΚΑΛ Α.Ε. και Emma Alpha Holding Ltd. Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του Ταμείου, αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών) για το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και/ή ακινήτων περιουσιακών στοιχείων εντός της χερσαίας και/ή της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας Καλαμαριάς, για περίοδο κατ’ ελάχιστο 35 ετών.

Διαβάστε ακόμα:

Stress test: Πώς τα πήγαν οι ελληνικές τράπεζες

Πέθανε ο Ανδρέας Ποταμιάνος – Ήταν πρωτοπόρος στη διεθνή επιβατηγό ναυτιλία

Γιατί ο Τζεφ Μπέζος θα δώσει $100 εκατ. σε διάσημο σεφ και υποψήφιο Νομπελίστα