Το «ταχίνι» πλέον αναπτύσσεται ραγδαία στο εξωτερικό καθώς σε κύριες αγορές όπως αυτή των ΗΠΑ πλέον θεωρείται superfood. Κάτι που πραγματικά έχει δώσει «ούριο άνεμο» στις εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις βοηθώντας παράλληλα και τον leader του κλάδου «Αφοί Χαϊτογλου ΑΒΕΕ» να γεμίζει τα ταμεία του και να βελτιώνει την χρηματοοικονομική του εικόνα παρά τα αρνητικά Ίδια Κεφάλαια.

Δύο χρόνια μετά την αναδιάρθρωση των σημαντικών δανειακών βαρών η εταιρεία κατάφερε να βρει λίγο παραπάνω «χώρο» για να εκτελέσει ένα συγκροτημένο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης με «αιχμή» τις εξαγωγές, το οποίο, όπως εξηγούσε χθες στο περιθώριο εκδήλωσης της εταιρείας το μέλος του ΔΣ και marketing manager της ιστορικής χαλβαδοποιίας κ. Ελευθέριος Χαϊτογλου, αποδίδει.

«Για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας φθάσαμε να κάνουμε κύκλο εργασιών πάνω από 93 εκατ. ευρώ, το οποίο μάλιστα δεν οφείλεται σε ανατιμήσεις προϊόντων, αλλά κατά 80% στην αύξηση του όγκου των πωλήσεων στις περισσότερες κατηγορίες των προϊόντων μας και στη σημαντική αύξηση των εξαγωγών μας. Τόσο σε κλασικά προϊόντα όπως είναι το ταχίνι, όσο και σε προϊόντα που έχουμε βγάλει πιο στοχευμένα ειδικά για τις αγορές του εξωτερικού. Αυτό μάλιστα έρχεται έπειτα από μία άλλη μεγάλη αύξηση, κατά 10 εκατ. ευρώ, που είχαμε το 2021 στον τζίρο μας, το οποίο συνοδεύτηκε από ένα υγιές περιθώριο κέρδους, κάπως πιο συμπιεσμένο το 2022 λόγω των αυξήσεων στα κόστη παραγωγής. Παρ’ όλα αυτά μπορώ να πω ότι έχουμε μπει σε μια πορεία θετικών αποτελεσμάτων και πιστεύουμε και το 2023 θα είναι μια χρονιά στην οποία θα συνεχίσουμε αυτή την πορεία», τόνισε.

Μάλιστα, όπως σημείωσε, το 2022 ήταν η χρονιά που για πρώτη φορά οι εξαγωγές ξεπέρασαν τις πωλήσεις στο εσωτερικό φθάνοντας σχεδόν στο 52% του κύκλου εργασιών.

«Τα προϊόντα μας βρίσκονται σε όλα σχεδόν τα σούπερ μάρκετ της Αγγλίας, σε πολλά απ’ τα μεγαλύτερα της Γερμανίας, σε πολλά γνωστά της Αμερικής, όπως Costco, Wallmart, Groger. Επίσης στον Καναδά. Σιγά σιγά τα προϊόντα τοποθετούνται στα καταστήματα αυτών των αλυσίδων, κάτι που αποτελεί δουλειά ετών. Δουλέψαμε πολύ τα προηγούμενα χρόνια για να καταφέρουμε να κάνουμε τις συμφωνίες οι οποίες πλέον αρχίζουν να εκτελούνται», λέει ο κ. Χαϊτογλου.

Το νούμερο ένα προϊόν στις εξαγωγές είναι το ταχίνι, όπως εξηγεί, αφού έχει εξελιχθεί πλέον σε ένα αναγνωρίσιμο ‘super food’. Μάλιστα το 90% των εξαγωγών ταχινιού το 2022 ήταν σκέτο ή σκέτο βιολογικό.

«Το ταχίνι έχει αρχίσει και γίνεται mainstream προϊόν και στην Αμερική και στην Αγγλία γιατί το έμαθε ο κόσμος ως super food. Επίσης το χρησιμοποιούν πιο πολύ ως συστατικό απ’ ότι εμείς», σημείωσε.

Το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της Αφοι Χαϊτογλου γίνονται υπό τη μορφή ιδιωτικής ετικέτας. «Είναι κάτι που το κάνουμε γνωρίζοντας ότι το μπραντ μας ‘Μακεδονικός Χαλβάς’ δεν είναι και τόσο αναγνωρίσιμος στο εξωτερικό», σημείωσε ο ίδιος. Στην ελληνική αγορά το 70% των πωλήσεων αφορά προϊόντα με την ετικέτα του «Μακεδονικού Χαλβά» και το υπόλοιπο 30% είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Εν τω μεταξύ καθώς σε λίγες ημέρες ξεκινά η περίοδος της Σαρακοστής η Αφοί Χαϊτογλου ΑΒΕΕ έχει ετοιμαστεί για την κορύφωση της ζήτησης –κυρίως- σε χαλβά. Σύμφωνα με τον κ. Ελευθέριο Χαϊτογλου μόνο την περίοδο της Καθαράς Δευτέρας τα προϊόντα χαλβά κάνουν το 40% του ετήσιου τζίρου! «Σε όλη την περίοδο της Σαρακοστής γίνεται το 50% με 55% ανάλογα με τη χρονιά», σημειώνει.

Παρ’ όλα αυτά τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αύξηση στην κατανάλωση χαλβά και εκτός Σαρακοστής, κυρίως μέσω των νέων προϊόντων και ειδικότερα τις ατομικές μπάρες χαλβά που άνετα χρησιμοποιούνται ως σνακ.

Για τον κ. Χαϊτογλου το μεγάλο στοίχημα και ο ανταγωνισμός στα προϊόντα του χαλβά δεν αφορά τις χαλβαδοποιίες μεταξύ τους αλλά τα άλλα προϊόντα σνακς, όπως το κρουασάν. «Προσπαθούμε να εξηγήσουμε την καλή παράδοση, τις ευεργετικές ιδιότητες και τις χρήσεις που έχει. Οι νέοι αθλούνται. Τι καλύτερο λοιπόν από το να έχουν μια μπάρα χαλβά που θα τους δώσει ενέργεια. Δεν έχει τίποτε λαδερό, αντιθέτως μόνο σοβαρές θρεπτικές ουσίες», καταλήγει.

Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις η Αφοί Χαϊτογλου ΑΒΕΕ είχε κύκλο εργασιών 83,65 εκατ. ευρώ, EBITDA 10,13 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 6,56 εκατ. ευρώ, τα οποία στο σύνολο τους μαζί με τα 8,8 εκατ. ευρώ της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου τον περασμένο Μάρτιο αναμένεται να περιορίσουν κι άλλο την καθαρή αρνητική θέση του Ομίλου (σσ ήταν 17,27 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021) και της μητρικής (σσ ήταν 1 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021). Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα λήξης περιόδους ήταν 1,12 εκατ. ευρώ.

Στο τέλος του 2021 η Αφοί Χαϊτογλου ΑΒΕΕ είχαν βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις 11,93 εκατ. ευρώ και μακροπρόθεσμες 119,27 εκατ. ευρώ. Με την αναδιάρθρωση του δανεισμού που είχε υπογραφεί με τους πιστωτές  (Εθνική Τράπεζα, Τράπεζα Πειραιώς, DOVALUE, PQH, QQUANT) στις 28 Δεκεμβρίου 2022 έχουν –μεταξύ άλλων- επεκταθεί χρονικά τα δάνεια.

Διαβάστε ακόμη

Οι ιστορίες πίσω από τις 10 εμβληματικές τσάντες που ονειρεύονται οι γυναίκες – Η “Kelly”, η “Birkin”, η “Jackie” και η “Diana”

Δωμάτιο με θέα: H Thalassa Villa του Eliamos Hotel & Spa στην Κεφαλλονιά

Επιστροφή (και) στα ταξίδια στο εξωτερικό για τους Έλληνες το τριήμερο – Οι top προορισμοί στην Ευρώπη