«Ήταν ένα φλερτ που κατέληξε σε ένωση»: Έτσι περιγράφει ο συνιδρυτής της Netcompany, Andre Rogaczewski, την εξαγορά της Intrasoft από μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες νέων τεχνολογιών της Βόρειας Ευρώπης.

Η πρώτη γνωριμία έγινε πριν από περίπου τέσσερα χρόνια, όταν Netcompany και Intrasoft συνεργάστηκαν σε ένα κοινό ευρωπαϊκό πρότζεκτ. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο newmoney ο συνιδρυτής της Netcompany παραδέχεται ότι εντυπωσιάστηκε από το επίπεδο των λύσεων που προσέφερε η Intrasoft. Ζήτησε να μάθει περισσότερα για την εταιρεία και δήλωσε το ενδιαφέρον του να την αποκτήσει. Για να ολοκληρωθεί η εξαγορά, κάτι που έγινε στα τέλη του 2021, ο Andre Rogaczewski χρειάστηκε να παραμερίσει τους επιφυλακτικούς που αναρωτιούνταν γιατί προτιμούσε μία ελληνική εταιρεία λογισμικού και όχι μία γερμανική ή μία σκανδιναβική.

Ο ίδιος, όμως, ήταν αποφασισμένος και σήμερα αισθάνεται δικαιωμένος.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δύο εταιρείες μαζί αποτελούν ένα πολύ μεγάλο παίκτη στην Ευρώπη» μας είπε. «Η Intrasoft ήρθε στον όμιλο με πολλές λύσεις, με λογισμικό και πλατφόρμες για κρίσιμους τομείς, κάτι που μας άρεσε πολύ. Αυτό που μας ενώνει είναι ότι αναπτύσσουμε τεχνολογίες με βάση ένα σκοπό. Μας αρέσει να αναλαμβάνουμε περίπλοκα έργα, αναλαμβάνουμε έργα που ακολουθούν νομοθετικές ρυθμίσεις, είναι δύσκολα, αλλά είναι και πολύ σημαντικά για την κοινωνία, είτε αφορούν σε φορολογία, τελωνεία, κοινωνικά επιδόματα, υγειονομική περίθαλψη, την πράσινη μετάβαση, τη βελτιστοποίηση της ενεργειακής παραγωγής και κατανάλωσης.

Όλοι αυτοί είναι ιδιαίτερα περίπλοκοι τομείς, όπου οι νέοι σήμερα ενδιαφέρονται να βρούνε λύσεις. Ξέρετε, πολλές φορές απευθυνόμαστε στους πολιτικούς και τους ρωτάμε “πώς θα το πετύχουμε αυτό;”. Συχνά η απάντηση είναι ότι οι εταιρείες πρέπει να αναλάβουν να βρούνε λύσεις και να δείξουν το δρόμο. Εμείς μπορούμε να το κάνουμε αυτό, μαζί με την Intrasoft, που διαθέτει ήδη εξαιρετικές λύσεις για πολλούς τομείς.».

Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραδείγματα;

«Υπάρχουν τόσα πολλά παραδείγματα. Ένα από τα πιο απλά είναι η τελωνειακή σύνδεση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προχωράμε στην ψηφιοποίηση της καταγραφής των αγαθών που περνάνε τα σύνορα. Παλιά αυτό χρειαζόταν γραφειοκρατία, τα φορτηγά να πηγαινοέρχονται στους σταθμούς. Τώρα θέλουμε να ψηφιοποιήσουμε όλη τη διαδικασία, ώστε να υπάρχει ένα κοινό ψηφιακό σύστημα και να είναι πιο εύκολες οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών.

Ένα άλλο παράδειγμα προέρχεται από τον χώρο της υγείας. Ελλάδα, Δανία, Ην. Βασίλειο, Νορβηγία και οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουμε περίπου τα ίδια προβλήματα: τη γήρανση του πληθυσμού, την αύξηση των χρόνιων παθήσεων και την έλλειψη προσωπικού στον κλάδο της υγείας. Αν δεν κάνουμε κάτι, τα επόμενα 5-10 χρόνια θα αντιμετωπίσουμε πολύ σοβαρά προβλήματα, γιατί δε θα μπορούμε να παρέχουμε το ίδιο επίπεδο υπηρεσιών υγείας όπως κάνουμε τώρα. Η λύση που εμείς εξετάζουμε είναι κάποιοι ασθενείς να νοσηλεύονται στο σπίτι. Περίπου 25-30% των ασθενών θα μπορούσαν να έχουν μία καλύτερη νοσηλεία στο σπίτι, με συνεχή ψηφιακή παρακολούθηση. Άλλωστε, ποιος θέλει να είναι στο νοσοκομείο, αν μπορεί να είναι στο σπίτι του;

Εικόνα από την ψηφιακή πλατφόρμα λειτουργίας του αεροδρομίου της Κοπεγχάγης (πηγή: Smarter Airports A/S)

Επίσης, ένα ποσοστό από τις διαγνώσεις μπορεί να γίνεται από υπολογιστές, ίσως ακόμα πιο νωρίς και αποτελεσματικά από το να γίνονται από γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό.».

Ποια είναι τα σχέδιά σας για την Netcompany – Intrasoft;

«Καταρχάς, πρέπει να πούμε ότι πρόκειται για σπουδαία εταιρεία. Έχει πολύ ισχυρή θέση στην περιοχή, παρέχει στην κοινωνία πολύ σημαντικές λύσεις και έχουν μία μεγάλη παρουσία εντός του ευρωπαϊκού συστήματος. Είναι ένας από τους τρεις μεγαλύτερους προμηθευτές στους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Έχουμε φιλόδοξα σχέδια. Θέλουμε να μεταφέρουμε εδώ κάποια από τα προϊόντα που διαθέτουμε στη Βόρεια Ευρώπη, ενώ παράλληλα εργαζόμαστε για να μοιραζόμαστε όσο περισσότερα προϊόντα και στελέχη είναι δυνατό. Πολλές φορές το κρίσιμο είναι να βρεις μία λύση, όχι να την πουλήσεις. Αν μπορείς να βρίσκεις λύσεις, πουλάς συνεχώς περισσότερο, ιδιαίτερα τώρα που η Ευρώπη ψηφιοποιείται με γοργούς ρυθμούς. Μας ενδιαφέρουν οι αγορές σε πολλές χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης.».

Είναι εύκολο για έναν Δανό με πολωνική καταγωγή να συνεργάζεται με Έλληνες;

«Είναι πολύ εύκολο. Είναι εξαιρετικά εύκολο. Πιστεύω ότι οι Έλληνες είναι πολύ ανοιχτοί, ευθείς και αυτό δεν απέχει πολύ από τη δανέζικη νοοτροπία. Επίσης έχετε πολλές οικογενειακές παραδόσεις και έναν αρχαίο πολιτισμό όπως και η Δανία. Δε συνάντησα ποτέ καμία δυσκολία στη συνεργασία μου με τους Έλληνες.»

Ετοιμάζοντας το αεροδρόμιο του μέλλοντος

Ο Andre Rogaczewski υποστηρίζει ότι οι εταιρείες νέων τεχνολογιών δεν πρέπει να έχουν ως στόχο μόνο την ανάπτυξη του τζίρου και της κερδοφορίας τους, αλλά να μετέχουν ενεργά στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Για αυτό, όταν τον ρωτάμε για τις μαζικές επενδύσεις που κάνει η Ε.Ε. στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, επιμένει ότι ο ρόλος του ομίλου της Netcompany δε θα είναι απλώς να αναλάβει κάποια έργα, αλλά να παρουσιάσει συγκεκριμένες λύσεις σε προβλήματα. Ένα από αυτά αφορά στον τομέα των μεταφορών.

Εφαρμογή ενημέρωσης των επιβατών του αεροδρομίου της Κοπεγχάγης (πηγή: Smarter Airports A/S )

Αυτό το καλοκαίρι, στο αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης, η Netcompany “τρέχει” την πιλοτική λειτουργία του πρώτου αεροδρομίου στον κόσμο που λειτουργεί με βάση την επεξεργασία δεδομένων.

Τα πάντα καταγράφονται: αφίξεις και αναχωρήσεις αεροπλάνων, επιβατών και αποσκευών, καθυστερήσεις στα δρομολόγια, αλλαγές στο προσωπικό, οι χρόνοι μετακίνησης των αποσκευών, οι συναλλαγές των επιβατών στα καταστήματα, η κίνηση από και προς το αεροδρόμιο, ο χρόνος καθαρισμού των αεροπλάνων από τα ειδικά συνεργεία κ.λπ., κ.λπ.

«Όλα θα είναι καταγεγραμμένα σε μία βάση δεδομένων» εξηγεί ο A. Rogaczewski. «Έτσι, δίνεται η δυνατότητα διαχείρισης του χρόνου των επιβατών. Για παράδειγμα, δε θα χρειάζεται να περιμένουμε άσκοπα τις αποσκευές μας αν έχει καθυστερήσει η άφιξή τους. Επίσης θα ενημερώνουμε τους επιβάτες για το πού υπάρχει χώρος να περιμένουν αντί να βρίσκονται σε κατάμεστες αίθουσες. Με τον τρόπο αυτό πιστεύουμε ότι το αεροδρόμιο θα μπορεί να εξυπηρετεί έως και 40% περισσότερους επιβάτες χωρίς μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας και έτσι το αεροδρόμιο γίνεται πιο “πράσινο”.

Θα δοθεί έτσι λύση στα σημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα αεροδρόμια από την έλλειψη προσωπικού;

«Όσο περισσότερα γνωρίζουμε για το τι ακριβώς συμβαίνει μέσα σε ένα αεροδρόμιο, τόσο καλύτερα μπορούμε να οργανώσουμε τη λειτουργία του και να αναθέσουμε σε υπολογιστές να διεκπεραιώσουν μέρος των εργασιών. Πιστεύω ότι στο μέλλον θα υπάρχουν και ρομπότ στα αεροδρόμια. Η μεταφορά των αποσκευών και η φόρτωσή τους στα αεροπλάνα θα γίνεται εξ ολοκλήρου από μηχανήματα. Επίσης θα υπάρχουν τα αυτοοδηγούμενα οχήματα. Θα είναι ένα ολικό οικοσύστημα με πολλές δυνατότητες.

Σε περίπου δέκα χρόνια, θα μπορούμε να πηγαίνουμε στο αεροδρόμιο, να επιβιβαζόμαστε στο αεροπλάνο, να φτάνουμε στον προορισμό μας, με τελείως περιβαλλοντικά ουδέτερο τρόπο. Έχουμε το λογισμικό, έχουμε τη μεθοδολογία, αλλά το πιο σημαντικό είναι να έχουμε τους ταλαντούχους και φιλόδοξους ανθρώπους που θα το διεκπεραιώσουν, κυρίως νέους ανθρώπους και πιο σημαντικό να έχουμε περισσότερες γυναίκες στον χώρο. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να κερδίσει η Ευρώπη την παγκόσμια μάχη της ψηφιοποίησης.».

Καταγραφή δεδομένων μεταφοράς αποσκευών (πηγή: Smarter Airports A/S )

Είσαστε ένας από τους πρωτοπόρους της τεχνολογικής βιομηχανίας. Πού βλέπετε να κατευθύνεται στο μέλλον;

«Είναι μία πολύ καλή ερώτηση. Πιστεύω ότι όλοι εμείς που βρισκόμαστε μέσα σε αυτή τη βιομηχανία έχουμε την υποχρέωση να δείξουμε το δρόμο και να διασφαλίσουμε ότι θα χρησιμοποιηθεί για όλους αυτούς τους καλούς σκοπούς τους οποίους προαναφέραμε και να έχουμε όσο το δυνατό πιο πολλά τέτοια παραδείγματα. Φυσικά, όπως κάθε άλλο εργαλείο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τους λάθος σκοπούς. Πιστεύω ότι μία από τις μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζουμε είναι ότι οι άνθρωποι βλέπουν την αρνητική πλευρά της τεχνολογίας. Το καταλαβαίνω γιατί συμβαίνει αυτό. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που λένε “δε θέλω να δώσω αυτή την πληροφορία δε θέλω να δώσω μία άλλη πληροφορία. Πού θα πάνε τα δεδομένα μου, ποιος θα τα χρησιμοποιεί;”.

Πρέπει πάντα να φροντίζουμε να έχουμε τη σωστή ισορροπία. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και να μην είμαστε πολύ φοβισμένοι και πολύ επικριτικοί εκ των προτέρων. Παράλληλα πρέπει να χτίσουμε τη νοοτροπία της υπεύθυνης διαχείρισης των δεδομένων. Τα δεδομένα είναι απαραίτητα, αλλά πρέπει να χρησιμοποιούνται με πολύ υπεύθυνο τρόπο, γιατί όντως υπάρχουν πολλά παραδείγματα, εξαπάτησης ή διαρροής δεδομένων. Αν ο κόσμος χάσει την εμπιστοσύνη του, μπορεί να πάμε πίσω κατά 10 ή 20 χρόνια στην ψηφιακή ανάπτυξη.».

Κεντρική φωτό κειμένου: Ο Andre Rogaczewski στο συνέδριο του Economist

Διαβάστε ακόμη

Η υπουργός ονειρεύεται, Ισραηλινοί επενδυτές κοιτούν την Πέρδικα, η CVC, η THI και η Equinix την Ελλάδα και το ΤΑΙΠΕΔ… τα δάση

Travelmyth: Η ελληνική πλατφόρμα που ανοίγει τις πύλες σε πάνω από 4,2 εκατομμύρια ξενοδοχεία και καταλύματα (pics)

Coinbase: Τι συμβαίνει με τον «τιτάνα των κρυπτονομισμάτων;» (pic)