search icon

Επιχειρήσεις

e.Go: Θα έφτιαχνε ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα, τώρα χρεοκοπεί ξανά (pics)

Γιατί απέτυχε το πολυδιαφημισμένο εγχείρημα του Αλβανού μεγιστάνα Ναζίφ Ντεστάνι - Από τις υπογραφές για την κατασκευή εργοστασίου στην Ελλάδα, στην αλλαγή πορείας προς τη Βόρεια Μακεδονία και την… πτώση στο γκρεμό

Ξεκίνησε ως το «next big thing» της αυτοκίνησης. To 2015, όταν ακόμα η ηλεκτροκίνηση βρισκόταν στα σπάργανα, ο διάσημος Γερμανός καθηγητής μηχανολογίας (κατά πολλούς «πατέρας» των επαγγελματικών ηλεκτρικών οχημάτων μικροκινητικότητας) Γκούντερ Σουχ, ίδρυσε την E.Go στο Άαχεν. Στόχος, ήταν να παρέχει προσιτά, μικρά οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων που θα χρησιμοποιούνταν για τις μετακινήσεις στις πόλεις.

Η εταιρεία δέχτηκε τις πρώτες 1.200 προπαραγγελίες και την προώθηση του πρώτου της μοντέλου ανέλαβε ο Βραζιλιάνος σούπερ σταρ του ποδοσφαίρου, Νεϊμάρ. Τι θα μπορούσε να πάει στραβά;

Όλα! Έτσι αποδείχθηκε στην πορεία, κατά την οποία η e.Go κατέληξε να βρίσκεται από πρωτοπόρος, ουραγός και να χρεοκοπεί για δεύτερη φορά. Το στόρι της, τα έχει όλα: Υποσχέσεις για κατασκευή εργοστασίων και στην Ελλάδα, συνεργασίες με τη γερμανική μεταλλουργία, ισχυρούς επενδυτές, είσοδο στο αμερικανικό χρηματιστήριο και τελικά, χρεοκοπία.

Η πολλά υποσχόμενη αυτοκινητοβιομηχανία που τελικά δεν κατάφερε να παράγει αυτοκίνητα, είχε χρεοκοπήσει το 2020, με τον Αλβανό, με καταγωγή από το Τέτοβο της Βόρειας Μακεδονίας (αλλά μεγαλωμένο στη Γερμανία) επιχειρηματία Ναζίφ Ντεστάνι να παρεμβαίνει ως «λευκός ιππότης» για να τη διασώσει.

Τέσσερα χρόνια αργότερα και ο Ντεστάνι, γιος του μεγιστάνα Λαζίμ Ντεστάνι, συνειδητοποιεί ότι λίγα μπορεί να κάνει για την e.Go, και έτσι η θυγατρική της Next e.Go Mobile του ολλανδικού βιομηχανικού κολοσσού ND Industrial, χρεοκοπεί ξανά. Θα βρεθεί άλλος «λευκός ιππότης» στη θέση του Ντεστάνι; Και, κυρίως, θα μπορέσει να «τσουλήσει» η e.Go και τα αυτοκίνητά της;

Η πορεία στον γκρεμό

Η αλήθεια είναι ότι, μέχρι πριν από λίγα χρόνια, το εγχείρημα που ανέλαβε ο πλουσιότερος Αλβανός επιχειρηματίας του κόσμου (όπως διαφημίζεται στη γείτονα η οικογένεια Ντεστάνι), φαινόταν… καταδικασμένο να πετύχει. Το λιλιπούτειο μοντέλο e.Go Life που παρήγαγε, μήκους 3.348 χιλιοστών, είχε πολύ καλές επιδόσεις. Απόδοση 75 ίππων, αυτονομία 171 χιλιομέτρων με μια φόρτιση, επιτάχυνση από στάση στα 100 χιλιόμετρα ανά ώρα σε 4,3 δευτερόλεπτα, τελική ταχύτητα 122 χ.α.ω. και τιμή από 15.000 ευρώ.

Τουλάχιστον, μέχρι ο ανταγωνισμός από τις καθιερωμένες ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και έπειτα τις κινεζικές, να αρχίσει να παράγει κατά κόρον ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης, η πρόταση της e.Go έμοιαζε πολύ καλή. Ιδιαίτερα αφού θα κατασκευάζονταν στο Άαχεν και στην Ελλάδα, σχέδιο που μετά άλλαξε (αδικαιολόγητα) και έγινε “εργοστάσια στο Άαχεν και τη Βόρεια Μακεδονία”.

Ναζίφ Ντεστάνι

Τελικά, ωστόσο, αποδείχθηκε πολύ καλό για να είναι αληθινό. Το πλάνο για νέο μοντέλο, δημιουργία μικροεργοστασίων που θα κάλυπταν τη ζήτηση και είσοδο στην αγορά, καθώς φαίνεται, δεν είχε δουλευτεί και δεν είχε προχωρήσει καθόλου. Η εταιρεία είχε πουλήσει περίπου 1.400 αυτοκίνητα και είχε λάβει προπαραγγελίες για 11.000 ακόμα, που αφορούσαν το νέο της μοντέλο, Ewave X, το οποίο είχε παρουσιάσει στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, το 2022.

Υπήρχαν, ωστόσο, κάποια «μικρά προβληματάκια»: Η εταιρεία είχε μηδενικά έσοδα και δεν είχε ρευστότητα, ώστε το μοναδικό της εργοστάσιο, στη Γερμανία, με τους 320 εργαζόμενους, να ξεκινήσει παραγωγή του νέου μοντέλου. Αλλά και να την ξεκινούσε, δεν θα μπορούσε να το πουλήσει, καθώς δεν είχε λάβει ποτέ έγκριση Τύπου για να κυκλοφορήσει στους δρόμους. Ως εκ τούτου, προκύπτει το εύλογο ερώτημα του πώς έλαβε προπαραγγελίες για ένα μοντέλο που δεν επιτρέπεται (τουλάχιστον μέχρι νεωτέρας) να κυκλοφορήσει στους δρόμους.

Για να λύσει το πρόβλημα της ρευστότητας, η με έδρα την Ολλανδία εταιρεία του Ντεστάνι, αφού δεν κατάφερε να βρει επενδυτή, προσέφυγε σε μια άλλη λύση: Μπήκε πριν από μερικούς μήνες στη μεγαλύτερη χρηματαγορά του πλανήτη. Όμως, και η είσοδός της στο Nasdaq δεν «τσούλησε», καθώς έδειξε τη «γύμνια» με τη συρρικνούμενη κεφαλαιοποίησή της. Η εταιρεία έκανε ΙΡΟ προτείνοντας τιμή περίπου 10 δολαρίων ανά μετοχή, εγχείρημα που απέτυχε παταγωδώς.

Το εργοστάσιο στη Γερμανία

Η Αρχική Δημόσια Προσφορά ολοκληρώθηκε μόνο όταν η τιμή της μετοχής προσδιορίστηκε περίπου στα 2 δολάρια, αλλά και αυτό, δεν κράτησε πολύ. Μετά από λίγες ημέρες έπεσε στο 1 δολάριο, ενώ σήμερα έχει καταρρεύσει στα 0,068 δολάρια. Ήδη, άλλωστε, από τον Δεκέμβριο, η αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έχει δώσει προθεσμία 180 ημερών στην εταιρεία να διορθώσει την τιμή της μετοχής, προειδοποιώντας ότι αν μείνει κάτω από το 1 δολάριο θα τη διαγράψει από τον δείκτη. Προφανώς αυτό δεν θα χρειαστεί, καθώς η εταιρεία προλαβαίνει, με μια χρεοκοπία…

Μικρή παρένθεση για rewind στα «ωραία» χρόνια: Στον Δεκέμβριο του 2020, όταν η Next.e.GO Mobile SE υπέγραψε με την Enterprise Greece την «Επιστολή Πρόθεσης Συνεργασίας». Με την υπογραφή αυτή, που γινόταν παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, η εταιρεία έβαζε τις βάσεις υλοποίησης του εγχειρήματος, για το οποίο είχε ιδρυθεί. Η εταιρεία δεσμευόταν ότι θα δημιουργήσει εργοστάσιο παραγωγής στο ελληνικό έδαφος, ανοίγοντας 1.000 θέσεις εργασίας και η Ελλάδα -με δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού- θα βοηθούσε το έργο, για το οποίο η e.Go έψαχνε χρηματοδότες.

Ο CEO της εταιρείας, δρ Ούλριχ Χέρμαν, μιλώντας στο Newmoney, έλεγε τότε: «Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα πανομοιότυπο εργοστάσιο με αυτό που διαθέτουμε σήμερα στο Ααχεν. Ενα εργοστάσιο διασυνδεμένο, όπως εξάλλου και καθετί γύρω απ’ την εταιρεία και τα προϊόντα της, μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα μας. Επιπρόσθετα, όμως, και με τη βοήθεια της ελληνικής κυβέρνησης, θέλουμε να διαμορφώσουμε εκείνες τις συνθήκες, ώστε να αναπτυχθεί στην Ελλάδα και όλο το οικοσύστημα γύρω από την υποστήριξη της μονάδας μας».

Ο Ναζίφ Ντεστάνι με τη βασίλισσα της Ολλανδίας, Μάξιμα

Ίσως, όμως, τότε, ο Ντεστάνι να περίμενε ότι η κυβέρνηση θα άνοιγε τα ταμεία και θα έδινε χρήματα, ή θα του έδινε πρόσβαση στα ευρωπαϊκά ταμεία για να ξεκινήσει το χτίσιμο του εργοστασίου και την παραγωγή. Η ελληνική πλευρά από την άλλη, περίμενε την ολοκλήρωση της νόμιμης και τυπικής διαδικασίας από την πλευρά της ολλανδικής εταιρείας. Δηλαδή, να καταθέσει η Νext.e.GΟ πρόταση για ένταξη στις στρατηγικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ και, ως «κερασάκι», τον Σεπτέμβριο του 2022 ανακοινώθηκε ότι η εταιρεία θα δημιουργούσε νέο εργοστάσιο στο Τέτοβο της Βόρειας Μακεδονίας -τόπο καταγωγής της οικογένειας Ντεστάνι. Ούτε και αυτό, βέβαια, συνέβη ποτέ.

Και τώρα; Η οικογένεια Ντεστάνι, η οποία ίδρυσε το 1999 την Ecolog International, όταν ο μετανάστης στη Γερμανία, ιδιοκτήτης τουριστικού πρακτορείου, Λαζίμ Ντεστάνι, σκέφτηκε να γίνει ο πρώτος που θα παρείχε υπηρεσίες πλυντηρίου στους Γερμανούς στρατιώτες που επιχειρούσαν στο Κόσοβο με την αποστολή του ΝΑΤΟ. Πέτυχε πολύ γρήγορα και εξελίχθηκε ταχύτατα σε έναν πολυεθνικό κολοσσό με έδρα το Ντουμπάι, που παρέχει μεγάλη γκάμα υπηρεσιών προς κυβερνήσεις, εμπορικές οντότητες και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, σε περισσότερες από 30 χώρες σε όλη τη γη.

Ο γιος του Λαζίμ, Ναζίφ Ντεστάνι, ίδρυσε την ND Industrial (εισφέροντας τα αρχικά του) με έδρα την Ολλανδία, δραστηριοποιούμενος σε βιομηχανικούς κλάδους, όπως η ενέργεια, οι κατασκευές, η διαχείριση εγκαταστάσεων και το περιβάλλον. Στην Ολλανδία και τη Γερμανία έχει ισχυρές διασυνδέσεις και, συχνά θα φωτογραφηθεί με τη βασίλισσα της Ολλανδίας, ή κυβερνητικά στελέχη. Σήμερα, χρησιμοποιεί τη «γοητεία» της Ecolog στο συνδικάτο IG Metal που αναζητά επενδυτή. Προφανώς, αδίκως.

Αυτό γιατί ανακοίνωσε «την απόφασή της να καταθέσει αίτηση για την έναρξη διαδικασίας αφερεγγυότητας στο αρμόδιο περιφερειακό δικαστήριο του Άαχεν (Amtsgericht Aachen). Η e.GO είναι μια εξ ολοκλήρου θυγατρική της Next.e.GO N.V., η οποία είναι εισηγμένη στο Nasdaq. Η απόφαση να υποβληθεί αίτηση για την έναρξη της διαδικασίας πτώχευσης έρχεται σε ένα περιβάλλον πρόσφατων δυσμενών εξελίξεων και προκλήσεων στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων, αστάθειας στις κεφαλαιαγορές, που επιδεινώθηκε από την πρόσφατη κατάσταση που περιβάλλει άλλους παίκτες στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων.

Επιπλέον, δεδομένου του δυσμενούς περιβάλλοντος της αγοράς, τα χρηματοδοτικά μέσα που βασίζονται σε μετοχές και τα οποία είχε εξασφαλίσει η εταιρεία δεν μπόρεσαν να αποδώσουν στο αναμενόμενο επίπεδο και ρυθμό. Επιπλέον, και παρά τις σημαντικές προσπάθειες της εταιρείας, οι επικρατούσες συνθήκες της αγοράς μαζί με την αβεβαιότητα σε ολόκληρο τον τομέα των EV, εμπόδισαν περαιτέρω σημαντικά την ικανότητα της εταιρείας να εξασφαλίσει εναλλακτική χρηματοδότηση, όπως απαιτείται από το τοπικό κανονιστικό πλαίσιο.

Υπό το πρίσμα αυτών των συνθηκών, οι διευθύνοντες σύμβουλοι της e.GO έλαβαν τη δύσκολη απόφαση να κινήσουν τη διαδικασία αφερεγγυότητας για να διασφαλίσουν τη συμμόρφωση με το τοπικό κανονιστικό πλαίσιο».

Διαβάστε ακόμη

Eugenio Tornaghi (Nexi Ελλάδος): «Στόχος να γίνουμε κυρίαρχος παίκτης στην εγχώρια αγορά»

ΑEGEAN: Οι καταλύτες της ανάπτυξης το 2024 – Oι πρώτες εκτιμήσεις και η μεγάλη πρόκληση

Πλειστηριασμοί: Η «επιστροφή» του «Εμμαούς» με 4 σφυριά (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version