Επιχειρήσεις

efood: Πόσο υποχώρησαν οι παραγγελίες μετά το κύμα «ψηφιακού ακτιβισμού»

  • Στέλιος Μορφίδης


Ξεκινούν από σήμερα προειδοποιητικές κινητοποιήσεις διανομείς της efood - H δημοφιλής εφαρμογή δέχεται πάνω από 200.000 παραγγελίες κατά μέσο όρο ημερησίως - Delivery – courier: Τι ισχύει στην Ευρώπη και τι στην Ελλάδα – Τα δικαιώματα των εργαζομένων

Αποφασισμένα να κλιμακώσουν ακόμα περισσότερο τις κινητοποιήσεις τους κατά της ψηφιακής πλατφόρμας efood αντιδρώντας σε οποιαδήποτε προσπάθεια αλλαγής των εργασιών σχέσεων, εμφανίζονται τα συνδικάτα και οι συλλογικότητες εργαζομένων στο delivery και τις ταχυμεταφορές, όπως φάνηκε και απ’ τις αποφάσεις που έλαβαν κατά τη διάρκεια των συνελεύσεων που συγκάλεσαν το Σαββατοκύριακο.

Πρώτο στο «χορό» των κινητοποιήσεων εισέρχεται το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Τουριστικών Επισιτιστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕΠΕ) Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει προκηρύξει για σήμερα στάση εργασίας μεταξύ 10.00 και 14.00 για τους εργαζόμενους διανομείς της efood στους νομούς Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής και Πιερίας προαναγγέλλοντας παράλληλα και κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.

Δυο μέρες αργότερα, την Τετάρτη, θα πραγματοποιηθούν κινητοποιήσεις στην Αττική. Συγκεκριμένα το Συνδικάτο Επισιτισμού, Τουρισμού Ξενοδοχείων & Συναφών Επαγγελμάτων Νομού Αττικής και η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου για Ταχυμεταφορείς (courier), Ταχυδιανομείς (delivery) και Υπαλλήλους Εξωτερικών Εργασιών με Δίκυκλο (Σ.Β.Ε.Ο.Δ) αποφάσισαν από κοινού να προκηρύξουν προειδοποιητική στάση εργασίας μεταξύ 12.00 και 16.00 και μοτοπορεία που θα ξεκινήσει απ’ τα Προπύλαια για να καταλήξει στα κεντρικά γραφεία της efood στο Ηράκλειο Αττικής.

Οι προειδοποιητικές κινητοποιήσεις, έρχονται σε συνέχεια του μηνύματος που έστειλε την περασμένη εβδομάδα η Online Delivery, η εταιρεία πίσω από την εφαρμογή e-food, σε διανομείς της. Με εκείνο το πρώτο μήνυμα η e-food, ενημέρωνε 115 διανομείς της, επί συνόλου 3.000, ότι δεν σκοπεύει να ανανεώσει τις τρίμηνες συμβάσεις εργασίας και αντ’ αυτού τους πρότεινε να γίνουν εάν το επιθυμούν freelancers.

Το γεγονός προκάλεσε σάλο μεταξύ των διανομέων, αφού εκλήφθηκε ως πρώτη και «τροχιοδεικτική» κίνηση αλλαγής των εργασιακών σχέσεων. Από το μοντέλο μισθωτής εργασίας – έστω με ‘νοικιασμένους’ από τη Manpower διανομείς- το οποίο χρησιμοποίησε για να κόψει το δρόμο στην ανταγωνίστρια της, Wolt που πρόσφερε αποκλειστικά συνεργασία στους δικούς της διανομείς, σε ένα μοντέλο επαγγελματικής συνεργασίας.

Παράλληλα όμως εκδηλώθηκε και ένα κύμα συμπαράστασης από σημαντικό μέρος πελατών της πλατφόρμας το οποίο τελικά εξελίχθηκε σε κύμα «ψηφιακού ακτιβισμού» με χιλιάδες χρήστες να αξιολογούν αρνητικά την πλατφόρμα προβαίνοντας και σε απεγκατάσταση της.

Μάλιστα επαγγελματίες της εστίασης που συνεργάζονται με την πλατφόρμα έλεγαν στο newmoney.gr πως την περασμένη Παρασκευή, όταν πήρε διαστάσεις η υπόθεση, αλλά και το Σάββατο, οι παραγγελίες που είχαν λάβει μέσω του efood ήταν 20% με 30% λιγότερες σε σχέση με αυτές που λάμβαναν προ του σάλου που δημιουργήθηκε. Σημειωτέον ότι η δημοφιλής εφαρμογή δέχεται πάνω από 200.000 παραγγελίες κατά μέσο όρο ημερησίως.

Μπροστά στο σάλο η εταιρεία επιχείρησε να τα «μαζέψει». Πρώτα εξέδωσε ανακοίνωση λέγοντας πως επρόκειτο για «λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021». Μία «λανθασμένη διατύπωση», που «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας» και ως εκ τούτου την αποδοκιμάζει.

Λίγες ώρες αργότερα με νέο μήνυμα της ενημέρωνε τους διανομείς της ότι το σύνολο τους θα συνεχίσουν να έχουν την επιλογή:

– Να ανανεώσουν με τη λήξη την υπάρχουσα σύμβαση τους με τους ίδιους όρους.

– Εφόσον το επιθυμούν να γίνουν freelancers.

Το συμβάν πήρε και πολιτικές διαστάσεις με κυβέρνηση κι αντιπολίτευση να διασταυρώνουν τα ξίφη τους σχετικά με τον νέο εργασιακό νόμο Χατζηδάκη που ψηφίστηκε πριν από λίγο καιρό από τη Βουλή των Ελλήνων.

Υπενθυμίζεται ότι η Online Delivery κατά τον πρώτο χρόνο της πανδημίας είδε τον κύκλο εργασιών της να «εκτοξεύεται» κατά 49%, στα 64,4 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2019. Παράλληλα είδε τα καθαρά της κέρδη να αυξάνονται κατά 26,7%, στα 21,3 εκατ. ευρώ. Από τα τελευταία, τα 20 εκατ. ευρώ θα δοθούν ως μέρισμα στην «μαμά εταιρεία», την γερμανική πολυεθνική Delivery Hero. Επίσης τα συνεργαζόμενα με αυτήν καταστήματα στις 30 Δεκεμβρίου 2020, είχαν ξεπεράσει τα 13.000.

Διαβάστε ακόμη

Η σεμνή Ούρσουλα, τα… δάκρυα της Μυκόνου και η νέα μεγάλη μάχη της Κρήτης 

ΕΝΦΙΑ: Την Τετάρτη 22/9 αναρτώνται τα ειδοποιητήρια στο Taxisnet

Scope Ratings: H ενεργητική ενσωμάτωση της ESG προσφέρει ανταγωνιστικό προβάδισμα στις ευρωπαϊκές τράπεζες