Την ώρα που οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ελλάκτωρ και της Κυπριακής Wade Adams και της Adamas του κ. Δημήτρη Κούτρα βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού, με κίνδυνο να τερματιστούν χωρίς διέξοδο, ανησυχία δημιουργεί στην κυβέρνηση το σήριαλ των μετοχικών ανακατατάξεων της εταιρείας και η εκ νέου διαδικασία πώλησης, η οποία έρχεται σε μια περίοδο έντονης κατασκευαστικής δραστηριότητας.

Η ΑΚΤΩΡ είναι μία από τις πέντε τεχνικές εταιρείες που έχουν αναλάβει τα μεγαλύτερα έργα οδοποίας και ΣΔΙΤ τους τελευταίους μήνες με το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων να φτάνει τα 2,7 δις.

Τις επόμενες μάλιστα μέρες η Άκτωρ Παραχωρήσεις θα κληθεί να υπογράψει την σύμβαση για τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 312,3 εκατ. ευρώ σε κοινοπραξία με την  Intrakat και το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ύψους 290 εκατ. ευρώ σε κοινοπραξία με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat. Αμέσως μετά προβλέπεται να πέσουν οι υπογραφές και για την  επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, ένα έργο που έχει κολλήσει μετά από προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας με ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-Intrakat.

Τί δείχνει αυτός ο καταιγισμός των υπογραφών; Ότι η Άκτωρ έχει μπροστά της ένα κύμα από νέες συμβάσεις ικανό να την βγάλει από τις δυσκολίες των τελευταίων ετών που όμως σκιάζει η απόφαση των μετόχων της να αποεπενδύσουν, συντηρώντας την αδράνεια και την αβεβαιότητα που προκαλεί πλέον μεγάλη ανησυχία και στους εργαζόμενους της εταιρείας.

Αγκάθι ο διαχωρισμός παραχώρησης -κατασκευής

Την ίδια στιγμή, η μεταβίβαση της ΑΚΤΩΡ ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση σχετικά με τον τρόπο που μπορεί να διαχωριστεί η κατασκευή από την παραχώρηση. Σήμερα, σε όλες τις παραχωρήσεις στην Ελλάδα υπάρχουν κοινά μετοχικά σχήματα. Αυτό δείχνει ότι ο κατασκευαστής είναι στενά συνδεδεμένος με τον παραχωρησιούχο, εκείνον δηλαδή που λειτουργεί και συντηρεί ένα έργο.

Η πώληση της ΑΚΤΩΡ σε ένα εντελώς διαφορετικό μετοχικό σχήμα θα δημιουργούσε όπως λένε παράγοντες της αγοράς, σοβαρές δυσλειτουργίες στον τομέα αυτό κάτι που πιστοποιεί και ο ανταγωνισμός καθώς σε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης (Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιόνια Οδό κ.α) οι δύο πλευρές αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία.

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες αυτός ο διαχωρισμός αποτελεί και ένα από τα αγκάθια της συμφωνίας πέρα από τις δυσκολίες που συναντά η διαπραγμάτευση τόσο σε σχέση με το τίμημα όσο και με τις εγγυητικές επιστολές που έχουν εκδώσει οι τράπεζες και θα πρέπει δικαιωματικά να εκχωρηθούν στο νέο σχήμα. Οι υποψήφιοι αγοραστές μπορεί να δέχτηκαν να μην γίνει due diligence στην Άκτωρ ωστόσο την εταιρεία ελέγχει κατά πληροφορίες εξονυχιστικά η Deloitte για λογαριασμό της Wade Adams και φαίνεται να υπάρχουν αποκλίσεις σε σχέση με τα οικονομικά στοιχεία εργολαβιών εντός και εκτός συνόρων και πιέσεις να χαμηλώσει το τίμημα.

Στο υπουργείο Υποδομών θεωρούν αναγκαίο να ξεκαθαρίσει άμεσα το τοπίο της πώλησης για να μπορεί να ξεκινήσει η κατασκευή των έργων. Αργά ή γρήγορα όπως λένε το θέμα του ΄Ακτωρα θα μας απασχολήσει. Είναι θετικό, όπως αναφέρουν ότι στα περισσότερα από τα έργα που έχει υπογράψει είναι μέλος κοινοπραξίας, επομένως ευθύνη έχουν κι άλλες τεχνικές εταιρείες στις οποίες θα μπορούσε να εκχωρηθεί επιπλέον έργο αν τα πράγματα δυσκολέψουν το επόμενο διάστημα.

Επί του παρόντος υπάρχουν συστάσεις και παροτρύνσεις για να επιταχυνθούν οι ρυθμοί. Το επόμενο στάδιο είναι να ληφθούν μέτρα.

Τονίζουν πάντως σε όλους τους τόνους ότι είναι καιρός να ξεκαθαρίσουν οι μέτοχοι τις θέσεις και το σχεδιασμό τους και το πώς θα λειτουργήσει από δω και πέρα η εταιρεία, εκτιμώντας ότι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί φρενάρει κάθε πρόοδο και εξέλιξη του ομίλου στον στίβο των κατασκευών σε μια περίοδο που τα εργοτάξια πρέπει να απλωθούν σε όλη την χώρα και οι κανόνες του Ταμείου Ανάκαμψης απαιτούν αυστηρή προσήλωση στα  χρονοδιαγράμματα για να μην χαθούν πολύτιμοι πόροι.

Διαβάστε ακόμη

Πώς θα πάρετε τη βεβαίωση που σταματά τους πλειστηριασμούς

Εξωδικαστικός μηχανισμός: Με αλλαγές και νέους κανόνες η ρύθμιση χρεών σε τράπεζες, funds, Δημόσιο και Ταμεία

Το ντινεράκι του ΓΑΠ, ο Παπαλέκας και η Prodea, η δημόσια πρόταση για την Attica Group και η επιστροφή του Δημ. Καλλιτσάντση