Επιχειρήσεις

Έρευνα: Γιατί θα είναι «βασιλιάδες» και το 2021 οι «σουπερμαρκετάδες»

  • Στέλιος Μορφίδης


Αύξηση πωλήσεων περιμένει η NielsenIQ και στα δύο σενάρια της μελέτης της – Τι δείχνουν τα έως τώρα στοιχεία του 2021 – Τα καταστήματα και τα προϊόντα που «τρέχουν» – Οι τρεις «παίκτες» που ελέγχουν το 65% της αγοράς – Η «έκρηξη» της online αγοράς

Σε ανοδική τροχιά θα παραμείνουν και φέτος οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, συνεχίζοντας να συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος του ρευστού της αγοράς.

Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Nielsen IQ που παρουσιάστηκε χθες (30/3/2021) σε στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου το πρόσημο για τον κλάδο είναι θετικό και στα δύο σενάρια που “έτρεξαν” οι έμπειροι αναλυτές.

Tο πρώτο σενάριο φέρει την κωδική ονομασία «stay home» και έχει βασιστεί στην υπόθεση ότι η φετινή χρονιά θα «κυλήσει» όπως πέρυσι, δηλαδή θα συνεχιστεί το «ακορντεόν», με τα καταστήματα λιανικής και την εστίαση να ανοιγοκλείνουν και την τουριστική κίνηση υποτονική.

Στην περίπτωση αυτή, η αύξηση στις πωλήσεις των λεγόμενων ταχυκίνητων κωδικών θα είναι 6%, έπειτα απ’ το +8,8% που «έγραψαν» το 2020.

Στην περίπτωση πάλι που η κατάσταση εξομαλυνθεί και η αγορά λειτουργήσει απρόσκοπτα τουλάχιστον για όλο το β’ εξάμηνο της χρονιάς, τότε η αύξηση στις πωλήσεις των ταχυκίνητων κωδικών θα είναι 2,6%.

Στο μοντέλο ανάλυσης της NielsenIQ λαμβάνεται σοβαρά υπόψη το γεγονός ότι ως τα μέσα Μαρτίου, που είναι και τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ εμφανίζονται αυξημένες κατά 5,7%, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πορεία των discount super markets όπως τα Lidl.

Αναγνωρίζεται, ωστόσο, πως οι προβλέψεις αυτές είναι αρκετά δύσκολες με δεδομένο ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες και η κατάσταση εξακολουθεί να είναι αρκετά ρευστή.

Πάντως και τα ίδια τα στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου που συμμετείχαν στη χθεσινή εκδήλωση και ερωτήθηκαν σχετικά, δήλωσαν στην πλειοψηφία τους πως περιμένουν να συνεχιστεί η ανοδική πορεία και φέτος

Μάζεψαν το ρευστό το 2020

Η προηγούμενη χρονιά πάντως, αποτελεί έτος ορόσημο για το οργανωμένο λιανεμπόριο, με δεδομένο ότι επετεύχθη μια αύξηση 8,8% των πωλήσεων σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με τη NielsenIQ, πάνω απ’ τις 6 ποσοστιαίες μονάδες αυτής της αύξησης επιτεύχθηκαν στις δύο περιόδους lockdown. Κοινώς, τα σούπερ μάρκετ απορρόφησαν σημαντικό κομμάτι της ρευστότητας που θα πήγαινε στην υπόλοιπη λιανική εάν λειτουργούσαν τα καταστήματα!

Σύμφωνα με την Nielsen, οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ (σ.σ. Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl) απορρόφησαν περίπου το 65% του συνολικού τζίρου που έκαναν τα σούπερ μάρκετ. Εάν προστεθούν και οι επόμενοι τρεις στην κατάταξη (Metro ΑΕΒΕ, Μασούτης, Πέντε ΑΕ) τότε φθάνουν το 84% της αγοράς (!) γεγονός που καταδεικνύει και την επιτάχυνση της συγκέντρωσης της.

Σύμφωνα με τη Nielsen, ένας απ’ τους παράγοντες που ενίσχυσε τη δυναμική τους ήταν το γεγονός πως διαθέτουν μεγαλύτερα καταστήματα, τα οποία βρέθηκαν ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών, είτε για λόγους που σχετίζονται με την πανδημία, είτε για την αγοραστική εμπειρία, μιας και το υπόλοιπο λιανεμπόριο ήταν κλειστό!

Τέλος, σε ό,τι αφορά τα προϊόντα που πρωταγωνίστησαν στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στον έναν χρόνο της πανδημίας, τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν τα είδη για το νοικοκυριό (+15,8%), τα τρόφιμα (9,8%), τα ποτά (+7,5%), τα είδη bazaar, παρά το γεγονός ότι κάποια στιγμή στο δεύτερο lockdown απαγορεύτηκε η διάθεση τους απ’ τα σούπερ μάρκετ (+7,4%), τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς (+7,2%) και τα φρέσκα και χύδην προϊόντα (+5,9%). Τρόφιμα και ποτά, πάντως, εξακολουθούν να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων, φθάνοντας σε αξία το 52,7%.

Η online αγορά

Στην ίδια εκδήλωση παρουσιάστηκαν και τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας ερευνών Convert Group, που παρακολουθεί στενά τις online πωλήσεις. Σύμφωνα με αυτά, η τάση «εκρηκτικής ανάπτυξης» του ψηφιακού καναλιού πωλήσεων συνεχίστηκε στους πρώτους περίπου 2,5 μήνες του 2021. Κάτι που εξηγείται βέβαια και απ’ το γεγονός ότι η σύγκριση γίνεται με μία περίοδο πέρυσι, κατά την οποία ακόμα είχε μόλις ξεσπάσει η πανδημία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στα φρέσκα προϊόντα, ξεπερνώντας το 400%. Μία κατηγορία που παραδοσιακά δεν προτιμούσε ο καταναλωτής – πελάτης των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ. Παρ’ όλα αυτά, η αύξηση αφορά στο σύνολο των προϊοντικών κατηγοριών, όπως εξάλλου δείχνει και ο παρακάτω πίνακας.

Σημειωτέον πως το 2020 οι πωλήσεις απ’ το ψηφιακό κανάλι έφθασαν τα 163,3 εκατ. ευρώ, που αποτελούν αύξηση 262% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, αλλά αναλογούν μόλις στο 1,5% περίπου των συνολικών πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ!