Τα lockdowns της περασμένης χρονιάς αλλά και σχεδόν ως το μισό της τρέχουσας ευνόησαν τελικά αποκλειστικά τα Σούπερ Μάρκετ. Και αυτό διότι έρευνα της ICAP που διενεργήθηκε για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών με αντικείμενο τις συνέπειες της πανδημίας στη Μικρή Λιανική στην Αττική έδειξε ότι τα περίπτερα, είχαν σημαντικές απώλειες.

Σύμφωνα με την έρευνα που παρουσιάστηκε σε χθεσινή ειδική εκδήλωση, ο τζίρος των περιπτέρων στην περιφέρεια Αττικής το 2020 παρουσίασε μείωση κατά 13,8% (ή 196,2 εκατ. ευρώ) , ενώ για το 2021 αναμένεται μία επιπρόσθετη μείωση του τζίρου ύψους 5,7% (ή 70 εκατ. ευρώ). Έτσι, σύμφωνα με την ICAP, ο τζίρος των περιπτέρων στην Αττική από 1,42 δισ ευρώ που ήταν το 2019, υποχώρησε στα 1,22 δισ ευρώ περίπου το 2020 και φέτος θα προσγειωθεί στα 1,15 δισ ευρώ. Πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο πως απ’ την έρευνα απουσιάζουν στοιχεία απ’ τον Πειραιά, τη Δυτική Αττική αλλά και το Λαύριο καθώς οι συγκεκριμένες περιοχές δεν είναι εντός της ζώνης ενδιαφέροντος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ).

Επίσης το 2020 καταγράφηκε στην μικρή λιανική σημαντική αύξηση του ποσοστού των ζημιογόνων επιχειρήσεων στο 65,1% από 28,0% το 2019 με μείωση των κερδοφόρων σε 25,5% από 61,3% το 2019. Για φέτος, οι προβλέψεις δείχνουν μείωση των ζημιογόνων επιχειρήσεων σε 34,7% του συνόλου, με αύξηση του ποσοστού των κερδοφόρων σε 34,0%. Παράλληλα το 22% των επιχειρήσεων δήλωσε αδυναμία να προβλέψει την κατάσταση κερδοφορίας για το 2021.

Έχουν κλείσει τα μισά περίπτερα

Την ίδια ώρα η έρευνα, που επικαλείται και πρόσφατα στοιχεία έρευνας της NielsenIQ, υπογραμμίζει και την τάση συρρίκνωσης των δικτύων των περιπτέρων σε ολόκληρη τη χώρα καταγράφοντας μείωση του αριθμού των περιπτέρων κατά 50% το 2020 σε σχέση με δέκα χρόνια πριν, και 24% του αριθμού καταστημάτων εξυπηρέτησης. Συγκεκριμένα τα περίπτερα από 9.904 το 2010 μειώθηκαν με σταθερό ρυθμό φθάνοντας τα 4.985 το 2020 και τα καταστήματα εξυπηρέτησης από 30.322 σε 23.182 καταστήματα! Στην Αττική (πλην Πειραιώς, Δυτ. Αττικής και Λαυρίου), ο αριθμός των περιπτέρων είναι 2.200, εκ των οποίων τα 1.384 είναι καταχωρημένα στο μητρώο του ΕΕΑ.

«Το γεγονός ότι για το 2020 επιχειρήσεις του συγκεκριμένου κλάδου εμφάνισαν μείωση τζίρου περίπου 200 εκατ. ευρώ ενώ ζημιές ύψους 70 εκατ. αναμένονται και για το 2021, καταδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος. Τα περίπτερα σιγά σιγά εξαφανίζονται από τον επιχειρηματικό χάρτη εξαιτίας μείωσης της κατανάλωσης αλλά και λόγω των προβλημάτων που απειλούν σήμερα συνολικά το επιχειρείν, όπως η αδυναμία αποπληρωμής των υποχρεώσεων και η έλλειψη ρευστότητας», σημείωσε ο Πρόεδρος του ΕΕΑ και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου.

Και πρόσθεσε: «Ως Επιμελητήριο και βεβαίως και ως Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος έχουμε ζητήσει από την κυβέρνηση να λάβει στοχευμένα μέτρα στήριξης αυτών των επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων είναι η δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων, η μείωση της φορολογίας, η επέκταση του μέτρου της επιδότησης ενοικίου, η αντιμετώπιση των αυξήσεων στην ενέργεια, η μη επιστροφή της επιστρεπτέας προκαταβολής, η διεύρυνση των κριτηρίων ενίσχυσης, η μείωση δημοτικών τελών. Εμείς ως ΕΕΑ αλλά και ως ΚΕΕΕ δηλώνουμε ότι θα είμαστε δίπλα στις επιχειρήσεις της Μικρής Λιανικής, με στόχο να τις στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις».

Μειώθηκε η απασχόληση

Βάσει της έρευνας στις επιχειρήσεις η απασχόληση στις επιχειρήσεις μικρής λιανικής (περίπτερα) μειώθηκε το 2020 κατά 7,7%, ενώ το 2021 προβλέπεται αύξηση κατά 1,0%.

Όπως διαπιστώνεται από τα ευρήματα πρόσφατων ερευνών που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο Convenience Retailing Conference μετά το lockdown οι καταναλωτές σε ποσοστό 75% επισκέφτηκαν τα περίπτερα και λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης έναντι 87% τα super markets με μέση συχνότητα επίσκεψης 6,5 επισκέψεις ανά μήνα στα περίπτερα έναντι 6,3 στα mini markets, 5,1 στα καταστήματα ψιλικών και πολύ υψηλότερη συχνότητα 10,2 στα super markets.

Κατανάλωση

Βάσει πρόσφατης έρευνας το 69,3% της αξίας πωλήσεων (στοιχεία κυλιόμενου 12μηνου) επιλεγμένων κατηγοριών προϊόντων (τσιπς, σνακς, καφές, νερό, φρυγανιές, ξηροί καρποί, ζαχαρώδη, σοκολάτες, παγωτά, τσίχλες, χυμοί, κριτσίνια, μπύρες, μπισκότα, προφυλακτικά, καραμέλες, έτοιμο τσάι, γιαούρτια, μπάρες δημητριακών, γάλα, χαρτομάντηλα, αναψυκτικά, ψημένα σνακς, μπαταρίες, επιδόρπια, στιγμιαία ροφήματα) πραγματοποιείται σε καταστήματα σύγχρονου εμπορίου (super markets) έναντι 30,7% σε καταστήματα παραδοσιακού εμπορίου και από αυτό το 10,2% αφορά περίπτερα ενώ το 20,5% τα λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης.

Στα περίπτερα πραγματοποιείται η κατανάλωση του 15% των ζαχαρωδών προϊόντων, το 13,4% των ποτών-ροφηματων και το 8,2% των αλμυρών σνακς, ενώ στα λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης τα αντίστοιχα μερίδια κατανάλωσης είναι 22,3%, 24,7% και 18,2%.

Βασικά προβλήματα, ανησυχίες και αιτήματα

Σύμφωνα με την έρευνα τα βασικά προβλήματα και οι ανησυχίες των επιχειρήσεων σχετικά με την αγορά και τους καταναλωτές που καταγράφηκαν στην έρευνα προς τις επιχειρήσεις της Μικρής Λιανικής είναι:

• Η περιορισμένη ανάκαμψη της καταναλωτικής κίνησης και η μείωση της πελατείας
• Η μείωση της οικονομικής ρευστότητας στην αγορά και η μείωση  κατανάλωσης
• Η ακρίβεια οδηγεί τους πελάτες μόνο στα super markets και στα e-shops
• Η οικονομική ανασφάλεια των καταναλωτών.
• Η περιορισμένη επισκεψιμότητα λόγω μέτρων.
• Τα χαμηλά εισοδήματα των καταναλωτών
• Τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους
• Ο φόβος των πολιτών για την πανδημία με αποτέλεσμα την μείωση της κυκλοφορίας
• Ο φόβος για νέα καραντίνα
• Η ψυχολογία των πολιτών και η αβεβαιότητα όσον αφορά τον κορονοϊό
• Η μείωση αγοραστικής δύναμης  των πελατών  λόγω συνεπειών  της οικονομικής κατάστασης της χώρας και των  μέτρων  covid-19 (κλείσιμο επιχειρήσεων, μείωση απασχόλησης)

Τα προβλήματα και οι ανησυχίες σχετικά με τις επιχειρήσεις είναι:

• Η φορολογία εμποδίζει τις επιχειρήσεις
• Αδυναμία πληρωμών και φόβος λουκέτου
• Ανατιμήσεις προϊόντων
• Αδυναμία αύξησης των τετραγωνικών της επιχείρησης επειδή οι δημοτικές χρεώσεις είναι υψηλές
• Έλλειψη ρευστότητας
• Η γενικότερη κατάσταση δεν βοηθάει για προβλέψεις. Απαιτείται γενναία χρηματοδότηση και επιμήκυνση των δανειακών υποχρεώσεων.
• Η μείωση της γραμμής παραγωγής στα εργοστάσια της Ευρώπης από όπου πραγματοποιούνται οι προμήθειες των εμπορευμάτων
• Η δυσκολία δανειοδότησης
• Η πολιτική των Δήμων είναι καταστροφική για τα περίπτερα
• Οι οικονομικές δυσκολίες στην κάλυψη εξόδων.
• Φόβος για ενδεχόμενο νέο lockdown
• Η αβεβαιότητα
• Η Οικονομική στενότητα
• Όσο δεν υπάρχει σταθερά μεγάλη επισκεψιμότητα, ο τζίρος θα πέφτει αλλά οι υποχρεώσεις μένουν – προς προμηθευτές – οι οποίες μένουν πίσω.
• Πολύ χαμηλός τζίρος
• Τα κόστη εισαγωγών
• Η ομαλή συνέχεια εξαρτάται από τους προμηθευτές και τους όρους που θέτουν.
• Τα πάγια έξοδα και οι δόσεις
• Η πληρωμή μόνο  με μετρητά  των  παραγγελιών  από το εξωτερικό

Επίσης από την έρευνα καταγράφηκαν διάφορα επιθυμητά απ’ τους επαγγελματίες μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων. Η οικονομική στήριξη από το κράτος για τις φορολογικές υποχρεώσεις, η οικονομική στήριξη με νέα κεφάλαια/πόρους εκτός τραπεζών και η μείωση φορολογίας είναι τα τρία σημαντικότερα προτεινόμενα μέτρα από τις επιχειρήσεις μικρής λιανικής (περίπτερα). Ακολουθούν η επέκταση επιδότησης ενοικίου, η αντιμετώπιση αυξήσεων στην ενέργεια, η επιδότηση προσωπικού, η μη επιστρεπτέα προκαταβολή, η μείωση των δημοτικών τελών, η διεύρυνση των κριτηρίων ενίσχυσης και τα υπόλοιπα μέτρα με μικρότερα ποσοστά.

Διαβάστε ακόμη:

Ενεργειακή κρίση: Εφεδρείες και για νέα μέτρα κρατά η κυβέρνηση – Τι εξετάζεται

Μαξ Φερστάπεν: Το «χρυσό» συμβόλαιο, τα bonus και οι χορηγοί του νέου «Μίδα» της Formula 1

Attica Bank: Τα βήματα αποεπένδυσης του ΤΧΣ – Νέα αλλαγή στο χρονοδιάγραμμα για την ΑΜΚ