Τον χάρτη του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου αναδιαμορφώνει η είσοδος των Υπεραγορών Σκλαβενίτη στο οnline μετά την εξαγορά της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διαδικτυακού σούπερ μάρκετ caremarket.gr το οποίο έως το τέλος της χρονιάς θα εξελιχθεί σε sklavenitis.gr.

Η κίνηση αυτή φέρνει ανακατατάξεις και νέα δεδομένα στον κλάδο και ως κίνηση αντικατοπτρίζει την μεγάλη κινητικότητα που υπάρχει στο χώρο, με τους παραδοσιακούς παίκτες να διεκδικούν την διεύρυνση των μεριδίων τους δημιουργώντας ή επεκτείνοντας το κανάλι των διαδικτυακών πωλήσεων ώστε να είναι καλά τοποθετημένοι σε μια αγορά που εξελίσσεται με βάση τις νέες καταναλωτικές συνθήκες.

Τούτο παρά το γεγονός ότι ο τζίρος της online αγοράς σούπερ μάρκετ φαντάζει ακόμα κοκαλάκι μπροστά στον κύκλο εργασιών που έχουν οι αλυσίδες μέσα από τα δίκτυα φυσικών καταστημάτων, αφού δεν φτάνει ούτε το 1%. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της εταιρείας ερευνών Convert Group, ο κύκλος εργασιών των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ το 2018 σημείωσε αύξηση 47,5% φτάνοντας τα 28,5 εκατ. ευρώ (εξαιρουμένου του ΦΠΑ).

Αυτός ο ταχύς ρυθμός ανάπτυξης αλλά και οι πολλές δυνητικές δεξαμενές άντλησης τζίρου δημιουργούν προσδοκίες για περαιτέρω ενίσχυσή της τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα, όπως εξηγούσε παλαιότερα ο διευθύνων σύμβουλος της Convert Group Παναγιώτης Γκεζερλής, ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ θα μπορούσε να ενισχυθεί περαιτέρω εάν ο κλάδος αξιοποιήσει τη μεγάλη ευκαιρία που υπάρχει σε ακόμη τρεις κατηγορίες του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πρόκειται για την κατηγορία της ηλεκτρονικής παραγγελίας φαγητού, ο τζίρος της οποίας το 2018 έφτασε στην Ελλάδα τα 300 εκατ. ευρώ., τα ηλεκτρονικά φαρμακεία με τζίρο 120 εκατ. ευρώ και τα εξειδικευμένα καταστήματα (π.χ. κάβες) που το 2018 πραγματοποίησαν πωλήσεις ύψους 60 εκατ. ευρώ.

Στην online αγορά, έπειτα από έναν σημαντικό γύρο συγκέντρωσης, έχουν ξεχωρίσει τέσσερις παίκτες. Οι τρεις, έπειτα και από τη συμφωνία εξαγοράς της caremarket.gr ανήκουν σε μεγάλες αλυσίδες λιανικής και μόλις μία παραμένει ανεξάρτητη.

ΑΒ, ο πρωτοπόρος

Η πρώτη είναι η ΑΒ Βασιλόπουλος με επικεφαλής τον κ. Βασίλη Σταύρου, η οποία θεωρείται από τους πρωτοπόρους του χώρου, δεδομένου ότι οι πρώτες προσπάθειές της να ανοίξει το κανάλι των διαδικτυακών πωλήσεων είχαν ξεκινήσει από την περασμένη δεκαετία. Αυτό μάλιστα έχει βοηθήσει ώστε το ΑΒ Click2Shop σήμερα να θεωρείται από τους leaders του χώρου.

Η οικογένεια Παντελιάδη

Η δεύτερη αλυσίδα είναι η MyMarket της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ της οικογένειας Παντελιάδη. Η απόφαση του κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη να μπει δυναμικά σε αυτό τον χώρο οδήγησε στη στρατηγική συμμαχία προ διετίας και εντέλει εξαγορά της πλατφόρμας welovesupermarket.gr των αδελφών Διονύση και Γιώργου Ζήβα, που από το 2011 είχε εδραιωθεί με σημαντικά μερίδια στην αγορά. Η πλατφόρμα πέρυσι μετονομάστηκε σε eshopmymarket και πλέον λειτουργεί ως ηλεκτρονικό κατάστημα της γνωστής αλυσίδας.

Στόχος το sklavenitis.gr

Κάτι που θα κάνει σταδιακά και η Σκλαβενίτης με το caremarket.gr εξελίσσοντας το στο e-shop sklavenitis.gr. Πληροφορίες αναφέρουν πως η αλλαγή θα συντελεστεί εντός της χρονιάς αφού πρώτα δημιουργηθούν και συνδυαστούν τα ηλεκτρονικά συστήματα καθώς και οι κατάλληλες υποδομές με νέους αποθηκευτικούς χώρους. Το caremarket.gr είχε ενισχυθεί πριν από μία διετια περίπου με τη συγχώνευση που έκανε με το yoda.gr. Οι μέτοχοι του τελευταίου εξάλλου κατείχαν την πλειοψηφία και τον έλεγχο του εταιρικού σχήματος. Σημειώνεται ότι ως ένας από τους βασικούς μετόχους εμφανίζεται ο κ. Γιάννης Χήτος (γνωστός από το νερό Ζαγόρι, την μπίρα ΦΙΞ και στη συνέχεια την Green Cola). Στα διοικητικά ενεργό συμμετοχή είχαν ο κ. Βασίλης Στασινούλιας, πρώην CEO της Carrefour, καθώς και ο κ. Βασίλης Ανδρικόπουλος, καταξιωμένο στέλεχος με εμπειρία σε θέσεις Οικονομικής και Γενικής Διεύθυνσης σε εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, ο οποίος πλέον έχει αναλάβει σύμβουλος του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη σε θέματα επιχειρηματικότητας.

Το e-fresh.gr

Μεταξύ των «μεγάλων» μοναδική ανεξάρτητη πλατφόρμα online σούπερ μάρκετ έχει απομείνει το e-fresh.gr. Πρόκειται για την εταιρεία που ίδρυσε και διευθύνει η κυρία Ζήνα Μαυροειδή. Ένα στέλεχος που εργάστηκε σε «Big 4» συμβουλευτικές εταιρείες στο Λονδίνο, αναλαμβάνοντας διεθνή transformational project πολυεθνικών εταιριών με έμφαση σε IT και big data analytics, και επέστρεψε στην Ελλάδα για να ξεκινήσει την e–Fresh.gr το 2016. Η πλατφόρμα προσφέρει παράδοση σε λίγες ώρες από την υποβολή της παραγγελίας, από τις 07:00 το πρωί έως τις 23:00 το βράδυ. Η ελάχιστη παραγγελία που έχει οριστεί είναι τα 25 ευρώ και υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής ηλεκτρονικά, με PayPal, τραπεζική κατάθεση ή ακόμη και αντικαταβολή καθώς και POS στην πόρτα του πελάτη.

Προσπαθούν να μπουν

Το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, επιχειρούν να αναπτύξουν το διαδικτυακό κανάλι πωλήσεων με οργανωμένα eshops και άλλες γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον κ. Ανδρέα Κρητικό, που εξυπηρετεί το λεκανοπέδιο Αττικής, τη Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο Κρήτης. Επίσης στην online μάχη μπήκαν τα BAZAAR του ομίλου Βερούκα (διευθύνων σύμβουλος ο κ. Δήμος Βερούκας) καθώς και η «Δ. Θανόπουλος» εξυπηρετώντας περιοχές της Αττικής. Μάλιστα, όπως εξηγούσε πρόσφατα ο πρόεδρος της τελευταίας Τέλης Θανόπουλος, η κίνηση αυτή δεν ήταν μία καθαρά εμπορική κίνηση αλλά περισσότερο μια απάντηση στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών για καλύτερη και γρηγορότερη εξυπηρέτηση. Στο μεταξύ, το τελευταίο διάστημα φουντώνουν οι φήμες για επικείμενη είσοδο και της Σκλαβενίτης στο διαδικτυακό κανάλι πωλήσεων, αν και από την εταιρεία δεν σχολιάζουν κάτι επ’ αυτού.