Της Στεφανίας Σούκη

Πτώση στο τελευταίο τρίμηνο της οικονομικής χρήσης και οριακή άνοδο για το σύνολο του έτους παρουσίασε για το 2017 η σουηδική αλυσίδα ένδυσης Η&Μ στην ελληνική αγορά.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε ο μητρικός όμιλος για τη χρήση 1η Δεκεμβρίου 2016-30 Νοεμβρίου 2017, στην Ελλάδα το «αντίπαλον δέος» του ομίλου Inditex (βλ Ζara, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear κ.α.) παρουσίασε πωλήσεις για το σύνολο του έτους ύψους 1,95 δισ. σουηδικές κορώνες, όπερ μεταφράζεται σε 200,15 εκατ. ευρώ με άνοδο κατά 3% στο σουηδικό νόμισμα και μόλις 1% σε ευρώ. Στο τέλος Νοεμβρίου του 2017 ο όμιλος είχε συνολικά 35 καταστήματα ανά την Ελλάδα. Επισημαίνεται εδώ ότι την οικονομική χρήση 2015/ 2016 οι πωλήσεις του ομίλου στη χώρα μας είχαν διαμορφωθεί στα 1,89 δισ. σουηδικές κορώνες ή αλλιώς κοντά στα 194 εκατ. ευρώ.

Πτωτικές ήταν οι επιδόσεις της γνωστής σουηδικής αλυσίδας στην ελληνική αγορά κατά το τελευταίο τρίμηνο της οικονομικής χρήσης, ήτοι το διάστημα  από την 1η Σεπτεμβρίου έως τις 30 Νοεμβρίου του 2017: Τόσο οι πωλήσεις σε σουηδικές κορώνες όσο και σε ευρώ εμφανίζονται στα αποτελέσματα του μητρικού ομίλου πτωτικές σε ποσοστό 2% φθάνοντας τα 516 εκατ. σουηδικές κορώνες (από 526 εκατ. σουηδικές κορώνες το αντίστοιχο διάστημα του 2016) ή αλλιώς τα 52,83 εκατ. ευρώ. Η πτωτική τάση για τον όμιλο, που έχει ήδη κλείσει μία δεκαετία παρουσίας του στην Ελλάδα, είχε ήδη διαφανεί από το πρώτο μισό της χρήσης, γεγονός το οποίο αποτυπώνει και τα σημάδια κόπωσης της αλυσίδας.

Οι επιδόσεις του σουηδικού κολοσσού στην Ελλάδα ακολουθούν τις συνολικές επιδόσεις του ομίλου, ο οποίος παρουσίασε μεν αύξηση πωλήσεων 4% για το σύνολο της οικονομικής χρήσης στις χώρες όπου δραστηριοποιείται- κάτω των προσδοκιών όπως σχολίασε χαρακτηριστικά χθές ο CEO  Karl-Johan Persson-, πτώση ωστόσο της τάξεως του 4% σε σουηδικές κορώνες και 2% σε τοπικά νομίσματα για το τελευταίο τρίμηνο της χρήσης. Ο ίδιος ανέφερε ως σημαντική πρόκληση τις αλλαγές που συντελούνται στο λιανεμπόριο με μεγαλύτερη διείσδυση των διαδικτυακών πωλήσεων και –αντίστοιχα- μεγαλύτερες πιέσεις στα λεγόμενα «φυσικά» καταστήματα, εξ’ ού και ο όμιλος θα προχωρήσει μέσα στο 2018 στο κλείσιμο 170 περιπου καταστημάτων (σ.σ. το μεγαλύτερο που έχει γίνει ποτέ), ανοίγοντας παράλληλα 390 νέα καταστήματα στις χώρες όπου δραστηριοποιείται με νέες αγορές την Ουκρανία και την Ουρουγουάη. Το ισοζύγιο πάντως για τον όμιλο θα παραμείνει θετικό με τη λειτουργία συνολικά 220 νέων καταστημάτων, σε αγορές οι οποίες παρουσιάζουν ανάπτυξη, ενώ δε θα λείψουν και οι καινοτομίες από τα «φυσικά» καταστήματα ώστε να είναι ακόμη πιο ελκυστικά στους καταναλωτές.

Στη χώρα μας, κατά τη διάρκεια της περασμένης χρήσης, με βάση την ετήσια έκθεση του ομίλου, στο τέλος του Νοεμβρίου υπήρχαν, όπως προαναφέρθηκε, 35 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα με τρία νέα καταστήματα και το κλείσιμο επίσης τριών καταστημάτων.

Ο όμιλος προσθέτει επίσης ένα νέο brand τα Afound (το ένατο στο χαρτοφυλάκιό του) μέσα στο 2018, κάνοντας το ντεμπούτο του από τη Σουηδία και προσφέροντας προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά.