Με το ποσό των 11,8 εκατομμυρίων ευρώ θα αποζημιωθεί η κοινοπραξία ΑΒΑΞ- Chella- Alstom Transport για τις επεκτάσεις του μετρό προς Πειραιά συνολικού ύψους άνω των 467 εκ. ευρώ, καθώς η Αττικό Μετρό αναγνώρισε πρόσφατα το ύψος των θετικών ζημιών του αναδόχου από τις καθυστερήσεις στην σύμβαση κυρίως λόγω της αλλαγής σχεδιασμού στο σταθμό του Πειραιά που καθορίζει και την κρίσιμη διαδρομή του έργου.

Η αποζημίωση χορηγείται λόγω παράτασης της συνολικής συμβατικής προθεσμίας του έργου κατά την περίοδο από 1 Οκτωβρίου 2018 έως 19 Ιουνίου 2019 και ανεβάζει σε άνω από 52 εκ. ευρώ το συνολικό ύψος των αποζημιώσεων που έχει ήδη λάβει ο ανάδοχος ως θετικές ζημιές (σ.σ αποζημιώσεις για καθυστερήσεις με ευθύνη του δημοσίου) αλλά και με αποφάσεις διαιτητικών δικαστηρίων (συνολικά άνω από 40 εκ. ευρώ).

Το συμβατικό χρονοδιάγραμμα του έργου προέβλεπε ολοκλήρωση των επεκτάσεων τον Αύγουστο του 2017. Ωστόσο με απόφαση της Αττικό Μετρό τον Μάιο του 2018 αποφασίστηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας του έργου στις 30 Ιουνίου του 2021, η οποία όμως για άλλη μια φορά δεν θα τηρηθεί καθώς θα υπάρξει και νέα παράταση για να ολοκληρωθούν οι εργασίες στο σύνολο του έργου.

Aξίζει να σημειωθεί ότι από την πρόσφατη απόφαση της Αττικό Μετρό, με την οποία οριστικοποιείται το ύψος των θετικών ζημιών, προκύπτουν μια σειρά από διαφωνίες και αποκλίσεις σε τρία αιτήματα αποζημιώσεων, με τα οποία η κοινοπραξία διεκδικούσε περισσότερα χρήματα.

Πρόκειται για τον υπολογισμό των δαπανών των εγγυητικών καλής εκτέλεσης, οι οποίες εμφάνισαν αποκλίσεις κατά το ποσό των 27,3 χιλιάδων ευρώ, την ανάλυση του κόστους των μηχανημάτων του έργου, η οποία παρουσιάζει υπερκοστολογισμό ύψους 56.800 από διπλή καταχώρηση δαπανών εκσκαφέα-φορτωτή. Όπως μάλιστα αναφέρεται και στην απόφαση της Αττικό Μετρό, η δαπάνη αυτή δεν εμπίπτει ούτως ή άλλως στα γενικά έξοδα εργοταξίου, με βάση εγκύκλιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Επιπλέον, δεν αποζημιώνονται από την Αττικό Μετρό οι δαπάνες ΙΧ μηχανικών και εργοδηγών του έργου, για τις οποίες και πάλι εμφανίζονται αποκλίσεις κατά το ποσό των 4.879 ευρώ σε σχέση με τις καταχωρήσεις στα λογιστικά βιβλία αλλά και οι μισθολογικές δαπάνες προσωπικού εργοταξίου ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών. Στην περίπτωση αυτή, επειδή ο ανάδοχος υπολόγισε τις μισθολογικές δαπάνες με βάση τις μικτές αποδοχές και όχι το συνολικό ποσό των δαπανών, το αποτέλεσμα είναι ο σχετικός λογαριασμός να υπολείπεται κατά 185.717 ευρώ. Όμως για το ποσό αυτό ο ανάδοχος δεν μπορεί να αποζημιωθεί καθώς δεν το έχει εντάξει στο συνολικό αίτημα αποζημίωσης. Να σημειωθεί ότι την αποζημίωση της κοινοπραξίας λόγω θετικών ζημιών, αναγνώρισε και πρόσφατη απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου, με την οποία επιβεβαιώνεται η υπερημερία της Αττικό Μετρό για το χρονικό διάστημα από Οκτώβριο 2017 έως Ιούνιο 2018 και από Ιούνιο 2018 έως Σεπτέμβριο 2019 που είναι οι περίοδοι εντός της οριακής προθεσμίας του έργου.

Η Αττικό Μετρό για να υπολογίσει και να οριστικοποιήσει το ύψος της αποζημίωσης ζήτησε από την ανάδοχο κοινοπραξία πρόσθετα στοιχεία που να τεκμηριώνουν την θετική ζημία, τα οποία υποβλήθηκαν στα τέλη Ιουλίου.

Η αποζημίωση υπολογίστηκε με βάση τα γενικά έξοδα του έργου όπως κόστος επιστασίας και διοίκησης του έργου μόνιμης απασχόλησης, κόστος μηχανημάτων γενικής χρήσης, εγγυητικές καλής εκτέλεσης, ασφάλιση έργου κ.α.

Ο ανάδοχος υπέγραψε τον 17ο Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών με τον οποίο πιστοποιούνται όλες οι προαναφερόμενες δαπάνες, υποβάλλοντας ένσταση λόγω διαφωνιών, η οποία όμως απορρίφθηκε από την Αττικό Μετρό.

Για το έργο της επέκτασης του μετρό προς Πειραιά, τον περασμένο Ιούλιο, εγκαινιάστηκαν οι τρεις από τους συνολικά έξι σταθμούς της γραμμής (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια). Οι υπόλοιποι τρεις σταθμοί (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) προγραμματίζεται να παραδοθούν το 2022.