Μόλις επτά μήνες μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Volkswagen, και παρά τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, παραδόθηκαν επισήμως σήμερα Τετάρτη 2 Ιουνίου, στην Αστυπάλαια τα πρώτα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα δημόσιας χρήσης από την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς και δώδεκα σταθμοί φόρτισης από την ΔΕΔΔΗΕ.

Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε στην ειδική εκδήλωση στο όμορφο νησί, ο πρωθυπουργός  Κυριάκος Μητσοτάκης, ξεκινά και η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-astypalea που θα επιτρέπει στους κατοίκους και στις επιχειρήσεις του νησιού να λάβουν γενναίες επιδοτήσεις ώστε να αποκτήσουν ηλεκτρικά οχήματα απ’ την VW σε τιμές κόστους.

Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου «Smart & Sustainable Island» τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός, όσο και ο Πρόεδρος του ομίλου VW κ. Herbert Diess υπογράμμισαν την αξία του εγχειρήματος χαρακτηρίζοντας την Αστυπάλαια ως «μελλοντικό εργαστήρι της Ευρώπης για την απολιγνιτοποίηση». Και αυτό καθώς στο πλαίσιο του φιλόδοξου, πρωτοποριακού και μακρόπνοου έργου, το νησί της Αστυπάλαιας θα μετατραπεί στο πρώτο ενεργειακά «έξυπνο και πράσινο» νησί της Μεσογείου.

Το συγκεκριμένο και οριοθετημένο χρονοδιάγραμμα του έργου βασίζεται σε 3 + 1 πυλώνες

*Ο πρώτος είναι η ηλεκτροκίνηση, δηλαδή η προοδευτική αντικατάσταση όλων των οχημάτων ΙΧ και ΔΧ. Στο κομμάτι αυτό, όπως σημείωσε ο υφυπ. Εξωτερικών κ. Κώστας Φραγκογιάννης που έχει την ευθύνη του συντονισμού του project,  τα ΔΧ οχήματα δωρίστηκαν απ’ την VW, οι πρώτοι 12 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης εγκαταστάθηκαν με στόχο να εγκατασταθούν άλλοι 60, και ενεργοποιήθηκαν το πρόγραμμα επιδότησης για την αντικατάσταση ιδιωτικών οχημάτων αλλά και το πρόγραμμα χρηματοδότησης από τις 4 συστημικές τράπεζες.

Υπενθυμίζεται ότι η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου για τους μόνιμους κατοίκους θα επιδοτηθεί σε ποσοστό 40% και μέχρι του ποσού των 12.000 ευρώ, ποσό διπλάσιο από την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που εφαρμόζεται για ολόκληρη τη χώρα. Με επιπλέον 3.000 ευρώ θα επιδοτείται η απόσυρση συμβατικού αυτοκινήτου. Η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου για τους κατοίκους της Αστυπάλαιας επιδοτείται με ποσοστό 20% και έως 1.600 ευρώ, με επιπλέον 800 ευρώ για την απόσυρση, και των ταξί με 4.500 ευρώ. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η επιδότηση φτάνει στο 40% και μέχρι του ποσού των 800 ευρώ, ενώ στα 500 ευρώ ανέρχεται η επιδότηση για απόκτηση «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης.

*Ο δεύτερος πυλώνας είναι οι νέες υπηρεσίες μετακίνησης με διαμοιραζόμενα ΜΜΜ και υπηρεσίες συγκοινωνίας κατά παραγγελία. Ήδη, όπως είπε ο κ. Φραγκογιάννης, έχει ξεκινήσει να αναπτύσσεται η σχετική πλατφόρμα, η οποία θα ολοκληρωθεί σε τρεις φάσεις με το σύστημα διαμοιρασμού και μεταφορών να είναι πλήρως λειτουργικό το 2023.

*Ο τρίτος πυλώνας είναι η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα μέσω υβριδικού συστήματος παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ.  Η πρώτη φάση αυτής της μετάβασης θα ολοκληρωθεί ως το 2023 με την εγκατάσταση ενός Φωτοβολταϊκού πάρκου καθώς και ενός συστήματος αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες. Κάτι, που όπως είπε ο κ. Φραγκογιάννης θα καλύψει το 100% των αναγκών μεταφορών στο νησί και 55% στο σύνολο των ενεργειακών αναγκών. Ως το 2026, με την προσθήκη ανεμογεννήτριας οι ΑΠΕ θα καλύπτουν το 80% των συνολικών ενεργειακών αναγκών του νησιού.

Ως αποτέλεσμα οι εκπομπές ρύπων θα μειωθούν 70% και θα ενισχυθεί η ενεργειακή ασφάλεια του νησιού. «Αυτό το υβριδικό σύστημα θα αποτελέσει ουσιαστικά μία δοκιμή και για άλλα νησιά μας», σημείωσε ο κ. Φραγκογιάννης. Σε εκκρεμότητα είναι ο εντοπισμός της τοποθεσίας για τις νέες εγκαταστάσεις καθώς και η δημοπράτηση του έργου για την ανάπτυξη του υβριδικού συστήματος.

*Τέλος, ένας δυνητικός άξονας είναι και η αυτόνομη οδήγηση. Όπως είπε ο κ. Φραγκογιάννης η αυτόνομη οδήγηση θα μπορεί να δοκιμαστεί όταν θα είναι πλήρως έτοιμο το νησί, τόσο από άποψη νέων υποδομών και μετάβασης, όσο και άλλων παραγόντων, όπως η πλήρης κάλυψη δικτύου 5G και η βελτίωση του οδικού δικτύου.

Σε κάθε περίπτωση η  πολυπλοκότητα του έργου προϋποθέτει τη συνεργασία πολλών συναρμόδιων υπουργείων και φορέων που, όπως καταδεικνύεται, έχουν καταφέρει πολλά μέσα σε λίγους μήνες και έχουν δεσμευτεί να συνεχίσουν με τους ίδιους ρυθμούς.

Μητσοτάκης: «Μοντέλο πράσινης μετάβασης»

«Η Αστυπάλαια του 2021 φωτίζει το αύριο. Τα σχέδια μας για αυτό το όμορφο νησί είναι φιλόδοξα. Θα είναι το μοντέλο ολιστικών συστημάτων μεταφορών και ενέργειας που θα μας διδάξει πώς μπορούμε να υλοποιήσουμε τα σχέδια σε μεγαλύτερη κλίμακα στην Ελλάδα και αλλού» δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Νωρίτερα είχε υπογραμμίσει την ανάγκη κοινής προσπάθειας και θάρρους για να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή. «Στην Ελλάδα προσπαθούμε να επισπεύσουμε την απολιγνιτοποίηση, να δημιουργήσουμε πράσινες θέσεις εργασίας, να αναπτύξουμε τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης αναφερόμενος παράλληλα στο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Diess: «Η Αστυπάλαια είναι το μελλοντικό εργαστήρι της Ευρώπης»

Απ’ την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen Herbert Diess επισημοποίησε τη δωρεά των πρώτων ηλεκτρικών οχημάτων δημόσιας χρήσης δηλώνοντας:

«Η Αστυπάλαια είναι το μελλοντικό εργαστήρι της Ευρώπης για την απολιγνιτοποίηση. Αυτό που θα επικρατήσει μετά από 20 ή 30 χρόνια στην ευρωπαϊκή ήπειρο θα δοκιμαστεί εδώ. Σήμερα πατάμε το κουμπί της  ‘εκκίνησης’. Στο νησί αυτό θα ερευνήσουμε, σε πραγματικό χρόνο, το πως μπορούμε να ενθαρρύνουμε τους κατοίκους να ενσωματώσουν στην καθημερινότητα τους την ηλεκτροκίνηση (e-mobility) και ποια κίνητρα χρειάζονται για τη μετάβαση σε έναν βιώσιμο τρόπο ζωής.

Τα αποτελέσματα της Αστυπάλαιας θα βοηθήσουν στην επιτάχυνση του μετασχηματισμού προς βιώσιμες μετακινήσεις με πράσινη ενέργεια στην Ελλάδα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η προστασία του κλίματος και η μετάβαση σε βιώσιμη κινητικότητα αποκτούν τεράστιο ενδιαφέρον. Η Volkswagen πρωτοστατεί σε αυτήν την αλλαγή, προσφέροντας ένα πλήρες φάσμα βιώσιμων μετακινήσεων- από αυτοκίνητα, έως έως βιώσιμες ενεργειακές λύσεις φόρτισης. Η Αστυπάλαια μπορεί να γίνει ένα πρότυπο (blueprint) γρήγορου μετασχηματισμού που ενισχύεται από τη στενή συνεργασία κυβερνήσεων και επιχειρήσεων».

Ο κ. Φραγκογιάννης, που ως αρμόδιος Υφυπουργός για την Οικονομική Διπλωματία συντονίζει εξαρχής τους εμπλεκόμενους φορείς, παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα και τον χάρτη πορείας του έργου και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «το έργο συμβολίζει την υλοποίηση ενός οράματος, μιας φωτογραφίας από το μέλλον πριν από το μέλλον. Η Ελλάδα καθίσταται αξιόπιστος επενδυτικός προορισμός, ενώ αναδεικνύονται οι δυνατότητες σύμπραξης του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με τον καλύτερο τρόπο».

Ορίζοντας έξι ετών

Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε έξι χρόνια. Αποτελεί συγκεκριμένη επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης στο πλαίσιο της αναχαίτισης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και της μετάβασης σε καινοτόμα ενεργειακά μοντέλα έξυπνης βιωσιμότητας. Καταδεικνύει ακόμα την κυβερνητική επιλογή μακροπρόθεσμων στόχων που θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να συμμετέχει ισότιμα στο παγκόσμιο γίγνεσθαι της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.

Το τετ α τετ

Νωρίτερα οι κ.κ. Μητσοτάκης και Diess είχαν κατ’ ιδίαν συνάντηση ενώ ο πρωθυπουργός παρέστη και στην εκδήλωση παράδοσης των ηλεκτρικών οχημάτων που δώρισε η VW στις τοπικές Αρχές.

Μάλιστα μπροστά στις κάμερες οι δυο τους, όταν συναντήθηκαν είχαν την εξής στιχομυθία: 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μόλις φτάσατε;

Herbert Diess: Ναι, μόλις φτάσαμε πριν από μια ώρα, και είχαμε την ευκαιρία να δούμε τις εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας, τις γεννήτριες diesel. Ήδη ενημερωθήκαμε για το project και τις αλλαγές που θα φέρει. Πρέπει να ομολογήσω ότι είμαι πολύ χαρούμενος, καθώς αυτή είναι μια από τις πρώτες περιοχές που επισκέπτομαι μετά το lockdown.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι μεγάλη μας χαρά που βρίσκεστε εδώ. Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος με το γεγονός πως αυτό που ξεκίνησε ως ιδέα τώρα γίνεται πραγματικότητα. Είχα την ευκαιρία να περιηγηθώ στο νησί πριν φτάσετε εδώ και να μιλήσω με τους κατοίκους, οι οποίοι είναι πραγματικά ενθουσιασμένοι με το όλο project.

Σίγουρα είναι εξαιρετικά σημαντικό για το νησί αλλά λειτουργεί και ως σύμβολο του τι μπορούμε να κάνουμε για την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης. Εργαζόμαστε από κοινού το κράτος, ο Δήμος, με πρωτοπόρες στον τομέα τους δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα. Είμαι πολύ χαρούμενος που είστε σήμερα εδώ.

Herbert Diess: Και εγώ το ίδιο. Και θυμάμαι πως όταν πρωτογνωριστήκαμε, στα τέλη του 2019, δεν ήμασταν σίγουροι τι ακριβώς έπρεπε να κάνουμε, Δεν γνωρίζαμε ποιο νησί έπρεπε να επιλέξουμε. Θέλω να εκφράσω τη μεγάλη μου ικανοποίηση. Και για εμάς επρόκειτο για ένα project που έπρεπε να κατανοήσουμε, ίσως να αυτοσχεδιάσουμε, αλλά έγινε σπουδαία δουλειά -παρά την πανδημία. Είμαι πολύ ικανοποιημένος.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Καθώς περπατούσα στο νησί είδα την πρώτη μορφή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τους παλιούς ανεμόμυλους. Και τώρα βλέπουμε τις ΑΠΕ του μέλλοντος: νέες μονάδες ηλιακής και αιολικής ενέργειας που ηλεκτροδοτούν ηλεκτρικά οχήματα. Είναι συναρπαστικό. Και είμαι πολύ χαρούμενος που είστε εδώ.

Οι δυο άνδρες αργότερα δεν δίστασαν να συνομιλήσουν με κατοίκους του νησιού για τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης ενώ πραγματοποίησαν και μία σύντομη στάση στο Αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού.

Παρόντες στην εκδήλωση 

Την ευθύνη διοργάνωσης της σημερινής εκδήλωσης είχαν ο Δήμαρχος Αστυπάλαιας κ. Νίκος Κομηνέας και ο υφυπ. Εξωτερικών κ. Κώστας Φραγκογιάννης.

Σε αυτή παρέστησαν οι: Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας, Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Άκης Σκέρτσος, Γενική Γραμματέας Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Εξωτερικών Γιάννης Σμυρλής, οι βουλευτές Δωδεκανήσου: Μάνος Κόνσολας, Βασίλης Υψηλάντης, Τσαμπίκα Ιατρίδη, Γιάννης Παππάς, ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, η Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου Χρυσή Βιτσιλάκη και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΔΗΕ Τάσος Μάνος. Παρόν και ο Γερμανός πρέσβης στην Ελλάδα, Dr. Ernst Reichel, ενώ από τη Volkswagen τα στελέχη Lucas Casanovas Garcia (Διευθύνων Σύμβουλος SEAT), Nicole Mommsen (Επικεφαλής Volkswagen Communications), Dr. Thomas Steg (Head of Public Affairs), Maik Stephan (Head of Business Development).  Τέλος, παρόντες και Αντώνης Μαυριδόγλου (Αντιπρόεδρος) και Στέφανος Σίρτης (Διευθύνων Σύμβουλος) από την Κosmocar, επίσημη αντιπροσωπεία της Volkswagen στην Ελλάδα.

Διαβάστε ακόμη:

Ρόμαν Αμπράμοβιτς: Πάνω από €2,2 δισ. του κόστισαν οι 17 κούπες της Τσέλσι

«Ρύθμιση Σταϊκούρα»: Πώς και ποιοι θα πάρουν 420 δόσεις και κούρεμα οφειλής έως 80%

Φόρος εισοδήματος: Μειωμένος κατά 30% – 40% για ιδιοκτήτες ακινήτων