Την ώρα που οι εμπορικές αμαξοστοιχίες περιμένουν το σήμα της κυβέρνησης για να ξαναβγάλουν τα τρένα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, οι επιχειρήσεις που έχουν εμπορευματικό έργο, ασκούν πολιορκητικό κλοιό για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου λόγω των ισχυρών αναταράξεων που προκαλεί στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Η παράλυση του εξωτερικού αλλά και του εσωτερικού εμπορίου που διακινείται μέσω του σιδηροδρόμου και έχει φέρει η δεκαπενθήμερη  καθήλωση των τρένων, είχε ως αποτέλεσμα χθες την απροειδοποίητη έναρξη των δρομολογίων χωρίς ακόμη να υπάρχει συμφωνία με την κυβέρνηση.

Σε συνεννόηση με τον ΟΣΕ η Rail Gargo Logistics Goldair, εταιρεία εμπορευματικών μεταφορών,  επιχείρησε να σπάσει το «εμπάργκο» των δρομολογίων και να οδηγήσει τα εμπορευματικά της τρένα προς Σκόπια και αντίστροφα, απόφαση όμως που προσέκρουσε στην αντίδραση των μηχανοδηγών που εμπόδισαν το δρομολόγιο, υποστηρίζοντας ότι θα γινόταν σε τμήμα που δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση.

Οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε συνεχείς διαβουλεύσεις τις τελευταίες μέρες με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών καθώς ο αρμόδιος υπουργός κ. Γ.Γεραπετρίτης είχε και δεύτερη συνάντηση χθες προκειμένου να οριστικοποιηθεί το πλαίσιο ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρόμου ώστε να γίνει η δύσκολη και γεμάτη αγκάθια επανεκκίνηση με καλύτερους όρους.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την πλευρά των σιδηροδρομικών, το «πράσινο φως» αναμένεται να δοθεί πρώτα στην επανέναρξη δρομολογίων του Προαστιακού της Αθήνας, στον οποίο υπάρχει πλήρης τηλεδιοίκηση, όπως και στην επαναλειτουργία των εμπορευματικών τρένων. Για τις επιβατικές υπάρχει στάση αναμονής ενώ χθες η Hellenic Train ανακοίνωσε την έναρξη δρομολογίων από αύριο Τετάρτη 15 Μαρτίου με λεωφορεία σε «ορισμένες, διαδρομές», τις οποίες θα προσδιορίσει σε δεύτερο χρόνο.

Όμως η εικόνα που παρατηρείται στα βόρεια σύνορα της χώρας είναι χαρακτηριστική των πραγματικών αναγκών, με τα τρένα να στοιβάζονται στην Θεσσαλονίκη με χημικά, πετρελαιοειδή και άλλα εμπορεύματα αναζητώντας διέξοδο  διαφυγής ενώ ανυπολόγιστος είναι ο αριθμός των αμαξοστοιχιών που είναι εγκλωβισμένος σε Αθήνα, Πειραιά Αλεξανδρούπολη πολλά εξ αυτών με οπλισμό των Αμερικανών για την Ουκρανία. Άγνωστος είναι και ο αριθμός των αμαξοστοιχιών που βρίσκονται εγκλωβισμένες σε Σκόπια και Σερβία.

Την ίδια ώρα, αυξημένος είναι ο όγκος και των εμπορευμάτων, τα οποία οι εταιρείες και κυρίως η Cosco δεν μπορούν να διοχετεύσουν στα σημεία προορισμού. Οποιαδήποτε εναλλακτική λύση για την αποσυμπίεση της κατάστασης και την ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, λένε στελέχη του κλάδου, θα ισοδυναμούσε με κόστος αυξημένο έως και 30%.

Ο OΣΕ άναψε πράσινο φως στην Rail, Gargo Logistics Goldair υπό την πίεση της εταιρείας να ξεκινήσει το εμπορευματικό έργο και να υλοποιηθούν οι συμβάσεις με πελάτες της. Στο πλαίσιο αυτό το δρομολόγιο είχε λάβει συγκεκριμένες εντολές όπως να κινηθεί με μέγιστη ταχύτητα 50 χλμ με πλοηγό και εφόσον είχε γίνει η επιθεώρηση της γραμμής.

Οι επόμενες ώρες θα καθορίσουν τις πολιτικές αποφάσεις για τα τρένα, οι οποίες δεν αποκλείεται να ανακοινωθούν και αύριο κατά την ενημέρωση της βουλής σχετικά με τα Τέμπη από τον κ. Γεραπετρίτη.

Χθες ο εισαγγελέας  του Αρείου Πάγου κ. Ισίδωρος Ντογιάκος έδωσε παραγγελία για διερεύνηση όλων των δυστυχημάτων στον σιδηρόδρομο την τελευταία 15ετια. Πληροφορίες κάνουν λόγο για δεκάδες νεκρούς που προέρχονται κυρίως από αφύλακτες διαβάσεις που αποτελεί την άλλη μεγάλη μάστιγα των τρένων. Στα ατυχήματα με πολύνεκρα θύματα συγκαταλέγονται το δυστύχημα το 2017 στο Άδενδρο με 4 νεκρούς, η σύγκρουση μηχανών συντήρησης σιδηροδρομικής τροχιάς στις Σέρρες με 2 νεκρούς και 2 τραυματίες το 2016 καθώς επίσης και το θανάσιμο ατύχημα στο Δομοκό κατά την επιβίβαση επιβάτη το 2019. Επίσης στα θύματα της νεώτερης ιστορίας του ΟΣΕ περιλαμβάνεται και το ατύχημα που έγινε με ΙΧ και τρένο στην Λάρισα τον Ιούλιο του 2022.

Διαβάστε ακόμη

Δανειολήπτες σε απόγνωση: Πόσο θα ακριβύνουν τα δάνεια εάν συνεχιστεί το «μπαράζ» των αυξήσεων στα επιτόκια

Οι εκτιμήσεις των αναλυτών για την «επόμενη ημέρα» της κατάρρευσης της SVB

Η προετοιμασία του Μαξίμου και η «καλή κυβέρνηση» του Ανδρουλάκη, τα σχέδια Γκριμάλντι και το ελληνικό deal του Ανιέλι