Της Μαριάννας Τζάννε

Έναν υπόγειο πόλεμο μεταξύ των εταιρειών του ομίλου ΟΣΕ, αποκαλύπτει η αλληλογραφία με το υπουργείο Υποδομών, από την οποία επαληθεύεται η πλήρη απαξίωση του τροχαίου υλικού, την ώρα που η ζήτηση λόγω της έλευσης νέων παικτών στο σιδηροδρομικό δίκτυο μεγαλώνει.

Με έγγραφο της ΕΕΣΣΤΥ, η οποία τελεί εν αναμονή της ιδιωτικοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ (σ.σ οι δεσμευτικές προσφορές προγραμματίζονται για τις 14 Φεβρουαρίου), για τη χαμηλή διαθεσιμότητα του τροχαίου υλικού, για το οποίο ήδη εκφράζονται παράπονα από ιδιώτες, ευθύνεται ολοκληρωτικά η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Η εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού σε σχετική επιστολή προς το υπουργείο με ημερομηνία 7 Δεκεμβρίου 2017, αφήνει σαφείς αιχμές για την ΓΑΙΑΟΣΕ, ιδιοκτήτρια του τροχαίου υλικού.

Όπως αναφέρει, όχι μόνο έχει αδρανήσει, αλλά έχει απαγορεύσει κάθε επέμβαση στις μηχανές, χωρίς μάλιστα να αναγνωρίζει την πληρωμή εργασιών συντήρησης που είναι απαραίτητες για να κινείται με ασφάλεια το τροχαίο υλικό.

Η ΕΕΣΣΤΥ υποστηρίζει ότι αν γινόταν η συντήρηση όπως επανειλημμένα ζητούσε, θα ήταν διαφορετική η σημερινή εικόνα της περιορισμένης διαθεσιμότητας των ντηζελοκίνητων μηχανών που αφήνει έκθετη την ΓΑΙΑΟΣΕ. Συνέπεια τούτο είναι να εγκαταληφθεί το τροχαίο υλικό, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να επανέλθει στην κυκλοφορία σήμερα. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την μίσθωση τεσσάρων μηχανών από την Rail Gargo Goldair, την πρώτη ιδιωτική εταιρεία που θα μπει στον ελληνικό σιδηρόδρομο με δικά της βαγόνια, η παράδοση του τροχαίου υλικού έχει καθυστερήσει εξαιτίας της ανάγκης εκτεταμένων συντηρήσεων. Στο έγγραφο της ΕΕΣΣΤΥ επισημαίνεται η ανάγκη λήψης τεσσάρων μέτρων για την ομαλή λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου:

– Τη σύναψη διεταιρικής σύμβασης μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ-ΕΕΣΣΤΥ για την εκτέλεση έργου ανάταξης όπως είχε προγραμματιστεί από πέρσι και δεν υλοποιήθηκε, για όσο διάστημα η εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού παραμένει υπό κρατικό έλεγχο.

– Να γίνουν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες για την έναρξη εργασιών συντήρησης για την διατήρηση και την αναβάθμιση του τροχαίου υλικού από πλευράς αξιοπιστίας και ποιότητας.

– Να τηρούνται οι συμβατικές υποχρεώσεις πληρωμών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ώστε να μπορεί η ΕΕΣΣΤΥ να προετοιμάζεται για την κάλυψη των αναγκών συντήρησης σε ανταλλακτικά.

– Να αγοραστούν εφεδρικοί μηχανισμοί για το εντατικό χρησιμοποιημένο τροχαίο υλικό ώστε να συντομευτούν οι χρόνοι ακινησίας λόγω συντηρήσεως και επισκευών.