Επιχειρήσεις

Παρατείνεται η αγωνία για το άνοιγμα της αγοράς 

  • Στέλιος Μορφίδης



Με κατεβασμένα τα ρολά η εστίαση, σε απόγνωση οι έμποροι που βλέπουν να χάνεται η περίοδος των γιορτών - Μόνοι ευχαριστημένοι  οι ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ, που βλέπουν αύξηση τζίρου 20%

Ορατό είναι το ενδεχόμενο να μην ανοίξει ούτε την επόμενη εβδομάδα η αγορά και ας μπαίνουμε πλέον στην κορύφωση της εορταστικής περιόδου. Ο μεγάλος αριθμός των κρουσμάτων ημερησίως και, κυρίως, η πίεση που εξακολουθεί να δέχεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας προς το παρόν λειτουργούν αποτρεπτικά στο να ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση, ακόμα και αυτό της σταδιακής επαναφοράς των εμπορικών καταστημάτων. Ενδεικτικές του κλίματος που επικρατεί οι δηλώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο υπουργικό ότι «δεν πρέπει να μιλάμε με ημερομηνίες αλλά με δεδομένα». 

«Ολα θα εξετάζονται εβδομάδα, εβδομάδα. Δεν πρόκειται να κάνουμε κινήσεις που θα επιβαρύνουν την κατάσταση», έλεγε αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Ανάπτυξης. Ηδη το αρχικό πλάνο που προέβλεπε την επαναφορά από σήμερα της αγοράς, μετά το πέρας περιόδου τριών εβδομάδων αναστολής δραστηριοτήτων, έπεσε στο κενό, κάτι που είχε φροντίσει να καταστήσει σαφές ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης μεταθέτοντας με δηλώσεις του για τις 7 Δεκεμβρίου την επανεκκίνηση της αγοράς, κάτι που απομακρύνεται ως ενδεχόμενο έως τις 14 του μήνα.  Θα επρόκειτο μάλιστα για κλιμακωτή διαδικασία που θα είχε ως αφετηρία τα μικρά καταστήματα και ίσως κατέληγε και στο άνοιγμα υπό αυστηρούς περιορισμούς της εστίασης κατά την περίοδο των Χριστουγέννων. 

Εντούτοις, και αυτός ο ορίζοντας φαίνεται να χάνεται στη… νεφελώδη κατάσταση που προκαλεί η εξέλιξη της πανδημίας. Γι’ αυτό και ήδη καταστρώνονται εναλλακτικά σχέδια, μεταξύ των οποίων κάποια προβλέπουν την επαναλειτουργία του μεγαλύτερου μέρους της αγοράς πιο κοντά πλέον στα Χριστούγεννα. Η δε επαναλειτουργία να γίνει με τρόπο οριζόντιο και να αφορά το μεγαλύτερο μέρος των εμπορικών καταστημάτων. Αυτό όμως αποτελεί ακόμα πιο δύσκολη εξίσωση, με δεδομένο το υγειονομικό ρίσκο που ενέχει μια τέτοια κίνηση. Στο πλαίσιο αυτό πάντως εξετάζονται και σειρά παραμέτρων που θα μπορούσαν να περιορίσουν αυτό το ρίσκο.

Ενα από αυτά είναι και το περιβόητο πλέον «Click Away», το οποίο ούτως ή άλλως θα εφαρμοστεί με την επαναλειτουργια των καταστημάτων. Ουσιαστικά πρόκειται για τη δυνατότητα κάποιος να μπορεί να αγοράζει στο Διαδίκτυο προϊόντα και με προκαθορισμένο ραντεβού να μεταβαίνει σε εξωτερικό χώρο του καταστήματος και να παραλαμβάνει χωρίς να έρχεται σε επαφή με υπαλλήλους ή άλλους πελάτες. Πρόκειται για πρακτική που εφάρμοσαν πολλές αλυσίδες λιανικής μετά την άρση του πρώτου lockdown χρησιμοποιώντας κυρίως συγκεκριμένο χώρο στα πάρκινγκ τους. Αυτό βέβαια φαντάζει δύσκολο να εφαρμοστεί στα καταστήματα που βρίσκονται πάνω σε εμπορικούς δρόμους, γεγονός που έχει προκαλέσει και την αντίδραση των μικρομεσαίων. Παρ’ όλα αυτά, αρμόδια στελέχη του υπουργείου διαβεβαιώνουν ότι θα δοθεί λύση ώστε να μπορούν και τα συγκεκριμένα καταστήματα να μπορούν να παραδίδουν προϊόντα σε εξωτερικούς χώρους. Τη συγκεκριμένη λύση ζητούσαν να εφαρμοστεί και μέσα στο lockdown οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής προκειμένου να αποσυμφοριστούν και οι ταχυμεταφορές που δέχονται τεράστια πίεση λόγω των αυξημένων ηλεκτρονικών πωλήσεων, πρόταση όμως που δεν έγινε δεκτή καθώς, μεταξύ άλλων, θα συνιστούσε και αθέμιτο ανταγωνισμό κατά των μικρών καταστημάτων. 

Για την εστίαση πάλι τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα, καθώς με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία που αφορούν τον ρυθμό αποκλιμάκωσης της υγειονομικής κρίσης, η επαναλειτουργία τους κρίνεται ιδιαίτερα αμφίβολη κατά την εορταστική περίοδο. 

«Υπάρχουν εναλλακτικά σχέδια και γι’ αυτό, αλλά το μείζον είναι να αρχίσουμε να βλέπουμε αποκλιμάκωση της υγειονομικής κρίσης. Και γι’ αυτό θα βλέπουμε την εξέλιξη των πραγμάτων μέρα τη μέρα, εβδομάδα την εβδομάδα», δηλώνουν τα αρμόδια στελέχη.

«Μεγάλη καταστροφή»

Οι επαγγελματικοί φορείς, πάντως, μιλούν για την απόλυτη καταστροφή στην περίπτωση που ανοίξει στο παρά πέντε η αγορά. «Hδη έχουμε χάσει τον Νοέμβριο, που λόγω Black Friday είναι πλέον ισχυρός μήνας πωλήσεων, φτάνοντας πανελλαδικά τα 3 δισ. ευρώ. Επίσης, θα χάσουμε τουλάχιστον τον μισό Δεκέμβριο σε μια εορταστική περίοδο όπου συνήθως γίνονται πωλήσεις 3,5 δισ. ευρώ… Οπότε μιλάμε για ζημιά που θα αποτυπωθεί σε κάθε εμπορική επιχείρηση», λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης και προσθέτει: «Η υγεία είναι πάνω απ’ όλα. Το αναγνωρίζουμε. Ας ανοίξουμε και ας επιβληθούν όσο πιο αυστηρά μέτρα γίνεται. Μέτρα που θα διασφαλίσουν ότι δεν θα πάμε και σε ένα τρίτο lockdown μετά. Γιατί πιστεύω πως αυτό θα είναι ταφόπλακα για το εμπόριο. Το λιανεμπόριο είναι ο ασφαλέστερος κλάδος της οικονομίας και έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να τηρήσουμε πρωτόκολλα υγείας. Αυτό το αναγνώρισε και ο πρωθυπουργός. Ας αποφασιστεί δέσμη αυστηρών μέτρων και εμείς θα τα τηρήσουμε».

Διαβάστε περισσότερα

Ξεκίνησαν οι πληρωμές της κρατικής επιδότησης από το Πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ» – Ποια δάνεια αφορά

Τι συμβαίνει με το Bitcoin; Θα πέσει κι άλλο λέει η JPMorgan

Πωλούνται όλα στη ζωή… Από τα δάνεια της Audiovisual μέχρι τα οικόπεδα του Λιακουνάκου στη Μύκονο

Απόρρητο Απόρρητο