Σε όσους ασχολούνται με τη θάλασσα το όνομά της είναι ιδιαίτερα γνωστό και δημοφιλές. Ακόμη όμως και εκείνοι που δεν έχουν άμεση σχέση με τα θαλασσινά ταξίδια έχουν ακούσει για την Αφοί Μπισκίνη ΑΕΒΕ, κατά κόσμον Poseidon Boats ή και Protagon Yachts, όπως είναι τα εμπορικά brand names της. Τα οποία και αποδίδουν σε μεγάλο βαθμό το εκτόπισμα της εταιρείας, που πράγματι πρωταγωνιστεί εδώ και δεκαετίες στο βασίλειο του Ποσειδώνα. Αλλωστε σήμερα περισσότερα από 30.000 σκάφη της ταξιδεύουν σε όλες τις θάλασσες του κόσμου, κάνοντας ξακουστό παντού και το όνομα της χώρας μας.

Με διαδρομή από το 1980

Η Αφοί Μπισκίνη ΑΕΒΕ έχει μια διαδρομή 43 ετών, καθώς ιδρύθηκε το 1980 με στόχο την κατασκευή ποιοτικών σκαφών αναψυχής, αλλά και με το βλέμμα στην παγκόσμια αγορά, κάτι που αποτελεί μονόδρομο για την ανάπτυξη μιας ελληνικής εταιρείας σε αυτό το δύσκολο και ανταγωνιστικό πεδίο.

Πλέον στο πηδάλιό της βρίσκεται ο κ. Κώστας Μπισκίνης, ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, και ο αδελφός του Βασίλης ως αντιπρόεδρος, ενώ ενεργό ρόλο έχει αποκτήσει και η επόμενη γενιά της οικογένειας.
Στην παρούσα φάση κατασκευάζει περισσότερα από 20 μοντέλα σκαφών από 5 έως 9 μέτρα, τα οποία και διαθέτει στην αγορά με τα ξεχωριστά brand names Poseidon Boats και Protagon Yachts. Η παραγωγή φτάνει περίπου στα 600 σκάφη ετησίως, εκ των οποίων το 50% εξάγεται σε 15 χώρες της Ευρώπης, όπως Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία, Ολλανδία, Κροατία κ.ά., αλλά και σε τρίτους προορισμούς, όπως Ταϊβάν, Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Κορέα, Τουρκία κ.ά.

Από την αυλή του σπιτιού

Το ξεκίνημα της ενασχόλησης των αδελφών Μπισκίνη με την κατασκευή σκαφών έγινε όταν ο πατέρας τους Νικόλαος Μπισκίνης αποφάσισε στα μέσα της δεκαετίας του 1970 να φτιάξει ένα ταχύπλοο σκάφος 6,5 μέτρων στην αυλή του σπιτιού τους στην Αγία Παρασκευή.

Το σκάφος κατασκευάστηκε και η οικογένεια το χρησιμοποιούσε με ορμητήριο το Πόρτο Ράφτη και προορισμό το σύμπλεγμα των Πεταλιών για πολλά καλοκαίρια. Κάπως έτσι τα δύο νεαρά παιδιά αγάπησαν τη θάλασσα και συνέδεσαν την αναψυχή τους με το σκάφος.

Το 1980, πάνω στη νιότη τους ακόμη, ο Κώστας και ο Βασίλης Μπισκίνης ξεκίνησαν «με πολλή όρεξη, όνειρα, αλλά και περισσή άγνοια κινδύνου», όπως παραδέχονται, να θέσουν τις βάσεις της Poseidon Boats για την κατασκευή σκαφών αναψυχής σε έναν χώρο μόλις 120 τ.μ. στην Αγία Παρασκευή.

Από τότε βέβαια μέχρι σήμερα το όραμά τους παραμένει σταθερό και αναλλοίωτο: η κατασκευή σκαφών υψηλής ποιότητας από ενισχυμένα συνθετικά υλικά GRP (Glass Reinforced Plastics), τα οποία να ταξιδεύουν πολύ καλά στις ελληνικές θάλασσες, κυρίως στο Αιγαίο, με τον ιδιαίτερο τύπο κυματισμού του, ο οποίος κάνει τη ζωή δύσκολη σε σκάφη άλλων χωρών. Αλλος ένας αρχικός στόχος ήταν οι εξαγωγές, γεγονός που επιτεύχθηκε σε βάθος χρόνου με μεγάλες προσπάθειες, η παρουσία στις μεγαλύτερες ναυτικές εκθέσεις της Ευρώπης και οι διεθνείς συνεργασίες.

Ο κ. Κ. Μπισκίνης, απόφοιτος της Σχολής Ναυπηγών με ιδιαίτερες γνώσεις στην κατασκευή σκαφών από GRP και πλούσια εμπειρία στον χώρο, ανέλαβε τη διοίκηση της εταιρείας.
Η πρώτη δεκαετία λειτουργίας της ήταν δημιουργική αλλά και δύσκολη. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, όμως, οι αδελφοί Μπισκίνη παρουσίασαν στην εγχώρια αγορά μια γκάμα δέκα νέων μοντέλων η οποία γνώρισε θερμή αποδοχή, σε μια περίοδο μάλιστα όπου κυριαρχούσε σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ γνωστών ναυπηγείων. Σε αυτή την πρώτη φάση (1980-1990) η εταιρεία κατασκεύαζε περίπου 200 σκάφη τον χρόνο και τα διέθετε μόνο στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, η ζήτηση αυξανόταν με γεωμετρική πρόοδο και οι εγκαταστάσεις δεν επαρκούσαν, με αποτέλεσμα το 1987 να παρθεί η μεγάλη απόφαση για τη μετεγκατάσταση της εταιρείας. Αρχικά η μεταφορά έγινε σε έναν χώρο 1.000 τ.μ. στα Σπάτα, που και αυτός όμως σε λίγο καιρό αποδείχθηκε ότι δεν ήταν επαρκής.

Τα δύο αδέλφια είχαν συνειδητοποιήσει ότι για την περαιτέρω ανάπτυξη χρειάζονταν διαρκείς επενδύσεις. Ετσι, τα κέρδη επενδύονταν στην εταιρεία για τον σχεδιασμό νέων μοντέλων, την καθετοποίηση και βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας, αλλά και τη δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου συνεργατών σε όλη την Ελλάδα.
Στην προσπάθεια διεύρυνσης της γκάμας σκαφών, το 1990 εξαγόρασαν τη γνωστή και εξειδικευμένη σε καμπινάτα σκάφη εταιρεία Seamaster, τα οποία στη συνέχεια ενέταξαν στην παραγωγή τους. Παρ’ όλα αυτά, ο ανταγωνισμός ήταν πολύ έντονος, οι εισαγωγές είχαν αυξηθεί και η εταιρεία έπρεπε να βρει έναν τρόπο να… φύγει μπροστά. «Συνειδητοποιήσαμε ότι έπρεπε να βρούμε μια λύση που θα έφερνε επανάσταση στην ελληνική αγορά», αναφέρει ο κ. Κώστας Μπισκίνης.

Αυτό έγινε το 1993, χρονιά-σταθμό για την εταιρεία, όταν ξεκίνησε η μακροχρόνια -ισχύει έως σήμερα- συνεργασία της με το φημισμένο ιταλικό ναυπηγείο της οικογένειας Ρανιέρι. Ετσι, απέκτησαν τα δικαιώματα παραγωγής αρκετών μοντέλων Ranieri για την ελληνική αγορά αλλά και για εξαγωγές, ενώ εισήγαγαν και την υπόλοιπη γκάμα που παράγουν οι Ιταλοί. Η συνεργασία αυτή έφερε την εταιρεία σύντομα στην πρώτη θέση στην εγχώρια αγορά, άνοιξε τον δρόμο σε άλλες διεθνείς συνεργασίες για τη σχεδίαση νέων μοντέλων, την προμήθεια πρώτων υλών, εξοπλισμού κ.λπ. και ασφαλώς ήταν το διαβατήριο για να αρχίσει συστηματικά τις εξαγωγές.

«Η συνεργασία αυτή προκάλεσε μεγάλες ανακατατάξεις στην εγχώρια παραγωγή σκαφών αναψυχής. Κατασκευάσαμε χιλιάδες σκάφη Ranieri – τα σκάφη Ranieri by Poseidon κατέκτησαν την ελληνική αγορά και έφεραν νέα σχεδιαστικά και ποιοτικά στάνταρ», δηλώνει στο «business stories» ο κ. Κ. Μπισκίνης.
Η αύξηση της ζήτησης είχε ως αποτέλεσμα την ανάγκη μεταφοράς του εργοστασίου σε μεγαλύτερο χώρο παραγωγής, γεγονός που επιτεύχθηκε με την εξαγορά και τη διαμόρφωση της μονάδας στο Σχηματάρι Βοιωτίας, όπου και εδρεύει μέχρι σήμερα. Πρόκειται για ένα μοντέρνο κτιριακό συγκρότημα που είναι χτισμένο σε οικόπεδο 10.000 τ.μ. με καλυμμένη επιφάνεια 5.000 τ.μ., διαθέτει όλες τις προδιαγραφές και άδειες και είναι ειδικά σχεδιασμένο για τη ναυπήγηση σκαφών.

«Το νέο εργοστάσιο μας έδωσε τη δυνατότητα να αυξήσουμε την παραγωγή και την παρουσία μας στις διεθνείς αγορές, με αποτέλεσμα να εξάγουμε επωνύμως τα προϊόντα μας σε περισσότερες από 20 χώρες», τονίζει ο κ. Κ. Μπισκίνης. Παράλληλα, κάθε χρόνο η εταιρεία συμμετέχει σε όλα τα μεγάλα διεθνή ναυτικά σαλόνια, όπως του Ντίσελντορφ, της Γένοβας κ.λπ.

Δημοφιλή σκάφη και νέες κινήσεις

Κάπως έτσι, η εταιρεία με βασικό brand name το Poseidon Boats έφτασε να διαθέτει τη μεγαλύτερη γκάμα σκαφών όλων των ειδών, τα ταχύπλοα Blu Water, τα καμπινάτα King Fisher, τις βάρκες «Ποσειδών» και πολλά άλλα, με αποτέλεσμα να είναι μακράν η μεγαλύτερη κατασκευάστρια τέτοιων σκαφών στην Ελλάδα.
Πριν από δύο χρόνια παρουσίασε στην παγκόσμια αγορά μια νέα σειρά μοντέρνων και καινοτόμων σκαφών με το brand name Protagon Yachts, που περιλαμβάνει προς το παρόν τρία μοντέλα μήκους από 20 έως 25 πόδια (6-8 μέτρα). «Διαθέτουν πολύ καλές deep-V, wave-piercing γάστρες με διπλά steps, με αποτέλεσμα να ταξιδεύουν με πολλή άνεση, ασφάλεια και κυρίως με χαμηλή κατανάλωση καυσίμων σε δύσκολες καιρικές συνθήκες», εξηγεί ο κ. Κ. Μπισκίνης, εκτιμώντας ότι «η γκάμα Protagon φαίνεται ότι θα είναι η ατμομηχανή της ανάπτυξης της εταιρείας, καθώς σε λίγο θα ξεπεράσει σε εξαγωγικές επιδόσεις την Poseidon».

Επίσης, αποκαλύπτει ότι φέτος «στην προσπάθεια να ισχυροποιήσουμε και άλλο τη θέση της εταιρείας στην παγκόσμια αγορά υπογράψαμε μακροχρόνια συνεργασία με την ιταλική εταιρεία παραγωγής εξωλέμβιων κινητήρων Selva για την αποκλειστική διάθεση της γκάμας Protagon Yachts στην ιταλική, στην ισπανική και τη γαλλική αγορά, αλλά και για τη διάθεση έξι  μοντέλων της γκάμας Poseidon μέσω του εκτεταμένου δικτύου συνεργατών της σε όλο τον κόσμο».

Παράλληλα, τονίζει ότι η ρότα της εταιρείας είναι προσανατολισμένη προς την ψηφιακή εποχή, καθώς η τεχνολογία διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην επέκταση και τη βελτίωση των εργασιών της. «Χρησιμοποιούμε τα πιο σύγχρονα υλικά και λογισμικά παρακολούθησης διαδικασιών για να ενισχύσουμε την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα των προϊόντων μας. Η ενσωμάτωση μηχανημάτων CNC στη διαδικασία παραγωγής μας αποτελεί τον πυρήνα της καινοτομίας μας, επιτρέποντάς μας να κατασκευάζουμε νέα μοντέλα με ακρίβεια και ταχύτητα». Ακόμη, η εταιρεία ενισχύει τον πράσινο χαρακτήρα της με την υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών στην παραγωγή, τη χρήση φωτοβολταϊκών και τη συνεχή προσπάθεια για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.

Οικονομικές επιδόσεις και επόμενοι στόχοι

Σήμερα η εταιρεία απασχολεί 65 εξειδικευμένους τεχνίτες στην κατασκευή σκαφών και παράγει περίπου 600 σκάφη ετησίως, από τα οποία το 50% εξάγεται. Παράλληλα, έχει ανοίξει τα πανιά της για ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους.
Η ανοδική πορεία της αντικατοπτρίζεται και στις οικονομικές επιδόσεις της τα τελευταία χρόνια. Ετσι, το 2020 ο κύκλος εργασιών ήταν στο 1,13 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη προ φόρων να φτάνουν στις 37.201 ευρώ. Το 2021 ο τζίρος διπλασιάστηκε στα 2,57 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη να πολλαπλασιάζονται επίσης στις 221.700 ευρώ. Το 2022 ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε περαιτέρω, στα 3,72 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη προ φόρων να φτάνουν στις 414.000 ευρώ. Και όλα αυτά με μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και χωρίς υποχρεώσεις προς το Δημόσιο.  Οσο για τη φετινή χρήση, ο κύκλος εργασιών αναμένεται να αυξηθεί στα 5,5 εκατ. ευρώ, με αντίστοιχη αύξηση των κερδών προ φόρων.

Επίσης, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει δύο συμμετοχές στα ευρωπαϊκά προγράμματα «Επιχειρούμε Εξω» για την τόνωση των εξαγωγών και «Εργαλειοθήκη» για τη βελτίωση του μηχανολογικού εξοπλισμού της, ενώ πρόσφατα κατέθεσε ολοκληρωμένο αίτημα για τη συμμετοχή της στο νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Πράσινη Ανάπτυξη», ποσού 500.000 ευρώ, με στόχο την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού (μηχανήματα CNC και καλούπια). Πώς όμως αυτή η ελληνική εταιρεία κατάφερε να επιπλεύσει παρά τις τόσες κρίσεις;

«Η δυσκολότερη κρίση που πέρασε η εταιρεία στην ιστορία της ήταν η οικονομική κρίση το 2008. Οι πωλήσεις από το peak τους (1.000 σκάφη ετησίως) μειώθηκαν κατά 80%. Χάρη στον ελάχιστο τραπεζικό της δανεισμό, στην εξωστρέφειά της, στην κάλυψη οποιασδήποτε ανάγκης με ίδια κεφάλαια, αλλά και τη στενή σχέση της με πελάτες και συνεργάτες, κατάφερε να την ξεπεράσει αλώβητη», εξηγεί ο κ. Κ. Μπισκίνης.

Ταυτόχρονα, δηλώνει ότι «επιβιώσαμε διότι αγαπάμε αυτό που κάνουμε, κατασκευάζουμε αξιόπιστα σκάφη και χτίζουμε μακροχρόνιες σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας, οι οποίοι ζουν πολλές χαρούμενες στιγμές με ασφάλεια μέσα στη θάλασσα μαζί με τις οικογένειές τους, γεγονός που μεταφέρουν στους φίλους και γνωστούς τους δημιουργώντας ένα μεγάλο και φανατικό κοινό».

Σε σχέση με τις προοπτικές του κλάδου, εκτιμά ότι «έχει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης, γι’ αυτό άλλωστε και εμείς επενδύουμε συνεχώς στη δραστηριότητα αυτή. Το πλεονέκτημά μας είναι ότι ως λαός έχουμε παράδοση στη ναυπήγηση σκαφών, καθώς οι καιρικές συνθήκες ευνοούν και διευκολύνουν την παραγωγή τους. Ηδη μεγάλος αριθμός εξάγεται επώνυμα παγκοσμίως και το ελληνικό σκάφος χαίρει εκτίμησης απ’ όλους».
Σημειώνει, δε, ότι «απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει συνέχεια είναι η πολιτεία να ασχοληθεί με τον κλάδο με πραγματικό ενδιαφέρον και χωρίς κόμπλεξ ώστε να επιλύσει -κυρίως- τα πολλά προβλήματα του αθέμιτου ανταγωνισμού που υπάρχουν».

Οσο για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας, ο κ. Κ. Μπισκίνης αναφέρει: «Στόχος μας για την επόμενη τριετία είναι η αύξηση του εργατικού δυναμικού στα 100 άτομα, η παρουσίαση τεσσάρων νέων μοντέλων και η αύξηση της ετήσιας παραγωγής στα 1.000 σκάφη. Ειδικότερα, αυτή την περίοδο σχεδιάζουμε το επόμενο μοντέλο Protagon, μεγαλύτερο από 30 πόδια, σε διάφορες εκδόσεις, αλλά και την ανανέωση της γκάμας Poseidon προσθέτοντας τρία νέα μοντέλα στα 6,5 έως 8 μέτρα. Αναφορικά με τις νέες αγορές-στόχους, είναι οι σκανδιναβικές χώρες και η Αυστραλία».

Διαβάστε ακόμη 

Νίκος Παπαθανάσης: Καλώ τον κ. Κασσελάκη να του εξηγήσω πώς κατανέμονται οι πόροι σε οικονομία και μικρομεσαίους

Ο Ερντογάν, το νέο κόμμα και το ΠΑΣΟΚ, το placement της Τρ. Πειραιώς, ο θαρραλέος Ινδός επενδυτής και η τελευταία ευκαιρία για το Grant Resort

Γευστικές εμπειρίες: Οι 7 κορυφαίες υπαίθριες αγορές στον κόσμο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ